مذاکره برای اعزام نیروی کار به آلمان و کرواسی

جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵:۰۰ 5 سال پیش

معاون وزیر کار خبر داد:

مذاکره برای اعزام نیروی کار به آلمان و کرواسی

عصر سفر- معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از مذاکره وزارت کار با برخی کشورهای متقاضی نیروی کار خارجی از جمله آلمان و کرواسی خبر داد و گفت: صلاحیت فنی و حرفه‌ای نیروی انسانی برای کشورهای متقاضی نیروی کار مهم است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، سلیمان پاک‌سرشت درباره استفاده از ظرفیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در اعزام نیروهای کار ماهر، اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، مرکز کاریابی نیست و مأموریت و مسئولیتی در حوزه اعزام نیروی کار ندارد و مقررات و شرح وظایفی برای سازمان در این زمینه تعریف نشده است ولی اینکه در کنار بحث اعزام نیروی کار، نام آموزش فنی و حرفه‌ای مطرح می‌شود، به رویکرد حمایتی و جهت‌گیری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اعزام نیروهای کار بر می‌گردد به نحوی که اگر قبلاً این کار به طور کامل در بخش خاصی از وزارتخانه متمرکز بوده اکنون نگاه و رویکرد جدید متأثر از تقاضای کشورهای متقاضی نیروی کار است که با آن مواجه شده‌ایم.

اهمیت صلاحیت نیروی کار ایرانی برای کشورهای متقاضی

وی ادامه داد: ما متوجه شدیم که برای کشورهای متقاضی نیروی کار مهم است که بدانند صلاحیت نیروی انسانی چگونه حاصل و ارزیابی شده است. در واقع اگر آنها به یک پروسه بلند مدت اعزام نیروی کار و پذیرش نیروی کار از یک کشوری مانند ایران فکر می‌کنند، تمایل دارند که این مسأله مبتنی بر روندهای مستحکم و قابل اتکا از تولید مهارت، ایجاد صلاحیت فنی و ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای آن افراد باشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: این کشورها برایشان مهم است که دستگاه‌های آموزش مهارتی چطور عمل می‌کنند و دستگاه و روندهای آموزشی که تولید صلاحیت حرفه‌ای می‌کند و آموزش فنی و حرفه‌ای می‌دهد، چگونه کار می‌کند؟ آنها تمایل دارند که افراد در چارچوب کاملاً استاندارد و مورد پذیرش کشور مقصد آموزش دیده باشند و این تضمین به آنها داده شود که نیروهای کار ورای تفاوت‌های تکنولوژیک و فضای کسب و کار، می‌توانند با استاندارد و بهره‌وری بالایی در آنجا کار کند.

به گفته پاک‌سرشت، تسهیل گردش نیروی کار و ایجاد اعتماد و فرایندی امن برای مبادله نیروی کار ماهر، وظیفه دولت است، به همین دلیل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اعلام آمادگی کرده افرادی را که فرایند آموزشی را بر اساس استانداردهای مذکور طی کرده و جزو مهارت آموختگان هستند، معرفی کند.

آلمان بیشترین درخواست برای نیروی کار خارجی

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور تصریح کرد: در حال حاضر، کشور ما با چالش بیکاری طیف قابل توجهی از جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مواجه است و در طرف مقابل به دلیل پدیده سالمندی و ساختار سنی بیشتر کشورهای اروپایی نیاز به نیروی کار ماهر و جوان دارند. اگر این نیاز متقابل به درستی مدیریت شود، رابطه‌ای دو سر برد شکل گرفته است.

به گفته وی، در مذاکراتی که تاکنون بین وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با کشورهای متقاضی صورت گرفته است تمرکز اصلی بر کشور آلمان بوده که تقاضای قابل توجهی برای نیروی کار خارجی دارند. در عین حال مذاکرات و گفتگوهایی هم با کشور کرواسی صورت گرفته و نمایندگان هیأت‌های عالی کارفرمایی کرواسی از امکانات آموزش فنی و حرفه‌ای بازدید کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیراً به دنبال اجرای سیاست اعزام نیروی کار، مذاکراتی با چند کشور اروپایی از جمله آلمان و کرواسی داشته و در این راستا دفاتر حفظ امنیت شغلی نیروهای کار شاغل در ترکیه و کانادا را راه اندازی کرده است.