محدودیت جدید برای خرید ارز مسافرتی

شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸:۰۰ 5 سال پیش

محدودیت جدید برای خرید ارز مسافرتی

عصر سفر- خریداران ارز پس از خرید حتما به پیامک ارسالی از سامانه توجه کنند چرا که نام آنها به عنوان خریدار ارز براساس مبلغ درج‌شده در پیامک در سامانه به ثبت رسیده است و این احتمال وجود دارد که با خطای انسانی رقمی بالاتر از میزان ارز خریداری‌شده به نام آنها درج شود.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از فارس، بانک مرکزی در ماه‌های اخیر سامانه‌ای طراحی و به صرافی‌ها ارائه کرده و براساس آن صرافی‌ها باید هر معامله ارز را در این سامانه به ثبت برسانند.

صرافی کارت ملی خریدار را دریافت و پس از ثبت اطلاعات کارت ملی و دریافت پرینت آن و اخذ شماره تلفن متقاضی، به پرداخت ارز در چارچوب اولویت‌های 23 گانه بانک مرکزی اقدام می‌کند. بنابراین هر خریدار ارز لحظاتی پس از خرید ارز، پیامک خرید ارز را که در آن میزان ارز خریداری شده و قیمت درج شده است را دریافت می‌کند.

معمولا یکی از علل اصلی مراجعه مردم به صرافی‌ها، خرید ارز مسافرتی است که بانک مرکزی سقف 2000 یورو برای یک سال را در نظر گرفته است.

در همین باره برخی مخاطبان از مشکلات خرید ارز مسافرتی از صرافی‌ها گفتند.

نیری یکی از مخاطبان  گفت: «هفته گذشته برای تهیه 1100 دلار به چند صرافی که دارای مجوز از بانک مرکزی بودند در محدوده خیابان مطهری مراجعه کردم. هر کدام نرخی را برای ارز روی تابلو ثبت کرده بودند و البته هر کدام هم به نوعی از فروش ارز طفره رفتند. یک صرافی قیمت را 12800 تومان اعلام کرد و گفت ارز نداریم. دیگری قیمت را 13150 اعلام کرد اما گفت دستگاه کارت خوان نداریم و باید با مراجعه به بانک به حسابی که می‌گوییم واریز کنید. در نهایت به صرافی دیگری مراجعه کردم که حدود 6 کارمند داشت. یکی از کارکنان صرافی که یک خانم بود از پشت میزش بلند شد و پشت شیشه صرافی آمد و نرخ دلار را 13100 اعلام کرد. اگر چه می‌دانستم نرخ 12800 است، اما به دلیل نیاز به ارز شکایتی نکردم.»

کارمند صرافی کارت ملی خریدار را جهت ثبت اطلاعات گرفته، اما بعد از حدود 10 دقیقه مجدداً پشت شیشه آمده و گفته است متاسفانه سیستم اجازه فروش را به شما نمی‌دهد. وقتی خریدار علت را جویا شد، پاسخ شنید که هر کسی سهمیه سالانه‌ای معادل 2000 یورو دارد و شما قبلاً این مبلغ را خرید کرده‌اید.

نیری درباره ادامه ماجرا چنین توضیح داد:«بنده به ایشان گفتم که چنین کاری نکرده‌ام؛ اما ایشان همچنان بر حرف خود پافشاری کردند. در نهایت وقتی با انکار من برای خرید ارز روبرو شدند؛ گفتند پس حتما کسی از اطلاعات شما استفاده کرده و سهمیه شما را خریداری کرده است.»

وی ادامه داد: «ساعت 2:20 در محل صرافی با همسرم تماس گرفتم و مشکل را با ایشان مطرح کردم، حدود ساعت 2:25 هم ناامیدانه صرافی را ترک کردم. هنوز 200 متر دور نشده بودم که متوجه شدم یک پیامک دارم. وقتی پیامک را باز کردم دیدم راس ساعت 2:18 پیامکی در مورد خرید 1100 دلار از آن صرافی برای من آمده بود.»

این خریدار ارز تصریح کرد: «دوباره به صرافی رفتم و پیامک را به کارمند صرافی نشان دادم. یکی از کارمندان صرافی وقتی پیامک را دید با خنده گفت:‌ این دیگه چیه؟ و بلافاصله بی‌هیچ حرف و سخنی، کارمند دیگری آمد، کارت بانکی من را گرفت، مبلغ را از کارت برداشت کرد و رسیدی مبتنی بر خرید 1100 دلار به همراه همان میزان دلار را به من داد.»

وی گفت: «ارز را هم به همان مبلغ سامانه سنا یعنی 12800 حساب کرد. رسید را نگاه کردم ساعت درج شده روی آن 14:17 دقیقه بود؛ یعنی همان موقع که کارمند صرافی می‌گفت نمی‌توانی ارز بخری این پرینت گرفته شده بود.»

به گزارش فارس، این نمونه منحصر به فرد و استثنا نیست.

یکی دیگر از خریداران ارز هم در این باره گفت: می‌خواستم 100 یورو برای هدیه خریداری کند. کارمند صرافی دو فرم را داده که امضا کنم. رقم یک فرم یک میلیون و 600 هزار تومان و دیگری 16 میلیون تومان بود.

وی افزود: دو پیامک هم روی تلفن همراهم آمد که یکی در مورد خرید 1000 یورو و دیگری 100 یورو بود. وقتی اعتراض کردم کارمند صرافی دلیل این مساله را اشتباه سهوی و درج یک صفر اضافی عنوان کرد اما من اصرار کردم 1000 یورو را از سیستم حذف کنید تا پیامک کنسلی آن برای من بیاید و فرم 16.000.000 تومان را هم به من پس بدهید. کارمند هم با اکراه زیاد در نهایت این کار را انجام داد.

 

به گزارش فارس، خریداران ارز پس از خرید حتما به پیامک ارسالی از سامانه توجه کنند چرا که نام آنها به عنوان خریدار ارز براساس مبلغ درج شده در پیامک در سامانه به ثبت رسیده است و این احتمال وجود دارد که با خطای انسانی رقمی بالاتر از میزان ارز خریداری شده به نام آنها درج شود.

البته دو روایت بالا درباره خرید ارز از صرافی‌ها به نظر می‌رسد بیش از  یک خطای انسانی ساده باشد اما به هر ترتیب پیامک‌های ارسالی سامانه به نوعی نظارت خریدار ارز را به وجود می‌آورد و توجه به محتوای پیامک بسیار مهم و ضروری است.

* خریداران به محتوای پیامک‌های خرید ارز دقت کنند

یکی از صرافان مطلع و عضو کانون صرافان در این باره به فارس گفت: خریدار ارز باید کارت ملی، شماره حساب و کارت عابر بانک که باید به نام شخص خریدار باشد را در اختیار داشته باشد. بانک مرکزی این سامانه را طراحی کرد تا امکان سوء استفاده از مدارک آنها رخ ندهد. خریداران ارز به محض اینکه متوجه مغایرت اطلاعات خرید با محتوای پیامک ارسال شده مشاهده کردند باید به صرافی مربوطه مراجعه کرده و اطلاعات را اصلاح کنند.

وی افزود: ممکن است تشابهات اسمی باعث ثبت اشتباه اطلاعات برای اشخاص دیگری شود اما وقتی پیامک برای افراد به سرعت ارسال می‌شود، دیگر دلیلی برای ثبت عامدانه این اشتباهات وجود ندارد. تفاوت قیمت هم بین ارز صرافی و ارز دلالان یا دیگر صرافی‌ها وجود ندارد. بنابراین انگیزه‌ای خاصی برای تخلف در این بخش وجود ندارد.

*  محدودیت جدید بانک مرکزی برای خرید ارز مسافرتی

این صراف در ادامه به نکته دیگری درباره خرید ارز اشاره کرد و اظهارداشت: براساس بخشنامه بانک مرکزی هر فرد می‌توانست 2 هزار یورو ارز از صرافی و 2000 یورو دیگر هم با اوراق سفر خارجی دریافت کند و حتی می‌توانست 400 یورو یا 500 یورو دریافت کند و برای دفعه بعد در همان سال 500 یورو یا 1500 یورو دریافت کند. درواقع متقاضی ارز مسافرتی می‌توانست تا زمانی که سقف 2000 یورو یا 4000 یورو را پر نکرده، ارز خریداری کند.

وی ادامه داد: اما از یک دو ماه پیش با تغییراتی که بانک مرکزی در سامانه ارزی صرافی‌ها انجام داد، اگر متقاضی ارز، کمتر از سقف 2000 یورو در یک بار معامله خریداری کند، دیگر امکان خرید ارز از صرافی‌های مجاز را ندارد. به عبارت دقیق‌تر اگر مشتری به جای 2000 یورو، 500 یورو یا 1000 یورو ارز خریداری کند، در مرتبه بعد دیگر امکان خرید ارز ندارد و این یکی از مشکلات موجود در سامانه صرافی‌هاست که اقدام بانک مرکزی برای اصلاح آن را می‌طلبد.

بر اساس این گزارش، این نکته دوم موضوع جدیدی است که قطعا متقاضیان واقعی ارز و متقاضیان ارز مسافرتی را با مشکل مواجه خواهد کرد و در عمل دستورالعمل ارزی بانک مرکزی را تغییر داده است. توضیحات بانک مرکزی و شفاف‌سازی درباره این موضوع ضروری است و خبرگزاری فارس قطعا این موضوع را پیگیری خواهد کرد.