احتمال برقراری پروازهای داخلی به مقاصد گردشگری از ترمینال «سلام»

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲:۰۰ 5 سال پیش

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها:

احتمال برقراری پروازهای داخلی به مقاصد گردشگری از ترمینال «سلام»

عصر سفر- رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از احتمال برقراری پروازهای داخلی به مقاصد گردشگری از ترمینال «سلام» فرودگاه امام خبر داد و گفت: ایرلاین ها باید مسئله بازرگانی و اقتصادی بودن این پروازها را بررسی کنند.

سرویس : حمل و نقل

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، «سیاوش امیر مکری»گفت: با توجه به تکمیل ترمینال سلام و ایجاد ظرفیت جدید در فرودگاه امام خمینی (ره) و با توجه به اینکه مسافران پروازهای خارجی بعد از ورود به ایران متقاضی سفر به برخی فرودگاههای اصلی هستند ممکن است برنامه ریزی جدیدی برای برقراری پروازهای داخلی از ترمینال «سلام» داشته باشیم.

به گفته وی اکنون از سوی فرودگاههای اصلی در شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد تقاضای برقراری پرواز از ترمینال سلام وجود دارد اما مشخص نیست که این تقاضا چقدر برای ایرلاین ها اقتصادی باشد؛ چون ممکن است تعداد کمی مسافر بعد از ورود به ایران مقصد خود را یک شهر توریستی قرار دهد و بنابراین ایرلاین ها باید مسئله بازرگانی و اقتصادی بودن پروازها را نیز بررسی کنند.

مکری ادامه داد: ممکن است مقصد بسیاری از مسافرهای خارجی بعد از ورود به ایران یکی از مقاصد گردشگری باشد بنابراین این ظرفیت وجود دارد که از ترمینال «سلام» پروازهای داخلی برقرار شود اما هواپیماهای کوچک برای اختصاص دادن به این سفرها به تعداد کافی در ایرلاین های ایرانی وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص انتقال بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام (ره) نیز، گفت: فعلاً برنامه ای برای انتقال پروازها نداریم. ضمن اینکه هر تصمیمی در خصوص انتقال پروازها مربوط به هماهنگی سه بخش سازمان هواپیمایی، فرودگاه مهرآباد و شرکت های هواپیمایی است تا با توجه به برنامه بازرگانی خود به جمع بندی نهایی برسند.

وی گفت: بین شرکت فرودگاههای کشور و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان مجموعه های ارائه خدمات فرودگاهی هیچگونه رقابت ناسالمی که علیه صنعت هوانوردی کشور باشد وجود ندارد و هدف ارائه سرویس است. در همین راستا معتقد هستیم انتقال برخی پروازهای مهرآباد به فرودگاه امام حتماً به نفع مردم و صنعت هوایی خواهد بود.

ممکن است مقصد بسیاری از مسافرهای خارجی بعد از ورود به ایران یکی از مقاصد گردشگری باشد بنابراین این ظرفیت وجود دارد که از ترمینال «سلام» پروازهای داخلی برقرار شود اما هواپیماهای کوچک برای اختصاص دادن به این سفرها به تعداد کافی در ایرلاین های ایرانی وجود ندارد

پیشتر گفته شده بود با افتتاح ترمینال سلام زمینه انتقال برخی پروازهای داخلی بین ساعت 12 شب تا 5 صبح به این فرودگاه فراهم می شود زیرا توقف پروازها در فرودگاه مهرآباد از ساعت 12 شب تا 5 صبح خلائی را در تهران به وجود می آورد که با انتقال برخی از پروازهای داخلی به ترمینال سلام می‌توان این کاستی را جبران کرد.

مکری در این باره گفت: یکی از مزایای افتتاح ترمینال سلام می تواند برقراری پروازهای داخلی شبانه باشد که در مهرآباد به دلیل مسکونی بودن اطراف فرودگاه ممکن نیست، اما قبل از برقراری این پروازها باید بررسی شود که آیا مسافران تمایل به پرواز در این ساعات را دارند یا خیر؟

وی افزود: در سال 96 حدود 18 میلیون اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه مهرآباد انجام شده است و این درحالی است که سال گذشته حدود 15 میلیون اعزام و پذیرش داشتیم.

مکری گفت: اگر انتقال بخشی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به امام (ره) تقاضا برای پروازهای داخلی را تحت تاثیر منفی قرار دهد از این تصمیم منصرف می شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ممکن است دوری فرودگاه امام (ره) برای مسافران قابل قبول نباشد، گفت: 29 درصد پروازهای کل کشور در مهرآباد انجام می شود و این فرودگاه نیازمند توسعه فیزیکی است؛ در طرح جامع فرودگاه مهرآباد پیش بینی توسعه ترمینال های مسافری وجود دارد که مستلزم در اختیار گرفتن فضاهایی است که اکنون این اراضی در اختیار سایر ارگان ها است.

وی اضافه کرد: اکنون در حال مذاکره برای توسعه فیزیکی فرودگاه مهرآباد و آزاد شدن برخی اراضی اطراف فرودگاه هستیم.

پایانه سلام در شمال غرب فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) واقع شده است. این پایانه مسافری در 55 هزار مترمربع و در 3 طبقه احداث شده است و در صورت بهره برداری از آن ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه امام خمینی(ره) به 5 ملییون مسافر در سال افزایش می یابد.

اکنون ترمینال شماره یک فرودگاه امام (ره) بیش از 5 میلیون مسافر ظرفیت دارد، اما سالیانه بیش از 8 میلیون مسافر از این ترمینال تردد می کند و با افتتاح ترمینال 5 میلیون نفری سلام، ظرفیت این فرودگاه در 35 کیلومتری تهران سالیانه به بیش از 13 میلیون نفر افزایش می یابد.

این پروژه از سال 88 با هدف احداث‌ ترمینال زیارتی آغاز شد و تا اواخر سال ٩٦ حدود ٣٤ درصد پیشرفت داشت و از ابتدای سال ٩٧ این پیشرفت به ٩٨ درصد افزایش پیدا کرده است .