ساختمان اداری جیپ در آستانه ثبت آثار ملی

سه شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳:۰۰ 5 سال پیش

ساختمان اداری جیپ در آستانه ثبت آثار ملی

عصر سفر- اداره‌کل دفتر ثبت، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌فرهنگی با صدور ابلاغیه‌ای، ساختمان موسوم به جیپ در خیابان اکباتان تهران را واجد ارزش ثبت ملی اعلام کرد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، بر اساس اعلام میراث‌آریا، در این ابلاغیه آمده است: پیرو گزارش‌های واصله مبنی بر مزایده فروش ساختمان تاریخی موسوم به جیپ واقع در منطقه 12 شهرداری تهران خیابان اکباتان، بدین‌وسیله در مورخ امروز چهارم تیر ماه 1398 به اطلاع عموم می‌رساند بنای تاریخی مذکور از طریق شورای عالی ثبت آثار به‌دلیل شأن ملی اثر (برخورداری از وی‌ژگی‌های منحصربه‌فرد تاریخ تحول معماری معاصر) واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی قرار گرفته است و بر اساس ماده‌واحده قانون ثبت در فهرست آثار ملی مصوب 1352 و بند 6 ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب 1367 در فرآیند صدور حکم و ابلاغ ثبت در فهرست آثار ملی است.

در بخش دیگر این ابلاغیه آمده است: مراتب فوق طبق ماده سوم قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب 1309 و نظام نامه اجرایی آن مصوب 1311 جهت اطلاع مالک فعلی اثر، گروه خودروسازی سایپا و عموم شرکت‌کنندگان در مزایده اعلام و ابلاغ می‌گردد. ابلاغیه مذکور از طریق سایت رسمی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منتشر گردیده و به اطلاع عموم رسانده شده است.

ساختمان اداری جیپ در زمان پهلوی توسط مهندس وارطان ساخته شد مهندس وارطان یکی از پر آوازه ترین و پر کار ترین مهندس دوره پهلوی بودن و تا سال 1330 شمسی ادامه پیدا کرد و موفق شد تعداد زیادی بنای ارزنده در مقیاس های مختلف به یادگار بگذاردسبک معماری وارطان خارق العاده و منحصر به فرد و به نام خودش ثبت شده نمای بتنی و قرقیز های بتنی ممتد و فضا های پر و خالی است.

وارطان هوانسیان معمار ساختمان اداری جیپ، فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای پاریس و یکی از پرکارترین معمارهای دوره رضا شاه پهلوی بود. از دیگر کارهای این معمار بزرگ ایرانی می‌توان به هنرستان دخترانه شمسایی، کاخ شهناز پهلوی در مجموعه سعدآباد، ساختمان مرکزی بانک سپه، مهمان خانه بزرگ دربند و هتل فردوسی اشاره کرد.

ویژگی کالبدی ساختمان‌های طراحی شده توسط وارطان، نمای بتنی، قرنیزهای بتنی ممتد و فضاهای پر و خالی است. معماری وارطان متأثر از معماری مدرن پیش از جنگ جهانی دوم، سبک آرت نوو، مکتب باوهاوس و آثار آدولف لوس و لوکوربوزیه بود. وارطان مخالف التقاط‌گرایی و تقلید از معماری سنتی ایرانی و از مدافعان سرسخت معماری مدرن بود.

این ساختمان چهار طبقه در ضلع شمالی خیابان اکباتان در منطقه 12 تهران واقع شده است. دسترسی اصلی به این ساختمان از طریق خیابان‌های اکباتان، ملت و سعدی صورت می‌گیرد. ورودی اصلی ساختمان اداری جیپ در ضلع جنوبی آن و در خیابان اکباتان قرار دارد، در ضلع غربی ساختمان نیز ورودی دیگری برای خودروهای حمل بار در نظر گرفته شده است.

از ویژگی‌های خاص ساختمان اداری جیپ می‌توان به فرم مدور در گوشه بنا و عدم استفاده از فرم‌ها و تزئینات معماری سنتی اشاره کرد.