چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵:۰۰ 6 سال پیش

عربستان درهایش را به روی گردشگران باز می‌کند

عصر سفر- عربستان به دنبال ایجاد یک قطب گردشگری در شهر العلی در شمال غرب این کشور است که شهر باستانی «مدینه صالح» در مجاورت آن قرار دارد.

سرویس : عمومی

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از همشهری آنلاین، العُلی (Al-Ula) شهر  کوچک  محصوری است که خانه‌های آجری و سنگی آن را پر کرده‌اند.

این منطقه محل پایتخت سلسله باستانی لحیانیان بوده است که در قرن هفتم پیش از میلاد تأسیس شد.

مدینه صالح یا «هگرا» در 22 کیلومتری شمال العُلی قرار دارد و بیش از 2000 سال پیش بوسیله نبطی‌ها ساخته شد که شهر سنگی باستانی «پترا» در اردن را هم ایجاد کردند. مدینه صالح نخستین محلی در عربستان است که جزء میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. آرامگاه‌های سنگی در این منطقه قدمتی 2000 ساله دارند و بسیاری از سعودی‌ها معتقدند که این قبرها طلسم ‌شده و منزلگاه جنیان هستند.

این منطقه پر از ستون‌های سنگی سر به آسمان کشیده در گذشته‌ بر سر راه کاروان‌های تجاری بود که ازجمله صمغ عربی را دادوستد می‌کردند و اما در اوایل قرن بیستم به شهر کوچکی بدل شد که محل یک ایستگاه دورافتاده راه‌آهن امپراتوری عثمانی از دمشق به مدینه بود.

اکنون دولت عربستان تصمیم گرفته است به‌عنوان شیوه‌ای برای کسب درآمد غیرنفتی گردشگری در این منطقه را توسعه دهد و آن را به یک کانون گردشگری فرهنگی و بوم گردشگری (طبیعت‌گردی) تبدیل کند.

این برنامه شامل توسعه اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها، آموزش مردم محلی برای کار با گردشگران، اعزام باستان‌شناسان و پژوهشگران برای کاوش محل‌های تاریخی و بررسی ویژگی‌های زیست‌محیطی این منطقه 24 هزار کیلومترمربعی است.

همچنین در اواخر ماه دسامبر نخستین دوره جشنواره سالانه «زمستان در طنطوره» در سالن کنسرت تازه ساخته‌شده «مارایا» آغاز شد که شامل مجموعه‌ای از کنسرت‌های موسیقی، رویدهای هنری و فرهنگی و سرگرمی‌ها است و ازجمله میهمانان امسال آن آندره بوچلی و یانی بودند.

نام این جشنواره، طنطوره نام ساعت آفتابی است که در شهر العُلی قرار دارد و صدها سال برای تعیین زمان و شاخص تغییر فصل استفاده می‌شده است.