زاینده‌رود همچنان جاری می‌ماند

يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۷:۰۰ 5 سال پیش

زاینده‌رود همچنان جاری می‌ماند

عصر سفر- سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان از تصویب و تامین رهاسازی آب برای کشت بهاره کشاورزان اصفهان خبر داد و گفت: این مهم بنا بر پیگیری های استاندار اصفهان محقق شده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، عباس میرزایی نیا عصر روز یکشنبه افزود: این تصمیم امروز در جلسه شورای سازگاری با کم آبی که در تهران برگزار شد گرفته شده است.

وی اظهار داشت: در این نشست مقرر شد با مسؤولیت استان، تمهیدات لازم برای مصرف بهینه و همچنین با رعایت خط قرمز حجم آب و نگه داشت کشت پاییزه برنامه ریزی های لازم انجام شود.

دریچه‌های سد زاینده‌رود که از هشتم بهمن سال قبل به منظور استفاده کشاورزان برای کشت پاییزه بازگشایی و آب در بستر این رودخانه در کلان‌شهر اصفهان جاری شده بود و تا 28 بهمن جریان داشت.

پس از آن ‎رییسجمهوری در 13 اسفند امسال به وزارت نیرو دستور داد تا با در نظر گرفتن نیازهای زیست‌محیطی در ایام نوروز، آب را در زاینده‌رود رها کند و بعد از آن زمان تاکنون آب در بستر زاینده‌رود جاری بوده است و با تصمیم اخیر شورای سازگاری با کم آبی جریان آب در بستر زاینده رود تا پاین شهریور ادامه خواهد داشت.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
این رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

اراضی کشاورزی اصفهان حدود 563 هزار هکتار معادل 3.5 درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت های منابع آب در سال های اخیر، تنها حدود 290 هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد.
در سال زراعی 96- 97 حدود 210 هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که 190 هزار هکتار آن زراعت آبی و 20 هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.
میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و 250 هزار تُن برآورد شد و این در حالی است که بیش از 180 هزار نفر در این بخش در استان مشغول به کار هستند.