مشاهده مارهای سمی در مناطقی از استان ایلام

يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶:۰۰ 5 سال پیش

مشاهده مارهای سمی در مناطقی از استان ایلام

عصر سفر- پس از بلایای طبیعی و در حوادثی همچون زلزله و سیل جانوران موذی و البته در مواردی خطرناک از شهرها سر در می آورند، مانند مارهای سمی که امروز خود را به شهرهای استان ایلام رسانده اند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از تسنیم، پس از بلایای طبیعی و در حوادثی همچون زلزله و سیل جانوران موذی و البته در مواردی خطرناک از شهرها سر در می آورند، مانند مارهای سمی که امروز خود را به شهرهای استان ایلام رسانده اند.

هرچند مسئولان استانی در توصیه به مردم ایلام برای مقابله با مار گزیدگی می‌گویند؛ که مردم از ورود به بوته زار‌ها خوداری کنند، کفش به پا داشته و از پوشیدن صندل خوداری کنند و پیش از نشستن بر روی زمین از امنیت منطقه اطمینان پیدا کند، ولی مارهای سمی به داخل خانه‌های شهروندان ایلامی هجوم آورده به نحوی که،

تاکنون 23 مورد زنده‌گیری مار در سطح شهر ایلام گزارش شده است

حبیب شریفی در گفت و‌گو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: تاکنون 23 مورد زنده‌گیری در سطح شهر ایلام گزارش شده است.

رئیس آتش نشانی و خدمات امدادی و ایمنی ایلام گفت: مواردی که در سطح شهر ایلام رویت شده در مناطق حاشیه شهر بوده است که با توجه به شرایط توپوگرافی کوه‌ها و طبیعت اطراف شهر مشاهده این موارد عادی است.

راه‌های پیشگیری از مارگزیدگی

محبی کارشناس بهداشت و محیط نیز در گفت و‌گو با خبرنگار تسنیم در ایلام با عنوان راه‌های پیشگیری از مارگزیدگی افزود: قرمزی و تورم شدید در محل نیش، تهوع و استفراغ، اختلال بینایی، افزایش بزاق و عرق کردن، تنفس سخت به عنوان علائم و نشانه‌های مارگزیدگی مطرح است،.

  اما  در شرایط گزیدگی بهترین راه آن است که از دستکاری و مکیدن محل گزش خودداری شود و بیمار بدون هرگونه حرکت سریعاً به بیمارستان منتقل شود.

اگر گرفتار مارگزیدگی شدید این اقدامات را انجام دهید

حسینی کارشناس دیگر بهداشت و محیط در گفت و‌گو با خبرنگار تسنیم در ایلام گفت:   اگر یک مار را دیدید، به آرامی به عقب برگردید و اجازه دهید آن مار راه خود را ادامه دهد و چیزی به سمتش پرت یا آن را لمس نکنید و وقتی در داخل خانه منزل هستید و ماری مشاهده کردید نگران نباشید اگر وضعیت بسیار خطرناک است با 125 تماس بگیرید.

اقدامات اورژانسی پس از مارگزیدگی

وی به اقدامات اورژانسی پس از مارگزیدگی پس از وقوع سیل اظهار کرد: اگر دچار مار گزیدگی شدید پوست اطراف محل گزیدگی را نشویید و آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و با اورژانس 115 تماس بگیرید، تا رسیدن نیروهای اورژانس بنشینید و یا دراز بکشید و عضو دچار گزیدگی را پایین تر از سطح قلب قرار دهید و روی محل گزیدگی یک پارچه تمیز بیندازید.

این کارشناس سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام  توصیه کرد: اگر می‌توانید شکاف کوچکی در محل گزیدگی ایجاد کنید و با مکیدن و تف کردن آن سم را از آن قسمت خارج کنید.