سبلان جهانی می‌شود

شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵:۰۰ 5 سال پیش

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل:

سبلان جهانی می‌شود

عصر سفر- مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل از آغاز فرایند مربوط به ثبت‌جهانی کوه 4811 متری سبلان با حمایت مسئولان میراث فرهنگی خبر داد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایلنا ، نادر فلاحی در جریان بازدید مدیرکل حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی کشور از پروژه‌های میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: عملیات ثبت جهانی کوه سبلان بعد از بررسی و انجام طرح‌های مطالعاتی لازم پیگیری و انجام می شود.

وی خواستار برگزاری همایش علمی معرفی کوه سبلان با چشم انداز جهانی شدن شد و افزود: این اقدام می تواند با نظر استادان و کارشناسان علمی به معرفی بهتر و فراهم شدن بستر ثبت جهانی کوه سبلان منجر شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت تبیین و بررسی جایگاه سبلان از منظر فرهنگی، تاریخی و طبیعی گفت: کوه سبلان با فرهنگ و تاریخ منطقه عجین شده و دارای ویژگی های منحصر بفرد است.

فلاحی تاکید کرد: سبلان جزو معدود کوه های ایران است که فرهنگ، سنت و تاریخ منطقه آذربایجان و بویژه اردبیل با آن در هم آمیخته است و از منظر طبیعی نیز دارای اکوسیستم خاص است.

کوه 4811 متری سبلان که در غرب شهر اردبیل واقع شده، در دامن خود موجب تشکیل شهرهایی مثل اردبیل، نیر، سرعین، سراب و مشگین شهر شده است.