سفر به دروازه رؤیاها در استان سمنان

شنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲:۰۰ 6 سال پیش

گردشگری ارزان در نوروز؛

سفر به دروازه رؤیاها در استان سمنان

3 روز تفریح فقط 300هزار تومان

عصر سفر- استان سمنان دروازه شمالی کویر مرکزی ایران اسلامی و همچنین پایگاه البرز جنوبی است آن‌هم با جاذبه‌های گردشگری فراوان که هرکدامشان می‌تواند برای یک استان کافی باشد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از مهر، نوروز بار دیگر از راه می‌رسد و استان سمنان مهم‌ترین معبر زائران رضوی برای ایام نوروز و همچنین پنج راه کریدور شمال-جنوب و شرق- غرب شمال شرق ایران اسلامی مملو از جمعیت می‌شود.

تردد سالانه 20 میلیون خودرو از سمنان نشان می‌دهد که نقش این استان حاشیه کویر با 703 هزار نفر جمعیت در فاصله بین دو پایتخت سیاسی و معنوی ایران تا چه اندازه اهمیت دارد.

اما این روزها که وضعیت اقتصادی دارد کم‌کم سفر را نیز برای مردم ما دشوار می‌سازد شاید بومگردی و دل به طبیعت سپردن بهترین تجربه سفر و کم‌هزینه‌ترینشان باشد در این گزارش سه محور گردشگری ارزان و اقتصادی شامل کویر رضاآباد بی ارجمند، ییلاق کوهستانی دامغان، چشمه‌علی و همچنین جنگل زیبای ابر شاهرود را برای مسافران نوروزی که از استان سمنان عبور می‌کنند معرفی می‌کنیم.

رضاآباد قلب کویر

رضاآباد برای آنانی که اهل طبیعت هستند نامی آشنا است روستایی در جنوب بی ارجمند شهرستان شاهرود که دروازه ورود به رمل‌های ماسه‌ای دشت کویر محسوب می‌شود مکانی برای تصویربرداری فیلم‌های تاریخی و البته گشت‌وگذار در دل طبیعت و ماسه‌های روان با پای‌برهنه؛ اینجا بهشت آفرود بازان نیز محسوب می‌شود.

با اضافه شدن هزینه‌ها یک‌شب ماندن در رضاآباد کمتر از 100 هزار تومان درمی‌آید یعنی یک خانواده سه نفره برای 24 ساعت ماندن در رضاآباد به همراه سفر به عمق کویر و رمل‌های جادویی، دیدن ستارگان دشت کویر، اسکان، ناهار، شام، صبحانه و …مبلغی نزدیک 300 هزار تومان پرداخت می‌کنند
اما هزینه یک‌شب ماندن در رضاآباد چقدر است؟ رضا پارسا یکی از فعالان گردشگری رضاآباد دراین‌باره به خبرنگار مهر، می‌گوید: در بومگردی‌هایی که این روزها البته تعدادشان هم کم نیستند پذیرایی از مسافران به ازای هر نفر محاسبه می‌شود و این‌گونه نیست که مثلاً بگوییم ناهار 20 هزار تومان شام 15 هزار تومان و… به جای آن هزینه هر نفر اسکان، صبحانه، ناهار، شام و خدمات بهداشتی شامل حمام و… محاسبه‌شده و به‌طور میانگین بیان می‌شود.

پارسا می‌گوید: این روزها با اضافه شدن هزینه‌ها یک‌شب ماندن در رضاآباد با تمام مواردی که بیان شد کمتر از 100 هزار تومان درمی‌آید یعنی یک خانواده سه نفره برای 24 ساعت ماندن در رضاآباد به همراه سفر به عمق کویر و رمل‌های جادویی، دیدن ستارگان دشت کویر، اسکان، ناهار، شام، صبحانه و …مبلغی نزدیک 300 هزار تومان پرداخت می‌کنند که بسیار ناچیز است چرا که این 300 هزار تومان هزینه یک ناهار در شهرهای بزرگ خواهد بود.

راه رسیدن به رضاآباد اما از کجا می‌گذرد؟ مسافران نوروزی که قصد تردد به مشهد یا تهران رادارند از میامی عبور خواهند کرد و تنها پس از طی 25 کیلومتر پس‌ازاین شهر به سمت سبزوار به جاده فرعی بی ارجمند می‌رسند از ابتدای این جاده تا خارتوران و روستای هدف گردشگری رضاآباد مسیری یک و نیم‌ساعته پیش رو است که البته در مقصد آن‌قدر زیبایی وجود دارد که به این مسیر اضافه و یک‌شب ماندن در دل کویر ارزشش را داشته باشد.

برای رسیدن به رضا آباد ابتدا باید به بی ارجمند رسید سپس تابلوهای خارتوران و احمدآباد را دنبال کرد و پس از طی مسیری از جانب روستای شهید پرور خانخودی باید به سمت راست و در دل کویر تا مقصد رضا آباد تغییر مسیر داد. همچنین جاده ورودی رضا آباد از نزدیکی احمدآباد می‌گذرد و با زیرسازی‌هایی که به‌تازگی انجام‌شده تقریباً مسیری خوب برای ماشین‌های سواری محسوب می‌شود هرچند در برخی بخش‌ها جاده با دست‌اندازهایی نیز روبرو است.

چشمه‌علی دامغان

دومین محور گردشگری اما مخصوص کسانی است که به مناطق پردرخت و خوش آب‌وهوا علاقه دارند و نه صرفاً کویر و رمل و ماسه؛ چشمه‌علی دامغان بنایی از زمان قاجاریه که در میان استخری آب بناشده و تفرجگاه زیبایی را بنیان گذاشته است.

ابراهیم قدمی از فعالان گردشگری دامغان در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: در سال‌های اخیر با تسهیلات خوبی که میراث فرهنگی ارائه کرده شاهد ایجاد بومگردی و مکان‌های اسکان در این مجتمع تاریخی و زیبا هستیم که هزینه اسکان در آن‌ها تقریباً 40 تا 80 هزار تومان برای هر شب است همچنین صرف سه وعده‌غذا برای 24 ساعت توقف در این مکان زیبا برای یک خانواده چهار نفره بیش از 400 هزار تومان آب نخواهد خورد که رقمی نسبتاً معمولی است.

وی می‌گوید: حضور در روستاهای حومه دیباج و بومگردی، دیدار از مناطق بکر جنگل سیاه خوانی، قلعه گاو کشان و چشمه انگوران و چشمه قل قل می‌تواند یک روز مسافران نوروزی را تکمیل کند که البته برای رسیدن به این نقاط معمولاً باید مسافت‌هایی از 14 تا 60 کیلومتر را نیز رانندگی کرد.

برای رسیدن به چشمه‌علی باید از کریدور اصلی تهران-مشهد 35 کیلومتری فاصله گرفت و در شهر دامغان به سمت ساری از جاده کیاسر و دیباج حرکت کرد، تفاوت دما، ارتفاع و زیبایی‌های طبیعی به مسافران نشان می‌دهد که اینجا گویی مسیری متفاوت است.

منطقه ییلاق شمالی دامغان اصولاً به واسطه کوهپایه بودن و در دامنه البرز قرار داشتن، مناظر بکر و زیبایی دارد پر از چشمه‌های جوشان و درختان سر به فلک کشیده که می‌توانند خاطره‌ای خوش را برای مسافران رقم بزنند.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود نگین انگشتری گردشگری استان سمنان است. از نامش برمی‌آید که جایی پر از ابر باشد و این تصور کاملاً درست است. فرض کنید بر روی ارتفاعی پوشیدن از درختان بایستید و زیر پایتان یک دریا ابر در حال حرکت باشد این تجربه اولین نگاه به جنگل ابر شاهرود برای هر بازدیدکننده است.

این روزها شاهد افتتاح بومگردی های خوبی در روستای ابر هستیم که هزینه پذیرایی از مسافران را به ازای یک‌شب به همراه غذا و اسکان و حتی در صورت نیاز مسافران راهنمای جنگل‌گردی بسیار کاهش داده‌اند و می‌توان در این روستا با شبی 100 هزار تومان از تمام امکانات اسکان برخوردار شد
برای حضور در جنگل ابر هم باید یک‌ساعتی از کریدور اصلی تهران-مشهد فاصله گرفت و به سمت آزادشهر از محور شاهرود به سمت خوش ییلاق رانندگی کرد در نیمه‌راه خوش ییلاق تابلوی ورودی روستا و جنگل ابر در سمت چپ دیده می‌شود از ابتدای جاده تا روستا فقط هفت کیلومتر راه است و از روستا تا جنگل آن‌چنان مسیری نمی‌ماند.

محمد آشوری از اهالی روستای ابر و لیدر گردشگری به خبرنگار مهر، می‌گوید: این روزها شاهد افتتاح بومگردی‌های خوبی در روستای ابر هستیم که هزینه پذیرایی از مسافران را به ازای یک‌شب به همراه غذا و اسکان و حتی در صورت نیاز مسافران راهنمای جنگل‌گردی بسیار کاهش داده‌اند و می‌توان در این روستا با شبی 100 هزار تومان از تمام امکانات اسکان برخوردار شد.

وی می‌گوید: برای تردد به جنگل هم می‌توان از خودروی شخصی استفاده کرد و هم از اهالی روستای ابر که هزینه آن نیز جدا است و البته تجربه خاطره‌انگیز سفر به پیرترین جنگل هیرکانی جهان با سه میلیون و 300 هزار سال عمر خاطره‌ای نیست که به این زودی‌ها از یاد کسی فراموش شود یک خانواده چهارنفره با تمام امکانات تفریحی در جنگل و روستای ابر می‌توانند فقط با 400 هزار تومان این خاطرات را برای خود به یادگار بگذارند.

برای استقرار در جنگل ابر باید این نکته را نیز در نظر داشت که به‌واسطه اقلیم هیرکانی منطقه بهتر است مسافران صبح تا عصر را در جنگل مانده و سپس فوراً این مکان را ترک و به سمت روستا برای اسکان بیایند چراکه مه غلیظ و احتمال بارندگی در طول ایام عید کمی خطرآفرین است. به‌خصوص این امر برای کسانی که آشنایی با منطقه ندارند می‌بایست مدنظر باشد.

بوم‌گردی و کاهش هزینه‌های سفر

استان سمنان دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیاری است و همان‌طور که سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان به خبرنگار مهر، می‌گوید: این استان دارای 72 بوم‌گردی است که البته بوم‌گردی روستای فرومد در شرقی‌ترین بخش استان نیز در ایام نوروز افتتاح می‌شود تا مجموع این بوم‌گردی‌ها به 73 برسد.

مهدی جمال می‌گوید: بوم‌گردی‌ها با دوره‌های آموزشی خوب و همچنین نظارت و شرایط ایجاد و تجهیز خوبی روبرو هستند تا بتوانیم بهترین خدمات را به مسافران به خصوص زائران رضوی ارائه دهیم و همچنین بتوانیم در راستای ارتقای اقتصادی روستاها نیز گامی مثبت برداریم.

بوم‌گردی‌ها اما امروز سبب شده‌اند تا سفرها هم برای مردم ارزان‌تر شوند برای مثال این روزها می‌توان با شبی 70 هزار تومان در یک روستای دهانه کویر استان سمنان مستقر شد و این هزینه شامل ناهار، صبحانه و شام نیز می‌شود!

استان سمنان دارای محورهای گردشگری بی‌شماری است مثلاً ریگ‌جن، پاده، گرمسار، دشت کویر، شهمیرزاد، مهدیشهر و ده‌ها روستای دیگر که هرکدامشان می‌توانند مسیری گردشگری و خاطره انگیز باشند در گزارش‌های بعدی این مسیرها را نیز معرفی خواهیم کرد.