راه اندازی قطار تهران-آنکارا-تهران از اول تیر

يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳:۰۰ 5 سال پیش

توافقات بزرگ ایران و ترکیه

راه اندازی قطار تهران-آنکارا-تهران از اول تیر

عصر سفر- معاون وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی قطار تهران-آنکارا از اول تیر 98 خبر داد و گفت: قطار تهران-وان-تهران نیز اوایل تیر امسال راه اندازی می شود. به گفته رسولی بر اساس توافق قطارهای گردشگری ترکیه به ایران خواهند آمد.

سرویس : حمل و نقل

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از تسنیم، سعید رسولی در نشست خبری با بیان این که هفته گذشته به همراه معاون مسافری و معاون بهره برداری راه آهن به ترکیه سفر کردیم، اظهار کرد: کمتر از یکماه ÷یش هیئت ترک به ایران سفر رکد که نشست دو جانبه کاری خوبی داشتیم. درباره چند موضوع مهم توافقاتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: برای سرعت دادن به این توافقات از طرف ترک خواستیم که هیئت کارشناسی را به ایران اعزام کند. کار به خوبی پیش رفت و نتیجه این شد ککه در سفر اخیر به ترکیه توافقات نهایی و پروتکل همکاری امضا شد.

وی بیان کرد: راه اندازی قطار تهران-آنکارا در سفر هیئت ترکیه ای به ایران مطرح و با آن موافقت شد. بر این اساس از اوایل تیرماه امسال هفته ای یک قطار از تهران به آنکارا و باالعکس راه اندازی خواهد شد.

مدیرعامل راه آهن یادآور شد: قبلا یک قطار از تبریز به وان داشتیم که همزمان با قطار تهران-آنکارا هفته ای یک قطار نیز از مقصد تهران به سمت وان و بالعکس حرکت خواهد کرد.

رسولی با اعلام این که توافق تعرفه ای بین ایران و ترکیه برای قطارهای باری نهایی شد، اظهار کرد: علاوه بر قطار تهران-وان و تهران-آنکارا، قطار گردشگری بین دو کشور نیز راه اندازی خواهد شد. بر اساس مذاکرات صورت گرفته با وزیر گردشگری ترکیه، قطار گردشگری ترکیه به ایران می آید و قطارهای گردشگری ایران نیز به این کشور می روند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی گفت: در این نمایشگاه که 19 تا 22 خردادماه امسال برگزار می شود 152 شرکت داخلی و 7 شرکت خارجی (لتونی، چین، روسیه و ترکیه) حضور خواهند داشت.

وی برگزاری این نمایشگاه را در راستای استفاده از ظرفیت های داخلی عنوان کرد و افزود: حدود 2000 میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره 18 قانون بودجه سال 97 برای تامین ناوگان ریلی تامین اعتبار شده است. بر این اساس مقرر شده 40 درصد از منابع از تبصره 18، 40 درصد از منابع بانکی و 20 درصد اعتبارات باقیمانده شرکت های خرید واگن و لکوموتیو تامین خواهند کرد.

وی با بیان این که در این راستا 1000 دستگاه واگن باری، مسافری، لکوموتیو و خود کشش تولید خواهد شد، گفت: مرحله اول تخصیص اعتبار این برنامه انجام شده است.