ایرلاین‌ها برای دریافت خسارت از بوئینگ صف کشیدند

شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲:۰۰ 6 سال پیش

با زمین‌گیر شدن بوئینگ 737 مکس؛

ایرلاین‌ها برای دریافت خسارت از بوئینگ صف کشیدند

عصر سفر- پس از زمین‌گیر شدن بوئینگ 737 مکس در سراسر جهان، با روی هم جمع شدن ضررها و کاسته شدن درآمد ایرلاین‌ها، همگی متقاضی دریافت غرامت از بوئینگ هستند.

سرویس : حمل و نقل

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از مهر، پس از زمین‌گیر شدن بوئینگ 737 مکس در سراسر جهان، با روی هم جمع شدن ضررها و کاسته شدن درآمد ایرلاین‌ها، آنها شروع به ثبت درخواست غرامت از تولیدکننده این هواپیما کرده‌اند.

هواپیمایی کم‌هزینه اروپایی، هواپیمایی نروژ، که 18 هواپیمای 737 مکس 8 در ناوگان خود دارد، اولین ایرلاینی بود که رسماً اعلام کرد که از بوئینگ برای زمان پرواز از دست رفته، تقاضای غرامت خواهد کرد.

مدیرعامل هواپیمایی نروژ بیورن کیوس، در پیامی ضبط شده به مشتریان گفت: واضح است ما هزینه‌های مربوط به این هواپیمای جدید را که باید موقتاً در پارکینگ قرار دهیم، به عهده نمی‌گیریم. ما صورت‌حساب این هزینه‌ها را به کسانی که این هواپیما را ساخته‌اند ارسال خواهیم کرد.

یک هواپیمایی کم‌بودجه دیگر، اسپایس‌جت هند، هم اعلام کرد علاوه بر غرامت از بابت زمین‌گیر شدن هواپیماهای 737 مکس 8 و کنسل شدن پروازهای آنها، هزینه‌های تعمیر، نگهداری و اورهال این 12 هواپیمای خود را از بوئینگ دریافت خواهد کرد.

دبیر سازمان هواپیمایی هند، پرادیپ سینگ کارولا، اعلام کرد که این ایرلاین از پنج‌شنبه تا کنون حدود 40 پرواز خود را کنسل کرده است.

کارشناسان می‌گویند به زودی سایر شرکت‌های هواپیمایی هم از بوئینگ غرامت خواهند خواست، چراکه زمین‌گیر شدن هواپیماها بسیار هزینه‌بر است.

فیل سیمور، مدیر شرکت مشاور هواپیمایی ای‌بی‌ای، گفت: این کار روزانه میلیون‌ها دلار هزینه دارد.

تحلیل‌گر مورنینگ‌استار، کریس هیگینز، گفت: معمولاً وقتی یک ایرلاین یک هواپیما را از بوئینگ می‌خرد، این شرکت عملکرد این هواپیما را گارانتی می‌کند که این شامل آماده به پرواز بودن آن هم می‌شود.

در سال 2013 بوئینگ بابت زمین‌گیر شدن 3 ماهه جت‌های 737 دریم‌لاینر خود، به علت آتش گرفتن باتری آنها، مقدار فاش‌نشده‌ای خسارت به ایرلاین‌های جهان پرداخت کرد.