امدادگران مناطق آسیب دیده در معرض آسیب‌های روانی قرار دارند

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶:۰۰ 5 سال پیش

امدادگران مناطق آسیب دیده در معرض آسیب‌های روانی قرار دارند

عصر سفر- یک روانشناس حوزه اجتماعی گفت: بسیاری از امدادگران حاضر در مناطق آسیب دیده تحت تاثیر فضای منطقه در معرض درگیری با آسیب‌های روانی قرار می‌گیرند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری«عصر سفر» به نقل از میزان، بهروز نقش، روانشناس حوزه اجتماعی با اشاره به همراهی بیماری‌های مختلف با حوادث طبیعی، گفت: در هنگام وقوع حوادث طبیعی علاوه بر بیماری‌های پزشکی، بیماری‌های متعدد روانی شکل گرفته و در بین مردم رواج پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به این که اختلال افسردگی همیشه با حوادث مختلف همراه می‌شود، اظهار داشت: اختلالات مرتبط با مواد مخدر، اضطراب و دوقطبی پس از وقوع حوادث و بلایای طبیعی افزایش پیدا می‌کنند.

این روانشناس با اشاره به این که پس از وقوع بلا‌های طبیعی بسیاری از مردم ساکن در روستا‌ها به مناطق شهری مهاجرت می‌کنند، عنوان کرد: حوادث طبیعی همیشه احساس طرد شدن، تحقیر و ترس را در مردم بیشتر می‌کنند.

وی با اشاره به این که مناطق آسیب دیده همیشه بهره وری علمی بسیار اندکی را در اختیار دارند، توضیح داد: میزان پرخاشگری پس از وقوع آسیب‌ها و حوادث طبیعی در بین مردم آسیب دیده افزایش پیدا می‌کند.

بهروز نقش ادامه داد: بسیاری از امدادگران حاضر در مناطق آسیب دیده نیز تحت تاثیر فضای حاضر در معرض درگیری با آسیب‌های روانی قرار دارند.

وی با اشاره به تاثیر فشار‌های بیرونی بر روان افراد، تصریح کرد: کسی که در معرض محرک‌های بیرونی قرار می‌گیرد، با فشار درونی شدید مواجه می‌شود.

این روانشناس با اشاره به این که دولت باید بودجه حمایت اجتماعی را در نظر بگیرد، اظهار داشت: متاسفانه در حادثه سیل اخیر سازمان هلال احمر به موضوع حمایت‌های روانی و اجتماعی توجه خوبی را نشان نداد.

وی با اشاره به این که در هنگام بروز حوادث افراد همیشه در مواجهه با هیجانات منفی قرار می‌گیرند، اذعان داشت: اکثر افراد سعی دارند تا در هنگام بروز حوادث هیجانات خود را کنترل کنند، در حالی که کنترل هیجان‌ها می‌تواند به نوعی سرکوب هیجان باشد.

بهروز نقش اضافه کرد: تخلیه هیجان یکی از مهم‌ترین روش‌های همدلی با آسیب دیده است. به طوری که امدادگر باید به آسیب دیده فرصت و اجازه بدهد تا هیجان ناشی از حادثه را به طور کامل تخلیه کند.

وی افزود: عدم تخلیه مناسب هیجان‌های ناشی از حادثه باعث می‌شود تا میزان آسیب‌های روانی در جمعیت حادثه دیده افزایش پیدا کنند.