دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰:۰۰ 5 سال پیش

فرودگاه جدید استانبول؛ آمیزه ای از هنر و تکنولوژی

جزئیاتی خواندنی از فرودگاه جدید استابول

عصر سفر- علیرضا قراگوزلو - برخی روزها در تاریخ ماندگار خواهند بود، روزهایی که انسان به لطف برنامه ریزی و تلاش مضاعف خود توانسته اقدامی بزرگی و خارق العاده را انجام دهد، اگر تقویم را مرور کنیم از این روزها در تاریخ کم نیست.

سرویس : عمومی

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر»، روزهای ماندگار در صنایع مختلف کم نیست، به عنوان مثال در صنعت هوانوردی برخی روزها اهمیت خاصی دارند، روزهایی مانند 21 نوامبر 1783 که یک جوان 29 ساله به نام «ژان پیلاتر دو روزیه» و «مارکی دو آرلان»  افسر پیاده نظام ارتش فرانسه برای نخستین بار با استفاده از یک بالن از «شاتو دو لاموت» واقع در جنگل «بولونی» در حومه پاریس پرواز کردند، یا 17 دسامبر 1903 که اولین هواپیمای دنیا با تلاش برادران «رایت» به پرواز درآمد.
بی شک روز 6 آوریل 2019 نیز در آینده به یکی از روزهای ماندگار و تاریخی صنعت هوانوردی تبدیل خواهد شد، در این روز بزرگترین جابه جایی صنعت فرودگاهی دنیا در شهر استانبول در کمتر از 12 ساعت به وقوع پیوست و بیش  10 هزار قطعه و تجهیزات لجستیکی به وزن  47 هزار تن از فرودگاه آتاتورک به فرودگاه جدید استانبول انتقال یافت، حجمی به اندازه 33 زمین فوتبال. علاوه بر این در کمتر از 12 ساعت 337 فروند هواپیمای شرکت ترکیش ایرلاینز نیز  از فرودگاه آتاتورک به فرودگاه استانبول انتقال یافت و آماده پرواز شد.
این اتفاقات بزرگ تنها بخشی از فرآیند بهره برداری فرودگاه جدید استانبول به شمار می رود که در این گزارش به صورت اجمالی به آن خواهیم پرداخت.
دسترسی آسان به چهارگوشه دنیا از فرودگاه استانبول
سفر از گذشته های دور از علایق خلل ناپذیر انسان بوده است، تا پیش از اختراع هواپیما سفر با دشواری ها و مشقت های فرواوانی همراه بود ولی از 100 سال قبل روز به روز شرایط سفر تسهیل شده است چرا که این علاقه مندی موجب شده که این صنعت در همه بخش ها اعم از تجهیزات سخت افزاری، ناوگان، نیروی انسانی و .... به شکل خیره کننده ای گسترش یابد. برخی از کشورها در این سال ها توانسته اند با شناخت اهمیت این موضع خود را به عنوان قطب های ارائه خدمات مسافری بدل کنند.
امروزه بخش عمده ای از جا به جایی های مسافران از جنوب به شمال، شرق به غرب و بالعکس انجام می شود که طولانی بودن مسافت ها توقف در کشور ثالث را اجتناب ناپذیر کرده است، با این تعریف کشورهایی که در منطقه آسیا قرار دارند با توجه به موقعیت جغرافیایی خود از مزیت نسبی برای جا به جایی مسافران برخوردارند. مزیت کشورهای آسیایی در ترانزیت مسافر ویژگی ممتازی است که تنها چند کشور انگشت شمار به اهمیت آن پی برده اند و توانسته اند با برنامه ریزی دقیق از اثرات این مزیت استفاده کنند.
کشور ترکیه از جمله این کشورهاست که با تکیه بر موقعیت جغرافیایی خود در سال های اخیر توانسته با درک اهمیت این موضوع به یکی از قطب های جابه جایی و ترانزیت مسافر منطقه و حتی دنیا تبدیل شود. این کشور یکی از این کشورهای آسیایی است که اتفاقا بخشی از آن در قاره اروپا قرار دارد. کشور ترکیه از سالها قبل با تکیه بر این مزیت جغرافیایی خود را به عنوان  قطب ترانزیت و جا به جایی مسافر در منطقه و دنیا تبدیل کرده است. تا قبل از روز شنبه 6 آوریل 2019 فرودگاه آتاتورک استانبول با ظرفیت 60 میلیون مسافر سالانه این وظیفه را بر عهده داشت، ولی از این روز به بعد با افتتاح فرودگاه استانبول این وظیفه به فرودگاه جدید این شهر محول شده است.
معمولا در بخش زیرساخت جابجایی مسافران دو نکته بسیار مهم باید مورد توجه قرار گیرد؛ اول تجهیزات زیرساختی و فرودگاهی و در مرحله بعد بهره مندی از ناوگان مجهز و نیروی انسانی آموزش دیده در خطوط هوایی یا همان ایرلاین ها.
برنامه‌ریزی ساخت این فرودگاه در سال 2011 کلید خورد و بعد از چهار سال مطالعه و برنامه‌ریزی، از سال 2015 ساخت این فرودگاه آغاز و در نهایت فاز نخست آن در 6 آوریل 2019 مورد بهره برداری قرار گرفت. فرودگاه در تاریخ 28 اکتبر 2018 همزمان با هشتاد و پنجمین سالگرد تشکیل جمهوری ترکیه با حضور مقامات بلند پایه این کشور و سایر کشورها افتتاح شد و از 6 آوریل رسما مورد بهره برداری قرار گرفت.
ظرفیت نهایی این فرودگاه 200 میلیون مسافر در سال برنامه ریزی شده که به طور متوسط در مرحله نهایی این فرودگاه روزانه پذیرای حدود 500 هزار مسافر خواهد بود که رقم بزرگی است. گفتنی است در سال 2017 فرودگاه آتلانتای آمریکا با 104 میلیون مسافر بزرگترین فرودگاه دنیا بود، بعد از آن، فرودگاه های پکن با 96 میلیون، دوبی با 88 میلیون، توکیو با 85 میلیون و لس انجلس با 84 میلیون مسافر بزرگترین فرودگاه های دنیا به شمار می رفتند که با بهره برداری فرودگاه استانبول این فرودگاه بزرگترین فرودگاه جهان خواهد بود.
در مرحله نخست دو باند این فرودگاه با ظرفیت سالانه 90 میلیون مسافر مورد بهره برداری قرار گرفته که در نهایت تعداد باند های این فرودگاه به 6 باند خواهد رسید.
تا پیش از افتتاح فرودگاه استانبول به دلیل محدودیت‌های زیرساختی فرودگاه آتاتورک مسافران ترانزیتی این فرودگاه  با استرس دیر رسیدن به پرواز نهایی خود مواجه بودند که در فرودگاه جدید استانبول این مورد به طور کامل برطرف شده است، طراحان فرودگاه جدید پیش‌بینی دسترسی های کوتاه برای این گروه از مسافران را داشته اند و این افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن سوار هواپیمای نهایی خواهند شد.
در بخش پروازهای ورودی فرودگاه استانبول 32 هزار مترمربع فضای فروشگاهی تعبیه شده و در کنار آن هجده کانتر تحویل بار نیز پیش بینی شده که هرکدام از این کانترها همزمان امکان ارائه خدمات بار مسافران را برعهده خواهند داشت، به عبارت ساده بخش تحویل بار فرودگاه استانبول همزمان به مسافران 58 پرواز به صورت همزمان خدمت ارایه خواهد کرد.
در طبقه زیرین ترمینال ورودی فرودگاه استانبول پارکینگ بزرگ برای اتوبوس ها و تاکسی ها در نظر گرفته شده است، با توجه به وسعت فرودگاه جدید و موقعیت جغرافیایی آن که در خارج از شهر قرار دارد جابه جایی مسافران به شهر استانبول به وسیله اتوبوس های جدیدی با عنوان «هاوایست» (Havaist) انجام می شود. این اتوبوس ها  هر نیم ساعت یک بار به 18 مقصد نهایی در شهر استانبول حرکت می کنند که علاقه مندان به استفاده از این اتوبوس ها برای آگاهی از ساعت تردد می توانند نسبت به نصب اپلیکیشن جابجایی ها بر روی گوشی خود اقدام کنند.
علاوه بر این مسافرانی که با اتومبیل شخصی به فرودگاه عزیمت می کنند می توانند با استفاده از اپلیکیشن مربوطه نسبت به انتخاب و رزرو پارکینگ قبل از ورود اقدام کنند. همچنین با استفاده از این اپلیکیشن امکان یافتن خودرو در موقع که محل پارک خودرو فراموش می شود نیز وجود دارد. زیرساخت‌های مربوط به سامانه‌های هوشمند تشخیص پلاک خودرو و تشخیص چهره یکی دیگر از امکانات پیشرفته فرودگاه استانبول است.
ترمینال خروجی این فرودگاه که 1 میلیون و 400 هزار مترمربع مساحت دارد دارای 7 ورودی است، از این ٧ گیت دو گیت برای مسافران پروازهاى داخلی و ٥ گیت برای مسافران بیزینس ، اعضاى گلد استار، مسافران داراى کارت باشگاه اختصاصی( corporate club)، اعضاى مسافران کثیر السفر، کارتهاى Elit و Elit Plus  و سایر گیت ها مخصوص مسافران اکونومى است. در این ترمینال بیش از 500 کانتر صدور کارت پرواز، 228 گیت کنترل گذرنامه، 143 پل تلسکوپی برای پیاده و سوار شدن مسافران، بیش از 600 آسانسور و پله برقی و 20 هزار صندلی تعبیه شده است.
سقف ترمینال مرکزی این فرودگاه که با الگوبرداردی از سبک معماری دوره عثمانی طراحی و اجرا شده است. این فرودگاه  با داشتن مساحتی به میزان یک میلیون و 300 متر مربع بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاهی زیر سقف جهان است.
فرودگاه جدید استانبول به خاطر طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی جایزه مسابقه سال 2015 معماری بین المللی شیکاگو که توسط موزه معماری و طراحی شیکاگو با همکاری مرکز اروپایی معماری ، هنر، طراحی و مطالعات شهری برگزار  می شود، را دریافت کرد که این نخستین جایزه این فرودگاه است. برج مراقبت فرودگاه جدید استانبول به شکل گل لاله طراحی شده است.
پس از برج مراقبت، طراحان ساختمان ترمینال فرودگاه استانبول نیز شایسته دریافت جایزه‌ای بین المللی شدند. ترمینال فرودگاه که با همکاری شرکت های اسکات براونرینگ انگلیس، گریمشاو، نردیک و هپتیک طراحی شده است، جایزه برترین پروژه «جشنواره معماری جهان» (WAF) در بخش «پروژه-زیرساختار» آینده را دریافت کرد.
علاوه بر این فرودگاه به دلیل اینکه مرکز داده‌هایش با افزونگی زیرساخت الکتریکی 2N  و سیستم خنک کننده آن با دیپ کول N+1 طراحی شده، از سوی مرکز «Uptime Institute» گواهی نامه «Design» دریافت کرده است.
فرودگاه استانبول که از بالاترین سطح امنیتی و جدیدترین فناوری ها برخوردار است، برای اولین بار از سامانه رادار زمینی استفاده شد. در مجموع 9 هزار دوربین هوشمند و 8 دوربین حسگر حرکت در پایانه‌های مسافربری و پارکینگ‌ها نصب شده است.
با توجه به وسعت ترمینال و گیت های خروجی در این سالن ها جوانان تحصیل کرده با لباس مخصوص با عنوان «از من بپرس»( Ask me) آماده پاسخگویی و راهنمایی مسافران هستند ضمن اینکه در این فرودگاه خدمات ویلچر و چرخ کودک نیز به افراد نیازمند به صورت رایگان ارائه می شود.
ترکیش ایرلاینز متناسب با بزرگترین فرودگاه جهان
با راه اندازی فرودگاه جدید استانبول کشور ترکیه در حال حاضر مالکیت مدرن ترین و بزرگترین فرودگاه دنیا و یکی از پیشرفته ترین ایرلاین های دنیا را در اختیار دارد که این دو شاخص مهم این کشور را به مهمترین کشور دنیا در ترانزیت و جا به جایی مسافر دنیا بدل کرده است.
ترکیش ایرلاینز یکی از بزرگ ترین خطوط هوایی دنیا است که فرودگاه استانبول به عنوان مقر اصلی این شرکت به شمار می رود و پیش بینی می شود با بهره مندی از تجهزات مدرن این فرودگاه کیفیت خدمات ترکیش ایرلاینز بیش از پیش افزایش یابد. این شرکت در حال حاضر به 308 شهر و 311 فرودگاه دنیا پرواز مستقیم دارد، در حال حاضر این شرکت با حدود 340 فروند هواپیمای مدرن و عملیاتی در کنار استفاده از فرودگاه استانبول به عنوان پایگاه اصلی این شرکت در وضعیت مطلوب قرار دارد.
این شرکت علاوه بر برخورداری از ناوگان مدرن و بزرگ با درک اهمیت نقش نیروی انسانی کارآمد در افزایش ضریب بهره وری و رضایتمندی مشتریان نسبت به جذب  نیروهای توانمند و متخصص به عنوان کروی پرواز اقدام کرده است، در حال حاضر 5 هزار خلبان به همراه 11 هزار خدمه پروازی در کادر عملیاتی این شرکت فعالیت می کنند.
این شرکت در حال حاضر یکی از مدرن ترین مراکز آموزش شرکت های هواپیمایی دنیا را در اختیار دارد، با توجه به تعداد بالای هواپیماهای عملیاتی این شرکت که از محصولات کارخانه های بزرگ بویینگ  و ایرباس هستند، آموزش های دوره ای خدمه پروازی در این شرکت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تمام خدمه پروازی به صورت دروه ای در آموزش های ضمن خدمت این ایرلاین شرکت می کنند.
مژده سیدی زاده مدیر فروش دفتر تهران این شرکت در خصوص زیرساخت های آموزشی این شرکت در شهر استانبول به خبرنگار «عصر سفر» گفت: در حال حاضر 18 «شبیه ساز» ( Simulator) در مرکز آموزش ترکیش ایرلاینز در شهر استانبول فعال است که وظیفه آموزش و تست خلبان های شرکت را بر عهده دارد.
به گفته وی این تعداد به زودی به 26 دستگاه افزایش خواهد یافت. در حال حاضر شبیه‌سازها به صورت  24 ساعته فعالیت می کنند، ضمن اینکه کیفیت و نوع این شبیه‌سازها موجب شده که خلبانان و گروه‌های پروازی از سایر ایرلاین‌ها از جمله لوفت هانزا، سعودی، کی ال ام، سان اکسپرس و ... با حضور در این مرکز نسبت به طی دوره‌های آموزشی اقدام ‌کنند.
وی گفت: در کنار این مهم، فضاهای شبیه سازی شده داخل هواپیما نیز در این مرکز ایجاد شده که خدمه پرواز نیز در این فضاها با انواع شرایط احتمالی در طول پرواز آشنا می شوند.
سیدی زاده همچنین به خدمات این ایرلاین به مسافران بیزنس کلاس اشاره کرد و گفت: ترکیش ایرلاینز در حال حاضر ٣ لانج اختصاصی فعال برای پذیرایی از مسافران خود در فرودگاه استانبول در اختیار دارد. لانج مسافران   Business Class  و لانج دوم Miles & Smiles  در قسمت ترانزیت پروازهاى خارجى، همچنین لانج Domestic  در قسمت پروازهاى داخلى و همچنین لانج هاى Exclusive Lounge جهت مسافران ترانزیت و Arrival Lounge  برای مسافران ورودى در دست ساخت است.
وی همچنین به خدمت استاپ تور اشاره کرد و گفت: بر اساس این خدمت مسافران ترانزیتی هواپیمایی ترکیش ایرلاینز در بخش اکونومی یک شب و بیزنس دوشب در شهر استابول میهمان این ایرلاین خواهند بود که این خدمت بنا به در خواست مسافران به ایشان ارایه می شود.
کسب ضریب 98 درصدی رضایتمندی مسافران از پذیرایی ترکیش ایرلاینز
پذیرایی از مسافران از گذشته های دور همواره از دغدغه های مدیران ایرلاین ها بوده که این مهم مدتی است به عنوان یکی از شاخص های اصلی رضایتمندی مسافران مورد توجه نهاد های رتبه بندی قرار دارد.
اهمیت این موضوع  از حدود 15 سال قبل مورد توجه مدیران ارشد شرکت ترکیش ایرلاینز قرار گرفت  و برای دستیابی به رضایتمندی مسافران اقدامات بسیار خوبی در این بخش صورت گرفته که نتیجه این تلاش ها و کوشش ها افزایش رضایتمندی مسافران این شرکت با انواع ذائقه های غذایی بوده است.
اهمیت این موضوع موجب شد که این شرکت در سال 2007 نیمی از سهام کترینگ «دو اند کو»(Do & Co) که شرکتی اتریشی بود را خریداری کند، این کترینگ در حال حاضر یکی از معتبرترین شرکتهای تهیه و سرو غذا در دنیا است که سرو غذا در مهمترین رویدادهای دنیا از جمله مسابقات فرمول یک، جام جهانی فوتبال، مسابقات جهانی تنیس، مسابقات جهانی گلف و غیره از افتخارات این کترینگ به شمار می رود.
این کترینگ که دفتر مرکزی آن در شهر استانبول قرار دارد 30 آشپزخانه فعال در دنیا دارد که وظیفه تامین غذاهای پروازهای ترکیش ایرلاینز را برعهده دارند.
بو کاردارش مدیر روابط عمومی این شرکت به خبرنگار «عصر سفر» گفت: کترینگ دو اند کو روزانه 230 هزار وعده غذایی در پروازهای ترکیش ایرلاینز سرو می کند که تمامی این غذاها پخت روز بوده و از مواد اولیه طبیعی تهیه و تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه این غذاها و مواد اولیه با کیفیت تهیه و تولید می‌شود، گفت: غذاها بدون مواد افزودنی و براساس ذائقه گروه‌های مختلف مسافری طبخ می‌شود، معمولاً در پروازهای خارجی یک نوع غذای ترکی به عنوان غذای اصلی سرو می شود، ضمن اینکه با توجه به ذائقه گروه های مسافری مقصد و مبدا، یک نوع غذای محلی نیز سرو می شود.
وی اظهار داشت: تا پیش از همکاری شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز با کترینگ دو اند کو رضایتمندی مسافران از سرو غذا در این ایرلاین کمتر از 50 درصد بود که این ضریب در سال 2016 به 98 درصد رسیده است. بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته غذای سرو شده در هواپیمای ترکیش ایرلاینز این شرکت را از سال های 2010 تا سال 2016 به عنوان بهترین ایرلاین در پذیرایی از مسافران معرفی کرده است.
کارداش افزود: به منظور کسب رضایت حداکثری مسافران در پروازهای طولانی از مدتی پیش سرآشپزهای کترینگ دو اند کو در این پروازها حضور دارند و غذای طبخ شده  در کترینگ را بنا به ذائقه مسافران این پروازها سرو می کنند.
وی همچنین گفت: با توجه به اهمیت نحوه پذیرایی خدمه پرواز پیش از آغاز به کار در ترکیش ایرلاینز آموزش های لازم را در خصوص نحوه پذیرایی در مدل های مختلف هواپیما در این مرکز پشت سر می گذارند.