چگونه یگ گردشگر سبز باشیم؟

چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹:۰۰ 6 سال پیش

سفرهای نوروزی و پیامدهای که برای زیست‌محیط دارد

چگونه یگ گردشگر سبز باشیم؟

عصر سفر- سفرهای نوروزی می‌تواند پیامدهای زیست‌محیطی به همراه داشته باشد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری«عصر سفر» به نقل از خبرآنلاین، جنگل‌ها، ساحل‌ها، کوه‌ها و مناطق دیگری که شما هر سال در تعطیلات نوروز به آن‌ها سفر می‌کنید، شاید تا چند سال اصلا وجود نداشته باشند.

افراد در سفرهای خود، تغییراتی در محیط زیست مناطق مختلف به وجود می‌آورند که پیامدهای زیادی به همراه دارد؛  رهاکردن زباله‌ها در طبیعت، سفر مسافت‌های طولانی با خودرو،  آتش روشن کردن در جنگل‌ها، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و ... همه اقداماتی هستند که در طول سفر به محیط زیست آسیب وارد می‌کند.

اما برخی اقدامات می‌توانند، این ردپای اکولوژیک افراد را در هنگام سفر به شدت کاهش دهد. در واقع تنها راه تبدیل شدن به یک گردشگر سبز، انجام انتخاب‌های ساده‌ای است که کمتر به محیط افراد آسیب وارد می‌کند.

آماده کردن چمدان؛ بطری آب و کیسه پلاستیکی را فراموش کنید

اولین جایی که یک مسافر از خود ردپای اکولوژیک به جا می‌گذارد قبل از انجام سفر و هنگام جمع کردن وسایل خود است. برای اینکه پیامدهای زیست‌محیطی سفر خود را به حداقل برسانید، در ابتدا سعی کنید برای بسته‌بندی وسایل خود از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنید؛ تجزیه کیسه‌های پلاستیکی در برخی مواقع تا 500 سال طول می‌کشد. همچنین در هنگام سفر به جای استفاده از بطری‌های آب از قمقمه استفاده کنید تا بازهم ذخایر پلاستیکیتان کاهش پیدا کند.

اگر هم قصد پیکنیک به منطقه‌ای را دارید از ظروف پلاستیگی استفاده نکنید و وسایل قابل بازیافت را جایگزین آنها کنید.

همچنین استفاده از بار کمتر هم می‌تواند به حفظ محیط‌ زیست کمک کند، هرچقدر وزن بار شما بیشتر کاهش پیدا کند. برای انجام اینکار می‌توانید مواد غذایی مختلف را در مقصدتان خریداری کنید تا با اینکار بار اضافی به همراه خود نبرید.

چگونه، به مقصد برسیم؛ خودرو، هواپیما یا قطار؟

شاید شما هم فکر کنید که سفر کردن با قطار یا هواپیما منجر به انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای شود و شما آسیب کمتری به محیط زیست وارد کنید، اما آمار شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک نشان می‌دهد، اگر بیش از یک نفر باشید سفر با خورو نسبت به سفر با هواپیما یا قطار منجر به انتشار گازها گلخانه‌ای کمتری می‌شود.

البته در برخی مواقع اگر جمعیتی که سوار قطار می‌شوند بیشتر باشند، ردپای اکولوژیک قطارها نسبت به خودروها کمتر می‌شود.

در این رابطه در سایت شورای بین‌المللی حمل و نقل آمده است: «شاید این شما را متعجب کند اما قطارها نسبت به خودروها گزینه‌های بهتری نیستند. البته اگر قطار شلوغ باشد، این وسیله گزینه سبزتری است.»

هیچ ردی از خود نگذارید

اما یکی از مهمترین اقدامات در زمینه کاهش ردپای اکولوژیک هنگام سفر جمع کردن زباله‌ها در جنگل، کوه و یا حتی محیط شهری است. برای اینکار شما می‌توانید یک کیسه بازیافت‌پذیر همراه داشته باشید و زباله‌های خود را در این کیسه جمع آوری کنید.

همچنین از خاموش کردن سیگار خود در کنار دریا خودداری کنید، به طور کلی بیشترین زباله موجود در دریاهای دنیا ته سیگار است. تخمین زده شده که 5.5 میلیارد ته سیگار در اقیانوس‌ها وجود دارد. مواد شیمیایی سمی زیادی در سیگارها وجود دارد که به این طریق به سادگی وارد بدن آبزی‌ها در نتیجه چرخه آبی می‌شود.

از سویی اگر در محیطی جنگل مانند پیکنیک کرده‌اید، به کودکان خود آموزش دهید تا حواسشان به لانه پرندگان و حیوانات باشد و محدوده بازی مشخصی برای آنها مشخص کنید تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود.