آمادگی راه‌اندازی خط ریلی تهران – آنکارا از ماه جولای

يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶:۰۰ 5 سال پیش

معاون وزیر راه و شهرسازی در اجلاس دوجانبه ایران و ترکیه:

آمادگی راه‌اندازی خط ریلی تهران – آنکارا از ماه جولای

عصر سفر- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آمادگی این را داریم که از ماه جولای سال جاری میلادی خط ریلی مسافری تهران – آنکارا شروع به کار کند، گفت: پیشنهاد ما این است که حجم جابه‌جایی بار بین ایران و ترکیه از 500 هزار تن به یک میلیون تن برسد.

سرویس : حمل و نقل

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایلنا، اجلاس دوجانبه راه‌آهن ایران و ترکیه هم‌اکنون با مقامات هم‌رده و هم‌رتبه در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.

سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی در این اجلاس با بیان اینکه موضوع اتصال ریلی چشمه ثریا در ایران به منطقه کارس در ترکیه یکی از مهمترین موضوعات مذاکره با ترکیه است و در این اجلاس می‌خواهیم که این موضوع به نتیجه برسد.

وی افزود: این محور می‌تواند محور ارزشمندی باشد و در مبادلات ریلی کشور نقش قابل‌توجهی داشته باشد و به همین دلیل است که تمایل داریم هرچه زودتر مذاکرات برای راه‌اندازی این خط ریلی نهایی شود.

رسولی خطاب به هیات ترکیه‌ای اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که برای انجام مطالعات بیشتر و نهایی کردن مباحث کارشناسی در ماه آینده در تهران نشست مشترکی برگزار شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به راه‌اندازی قطار مسافری تهران- آنکارا گفت: آمادگی این را داریم که قطار تهران – آنکارا راه‌اندازی شود تا مسافران هر دو کشور بتوانند از این مسیر ریلی استفاده کنند. ایران آمادگی این را دارد که از اول ماه جولای 2019 قطار تهران – آنکارا فعالیت خود را شروع کند اما برای نهایی کردن موضوعات و مباحث مرتبط تمایل داریم جلسه دیگری هم برگزار شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: موضوع دیگری که در این مذاکرات باید به آن اشاره کنیم بحث یادداشت شش‌جانبه ایران، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان برای راه‌اندازی قطارهای CIS است.

وی گفت: از دیگر موضوعات مطرح در این اجلاس اتصال سیستم‌های کامپیوتری بین دو کشور است که تمایل داریم بعد از ماه رمضان این موضوع هم بعد از ماه رمضان برای نهایی شدن برگزار شود.

رسولی ادامه داد: درخواست دیگر ما در این اجلاس افزایش حمل بار بین دو کشور از 500 هزار تن به یک میلیون تن است.

همچنین در ادامه این اجلاس علی احسان اویگون مدیرعامل راه‌آهن ترکیه با بیان اینکه این هشتمین دور مذاکرات ریلی بین ایران و ترکیه است، گفت: امیدواریم تفاهماتی برقرار شود که منبع خیر برای هر دو کشور باشد.

وی افزود: دو کشور ایران و ترکیه در کنار هم در یک شرایط سخت هستند اما اگر تفاهمات خوبی داشته باشیم می‌توانیم در همین جغرافیا برای مردم دو کشور زندگی راحت‌تری را فراهم کنیم.

اویگون گفت: راه‌آهن صنعتی است که اگر نباشد توسعه رخ نمی‌دهد و خوشبختانه هم در ایران و هم در ترکیه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در بخش ریلی انجام شده است.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم راه‌آهن در کشور را به هم نزدیک کنیم از نظر اجتماعی و اقتصادی همکاری‌های خوبی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بنده از گذشته با مدیرعامل راه‌آهن ایران دوستی‌های زیادی داشتم که امیدوارم باعث موفقیت‌های بیشتر در آینده شود.