از سرگیری سوخت‌رسانی به ناوگان ایرانی در فرودگاه‌های ترکیه

سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲:۰۰ 5 سال پیش

مدیرعامل سابق هما:

از سرگیری سوخت‌رسانی به ناوگان ایرانی در فرودگاه‌های ترکیه

عصر سفر- مدیرعامل سابق هما گفت: در تمام مدیریت دو ساله خود جلوی فساد ایستادم و اجازه خرید و فروش‌ها بدون انجام مناقصات را ندادم.

سرویس : حمل و نقل

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایلنا، فرزانه شرفبافی در مراسم تودیع خود و معارفه مدیرعامل جدید ایران ایر با بیان اینکه هر آمدنی رفتنی دارد و اگر مقام ماندنی بود به ما نمی‌رسید گفت: یادآوری می‌کنم تیرماه 96 را روزی که در این مقام انتصاب شدم و بار مسئولیت را بر دوش گذاشتم آغاز عملیات حج 96 بود که سال گذشته آن به دلیل حادثه منا حج انجام نشده بود و سهمیه ایران ایر از جابجایی 43 هزار حاجی به 70 هزار حاجی رسید.

وی با تاکید بر اینکه جابجایی نزدیک به 70 هزار حاجی برای ایران ایر بسیار دشوار بود اظهار داشت: هواپیمای 747 را از کابوی نیجریه اجاره کردیم و همچنین با کمک قشم ایر و آسمان و ماهان توانستیم در نهایت حج 96 را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل سابق هما ادامه داد: حج 97 را هم با جابجایی 44 هزار و 500 حاجی انجام دادیم و میزان تاخیر پروازهای هما زیر 30 دقیقه بود که توانستیم رتبه یک ایرلاین منظم را در پروازهای حج کسب کنیم.

وی تاکید کرد:‌ برای انجام پروازهای حج 98 را هم همه هزینه‌ها را پرداخت کردیم و اسلایدهای پروازی را دریافت کردیم و ایران ایر آماده برگزاری سفرهای حج 98 است.

شرفبافی با تاکید بر مشکلات مالی هما در سال 96 اظهار داشت: از تیرماه سال 96 کل حساب ایران ایر هشت میلیارد تومان بود و باید 31 تیرماه 54 میلیارد تومان حقوق را پرداخت می‌کردیم. در آن زمان گفتند اگر شرفبافی توانست حقوق را پرداخت کند مرد است که تمام حقوق را به موقع پرداخت کردیم. اسفند 97 صد میلیارد تومان حقوق پرداخت شد.

مدیرعامل سابق هما ادامه داد: این میزان پرداخت‌ها از طریق کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد انجام شد و با بهبود روش‌های بازرگانی توانستیم درآمدهای ایران ایر را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در سال 96 قرارداد 20 میلیارد دلاری خرید 200 فروند هواپیما بوئینگ ایرباس و ای تی آر امضا شد و با ورود سه فروند ایرباس و چهار فروند ای تی آر قرارداد عملا اکتیو شد.

شرفبافی اظهار داشت: قرارداد بوئینگ هم معطل 400 میلیون دلار بود که در آن زمان تمام دارایی هما 900 میلیارد تمان بدهی انباشته بود.

وی افزود: در آن زمان قراردادها را اصلاح کردیم و جلسات متعددی با فاینانسرهای خارجی و داخلی انجام شد تا پریپیمنت‌ها را پرداخت کنیم. در همان زمان ترامپ از برجام خارج شد و تمام مجوزهای اوفک به تعلیق درآمد. در آن زمان گرفتن پشتیبانی‌ها و ضمانت‌ها از شرکت‌های فروشنده هواپیما بسیار سخت شد اما ما توانستیم این تعهد را از شرکت‌های فروشنده هواپیما دریافت کنیم و در کنار مجوز خرید هواپیماهای جدید را هم گرفتم و شش روز کاری فرصت داشتیم که پنج فروند هواپیما را وارد کنیم که تمام این اتفاق‌ها با موفقیت انجام شد.

شرفبانی با بیان اینکه پنج فروند هواپیمای جدید ای تی آر را در اوج نواسنانات نرخ ارز وارد کشور کردیم در همان زمان توانستیم پنج میلیون دلار قطعه یدکی هواپیما با رجیستری 10 آمریکا وارد کنیم و نگرانی برای عدم تعهدات ای تی آر نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه سه سال متوالی صورت‌های مالی هما مردود اعلام شده بود گفت:‌ ایران ایر ماده 141 بود و در اسرع وقت اعلام ورشگستکی می‌کرد چرا که از شرکت‌های زیان‌ده محسوب می‌شد.

وی تاکید کرد: در پایان سال 96 صورت مالی ایران ایر مشروط مقبول شد و در سال 97 هم مشروط به حساب آمد.

وی تاکید کرد: به دلیل شفافیت‌های مالی سازمان حسابرسی کل کشور حداقل گواهی مشروط را به ایران ایر می‌دهد.

مدیرعامل سابق ایران ایر درباره پرداخت بدهی‌ها به فرودگاه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر حساب ایران ایر با فرودگاه‌ها برابر شده است و بدهی مالیاتی نداریم و این برگ برنده‌ای برای شفافیت‌های مالی هما محسوب می‌شود.

وی درباره افزایش سرمایه هما گفت: 1310 میلیارد تومان افزایش سرمایه دولت در هما مصوب شده است که این می‌تواند ترازنامه هما را بهبود بخشد.

شرفبافی درباره میزان مطالبات هما از دولت گفت:‌ مطالبات هما 2500 میلیارد تومان که به 1850 میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم که از ظرفیت‌های بودجه‌ای امسال برای پرداخت مطالبات هما اقدام شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش حقوق کارکنان هما در طول این دو سال گذشته اظهار داشت: وقتی بر سر کار آمد ناعدالتی بین کارکنان برای پرداخت حقوق بود که رشد حقوق برابر برای همه کارکنان در نظر گرفته شد و جوانگرایی را در اولویت قرار دادیم.

شرفبافی با بیان اینکه هما را از بازنشسته‌ها تحویل گرفتیم اظهار داشت: هر ماه هزینه 40 میلیارد تومانی هزینه صندوق بازنششستگی ایران ایر است که برای تعیین تکلیف این صندوق سه وزیر طرحی را به امضا رساندند که باید این طرح به تصویب هیئت دولت می‌رسید.

شرفبانی ادامه داد: مشکل اصلی تحویل صندوق بازنشستگی این است که دولت 40 میلیارد تومان را هر ماه از کجا تامین کند. طرح اولیه این بود که نیمی از این هزینه را سازمان برنامه و بودجه و نیمی دیگر را از طریق فعال سازی صندوق تامین کنیم.

مدیرعامل سابق هما با تاکید بر اینکه از پیشرو ترین شرکت‌ها برای حذف پروازهای چارتری بودیم گفت: دفتر فروش بلیت‌های چارتر را جمع کردیم و به دنبال راه‌اندازی سیت چارتر یا فروش  گروهی بودیم.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم اجازه حذف لوگوی ایران را در کشورهای خارجی ندادیم گفت: ‌در دل خیابان شانزالیزه لوگوی ایران ایرا را حذف کردیم به بنده اعلام کردند که هر چه سریعتر باید دفتر ایران ایر در شانزالیزه را تخلیه کنیم و قطر ایرویز و سایر ایرآنلاین ها در آن دفتر باید جایگزین شوند 22 ماه لوگوی ایران ایر را در خیابان شانزالیزه حفظ کردم و امیدوارم مدیرعامل جدید هم بتواند لوگوی ایران را برقرار نگه دارد.

وی با بیان اینکه شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تیرماه 96 تا اردیبهشت ماه امسال در تلاطم بوده است گفت: بعد از 4 نوامبر در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌ایم و شرکت‌ها و فرودگاه‌ها از ارائه سوخت به ناوگان ایران ایر امنتناع کردند.

شرفبانی تاکید کرد: از دفتر معاون اول رئیس جمهوری با بنده تماس گرفتند و گفتند برای تحریم سوختی چه برنامه‌ای دارید و بنده اعلام کردم ما متخصص تحریم هستیم او مسائل را حل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پس از تلاش‌های بسیار ترکیه کشور دوست و برادر قرار بر این است که سوخت‌دهی به ناوگان ایرانی را آغاز کند و امیدوارم که این اتفاق بیفتد.

شرفبافی ا دامه داد: در شرایط تحریم بسیاری از کشورها عبور از آسمان خود را برای ناوگان ایرانی محدود کردند و گفتند نمی‌توانید پرواز مستقیم داشته باشید با وجود تمام این تحریم‌ها توانستیم تمام مسیرهای پروازهای بین المللی را حفظ کنیم و هیچ پروازی حذف نشد.

وی تاکید کرد: حفظ تمام پروازها با وجود تحریم‌ها بسیار سخت و ظالمانه نتیجه دیپلماسی بین المللی ایران ایر بود.

شرفبافی با بیان اینکه تا سال 96 سهم ایران ایر از بازار 11 درصد بود ا ظهار داشت: امروز سهم ایران ایر در بازار به 70 درصد رسیده است که البته بخشی از آن به دلیل ترک شرکت‌های هواپیمایی خارجی است.

وی ادامه داد: با جدیت کاهش هزینه‌ها در شعب خارجی را نبال کردیم و در ظرف هفت ماه دو میلیون دلار از هزینه‌ ها را توانستیم کاهش دهیم.

مدیرعامل سابق هما با تاکید بر اینکه در بسیاری از مواقع جابجایی پول از طریق چمدان بود اظهار داشت: با ورش‌هایی تانستیم نسبت به انتقال وپل اقدام کنیم و در آن موفق بودیم.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین اقدام بنده در هما مبارزه با فساد بوده است گفت: بسیار سخت در مقابل فساد ایستادم و جلوی خرید و فروش‌های بدون منا قصه را گرفتم.

وی افزود: با راه‌اندازی سامانه ستاد تمام خرید و فروش‌ها با برگزاری مناقصه انجام شد و بسیاری از رانت‌ها از بین رفت.

وی تاکید کرد: قضاوت درباره عملکردم در هما را به تاریخ می‌سپارم و از تمام توانم برای اداره بهینه هما استفاده کردم  و از این پس هما را اول به خدا دوم به خدا می‌سپارم.