کلنگ زنی راه آهن بیرجند حداکثر تا سه ماه آینده

چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸:۰۰ 5 سال پیش

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

کلنگ زنی راه آهن بیرجند حداکثر تا سه ماه آینده

عصر سفر- وزیر راه و شهرسازی از کلنگ زنی راه آهن بیرجند در سه ماه آینده به عنوان خبر خوش خود در سفر به استان نام برد و گفت: امیدواریم با بهره برداری هرچه سریعتر راه آهن آرزوی دیرینه مردم خراسان جنوبی تحقق یابد.

سرویس : حمل و نقل

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، محمد اسلامی در گفت و گویی، خراسان جنوبی را استانی فوق العاده پرظرفیت و سرشار از استعدادها و ظرفیت های بالقوه دانست و افزود: مهمترین سرمایه این استان مردم سخت کوش، فرهنگ دوست و دین باور آن است.
«وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه 30 اردیبهشت با معاونان خود برای افتتاح و کلنگ زنی 20 طرح حوزه راه و مسکن وارد خراسان جنوبی شد.»
وی با اشاره به اقداماتی که در استان در حال انجام است گفت: با تحقق این پروژه ها گام بلندی در جهت شکوفایی و رونق بخشیدن اقتصادی در استان برداشته خواهد شد و اگرچه بودجه ها محدودند اما سعی مجموعه وزارت راه و شهرسازی آن است تا با همت بلند بتواند در جهت تقویت زیرساخت ها در استان گام های اساسی را بردارد.
وزیر راه و شهرسازی به محرومیت های جاده ای در دوران قبل از پیروزی انقلاب در استان اشاره کرد و افزود: استان فقط تا بیرجند از جاده آسفالت برخوردار بود که بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب سرمایه گذاری سنگینی در بخش راه های اصلی استان صورت گرفته که البته وزارتخانه به دنبال افزایش ظرفیت راه های مواصلاتی در استان است
وی گفت: ایجاد باند دوم، بویژه در شریان های کریدوری کشور در دستور کار دولت قرار دارد که در این سفر 124 کیلومتر به صورت تجمعی ایجاد باند دوم در محورهای مواصلاتی استان افتتاح شد.
اسلامی از توسعه پروژه راه آهن به عنوان یکی از مهمترین پایه های توسعه محور شرق نام برد و افزود: علیرغم اینکه سال ها پیش می بایست راه آهن محور شرق به بهره برداری می رسید ولی این پروژه با اهتمام دولت تدبیر و امید آغاز و با قدرت در حال انجام است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از پروژه های محوری در خراسان جنوبی، تکمیل و توسعه زیرساخت های جاده ای و فرودگاهی است عنوان کرد: خط راه آهن سراسری چابهار- زاهدان- بیرجند آغاز شده و دو قطعه از منطقه زاهدان عملیات اجرایی شروع شده و طی دو یا سه ماه آینده عملیاتی اجرایی آن از بیرجند آغاز خواهد شد تا هرچه سریعتر کریدور شمال به جنوب تکمیل شود.
وی ضمن اشاره به نقش راه آهن در توسعه اقتصادی استان افزود: با اجرای این کریدور، ذخایر معادن این استان صادر شده و به صورت مستقیم در توسعه اقتصادی این منطقه تاثیرگذار خواهد بود.
وی به نگاه ویژه دولت به خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: امروز 706 میلیارد تومان پروژه شامل 350 میلیارد تومان پروژه بهره برداری و 350 میلیارد تومان پروژه کلنگ زنی داشته ایم و اگر به این موارد پروژه راه آهن را هم اضافه کنیم وزارت راه و شهرسازی در مجموع هزار میلیارد تومان در استان در حال کار کردن است که بودجه بسیار قابل توجهی است و این در حالی است که کل بودجه سالانه وزارت راه و شهرسازی حدود هشت هزار میلیارد تومان است که نشان از همت و توجه ویژه دولت به این استان دارد.
وی از مردم خراسان جنوبی خواست برای رشد و شکوفایی بیش از پیش منطقه در کنار سرمایه گذاری های دولت به منظور رونق استان مشارکت بیشتری داشته باشند و با سرمایه گذاری های بیشتر زمینه جهش استان را فراهم نمایند.
مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به بحث پروازهای استان نیز اشاره کرد و افزود: پیرو پیگیری مستمر استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دستور موکد و ابلاغ به هواپیمایی کشوری، شاهد افزایش پروازها در استان خواهیم بود.
وی به پروژه توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: این پروژه با 19 میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری خواهد رسید و ظرفیت فرودگاه بیرجند را که در سال گذشته صد هزار نفر بوده به هفتصد هزار نفر خواهد رساند.
اسلامی به اتمام مسکن مهر در استان اشاره کرد و گفت: مسکن مهر خراسان جنوبی در ردیف باکیفیت ترین مسکن های مهر کشور قرار دارد که علاوه بر کیفیت بالا، از قیمت پایین برخوردار است.
وی به بافت های تاریخی استان اشاره و تصریح کرد: چندین شهر خراسان جنوبی از محلات تاریخی و فاخر بهره می برند که با هزینه وزارت راه و شهرسازی بازآفرینی این محلات به اتمام رسیده و امیدواریم مردم برای اشتغال زایی و رونق گردشگری در آن سرمایه گذاری نمایند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بافت های ناکارآمد باید ساماندهی شوند و پروژه خیرین مسکن ساز که مقرر است 200 واحد آن توسط خیرین آماده و به محرومین اعطا شود در راستای ساماندهی بافت های ناکارآمد است و دولت به همه خیرین که در این راه گام بردارند زمین اعطا می کند.
وزیر راه و شهرسازی در این سفر یک روزه در بیرجند مرکز استان حضور داشت و معاونان وی به شهرستان های نهبندان، طبس، فردوس و درمیان سفر کردند.