شرکت‌های قطار‌های حومه‌ای به زودی رونمایی می‌شود

يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲:۰۰ 5 سال پیش

وزیر راه و شهرسازی:

شرکت‌های قطار‌های حومه‌ای به زودی رونمایی می‌شود

عصر سفر- اسلامی از رونمایی شرکت قطار‌های حومه‌ای در آینده نزدیک برای کاهش ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی در کلانشهر‌ها خبر داد.

سرویس : حمل و نقل

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته با بیان اینکه ایران اگرچه در طول سال‌های پس از انقلاب به دلایل گوناگون در توسعه حمل و نقل ریلی غفلت داشته است، اما در طول چند سال گذشته شاهد پیشرفت این بخش هستیم، گفت: در طول سال‌های گذشته به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه زیرساخت‌ها و توسعه حمل و نقل ریلی گسترش یافته و نرخ بهره‌وری و بهره‌برداری مردم از ظرفیت‌های ریلی رو به رشد است.

وی توضیح داد: اطمینان داریم اگر همین سرعت و حرکت توسعه زیرساخت‌ها را حفظ کنیم و با استفاده از سرفصل‌های گوناگون بتوانیم زیرساخت‌های این بخش را گسترش دهیم تا مردم در استان‌های مختلف بتوانند از آن بهره‌برداری کنند.

اسلامی گفت: باید سهم استفاده مردم به ویژه در مسافرت‌ها از ریل بیشتر شود و ما باید از طریق ایجاد خط دوم ریل بتوانیم مسیر‌های ترانزیتی را علاوه بر آن که حفظ کنیم آن‌ها را هم افزایش دهیم و از سوی دیگر باید اتصال ریل به مراکز بار را با کمک بخش خصوصی محقق کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید سهم ریل در جابه‌جایی بار و مسافر را افزایش دهیم، گفت: این برنامه جزو برنامه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و همچنین نظام است و مجلس و دولت برای اولویت قرار دادن آن بسیار تأکید دارند و ما باید در تمامی سرفصل‌های برنامه‌های خود توسعه حمل و نقل ریلی و همچنین شکوفایی صنایع ریلی را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه ما زمان زیادی را برای توسعه حمل و نقل ریلی از دست داده‌ایم و دوران جا ماندگی ما در صنایع ریلی بسیار طولانی بوده است، گفت: ما باید بتوانیم با استفاده از زیرساخت‌های خود تولید داخل را با رعایت استاندارد افزایش دهیم و از سوی دیگر باید تولیدات ما رقابت پذیر باشد به طوری که سهم بسیار زیادی از بازار‌های منطقه و جهان را بتوانیم کسب کنیم.

اسلامی تأکید کرد: در 27 اسفند سال گذشته با همکاری سازمان برنامه و بودجه از محل تبصره 18 قراردادی را منعقد کردیم و 2 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های ریلی و سازندگان این بخش اختصاص دادیم به طوری که 9 شرکت سازنده لوکوموتیو باری و مسافری و 16 شرکت بهره‌بردار از محل تبصره 18 از این قرارداد منتفع شدند.

وزیر راه و شهرسازی به استفاده از فرصت بازار سرمایه هم اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم با وام بانکی و تسهیلات هزینه‌های این شرکت‌های حمل و نقل ریلی را پرداخت کنیم بلکه بازار سرمایه این اقدام را برای ما سهل‌تر کرده و ما باید بتوانیم استفاده از این ظرفیت را گسترش دهیم و این برنامه را هر چه سریع‌تر به مرحله تحقق برسانیم.

وی به ایجاد تحول در فرهنگ سازمانی و رفتاری راه آهن هم اشاره کرد و گفت: ما باید فرهنگ استفاده بیشتر مردم از ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی را تقویت کنیم و ما باید فرهنگ این نظام و همچنین ایجاد انضباط جهت استفاده و بهره‌برداری از این فرصت‌ها را فراهم کنیم.

اسلامی گفت: باید موانع و گلوگاه‌های این حوزه را از میان برداریم تا سرعت حرکت و تحقق اهداف در این بخش افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید چرخه حرکت توسعه جهانی را باز کنیم، گفت: ما امروز نیاز داریم که به شبکه جهانی متصل شویم و وارد حوزه قطار‌های پر سرعت شویم.

وی گفت: هم اکنون در دنیا قطار‌های برقی و پر سرعت با سرعت بالای 320 کیلومتر در جهان ایجاد شده و ما نباید با این تصوراتی که می‌توانیم با قطار‌های سرعت پایین‌تر هم کار‌های خود را پیش ببریم از این حوزه عقب بمانیم.

اسلامی گفت: ما باید به شبکه‌های جهانی متصل شویم به طوری که هم اکنون چین با ایده یک راه، یک کمربند و سرمایه‌گذاری 64 هزار میلیارد دلاری در حوزه زیرساخت خود این ایده را به مرحله تحقق رسانده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید خودمان را در این مسیر قرار دهیم و با استفاده از برنامه‌ریزی‌های درست و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم پا در این عرصه بگذاریم.

وی به همکاری بیشتر بخش خصوصی هم در این حوزه اشاره کرد و گفت: با همکاری بخش خصوصی باید کیفیت عملکرد خود را افزایش دهیم به گونه‌ای که مزیت و رقابت را در این بازار ایجاد کنیم.

اسلامی توضیح داد: قطار‌های حومه‌ای را به سمتی باید هدایت کنیم که بدون پرداخت یارانه و با همکاری بخش خصوصی و شهرداری‌ها و طراحی مدل تأمین مالی به مرحله تحقق برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی شرکت حمل و نقل حومه‌ای خبر داد و گفت: اساسنامه این شرکت تصویب شده و شرکت قطار‌های حومه‌ای با مشارکت بخش خصوصی، شهرداری‌ها به زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی اظهار کرد: در گام اول این شرکت باید سهم حمل و نقل شهری در محدوده‌ای که قانون آن به تصویب رسیده افزایش دهد و این سهم باید در کلانشهر‌ها افزایش یابد.

اسلامی بیان کرد: با راه‌اندازی شرکت قطار‌های حومه‌ای باید مبارزه جدی با ترافیک سنگین، آلودگی هوا و همچنین آلودگی صوتی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از طریق توسعه قطار‌های حومه‌ای شبکه حمل و نقل مویرگی در حومه شهر‌ها را پایه گذاری کنیم و از طریق این مدل سعی خواهیم کرد توسعه حمل و نقل سبز را گسترش دهیم.

وی گفت: تولیدکنندگان این حوزه باید سوزن ریل و لوکوموتیو را در دستور کار خود قرار دهند و تولدات آن‌ها باید با تراز‌های جهانی برابری کند.