باستان شناسان سه کشور در کاوش های تپه تاریخی «آناقیزلی» همکاری می کنند

يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵:۰۰ 5 سال پیش

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چایپاره:

باستان شناسان سه کشور در کاوش های تپه تاریخی «آناقیزلی» همکاری می کنند

عصر سفر- رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چایپاره گفت: فصل جدید کاوش ها در تپه آناقیزلی این شهرستان با هدف مطالعه باستان شناسی دوره اورارتو در شمالغرب ایران با استفاده از روش های نوین آغاز شد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، غلام شیرزاد روز یکشنبه افزود: این فصل از کاوش‌های باستان شناسی با همکاری دانشگاه «اینسبورگ» اتریش انجام می‌شود و باستان شناسانی از ایران، اتریش و ایتالیا در آن حضور دارند.
وی بیان کرد: فصل اول این مطالعات از سال 1395 و با مطالعات ژئومغناطیس آغاز شد و در سال 1396 پایان یافت؛ باستانشناسان ایرانی و اتریشی در فصل اول کاوش‌های این تپه به آثار مربوط به سکونت انسان در دوره نوسنگی دست یافتند.

وی اضافه کرد: مهمترین هدف در فصل اول کاوش ها، اجرای مطالعه های ژئومغناطیسی بود تا بتوان ظرفیت منطقه را برای مطالعات و کاوش‌های باستانشناسی تخمین زد.

وی اظهار داشت: در این محل آثاری از 6 هزار سال قبل وجود دارد اما مطالعات آینده ممکن است این نظریه را تغییر دهد.

«شیرزاد» با بیان اینکه در فصل جدید کاوش‌ها 10 نفر مشغول فعالیت هستند، اضافه کرد: مطالعات ژئومغناطیس نشان دهنده وجود یک ساختار پیچیده و بزرگ در این محل است.

تپه آناقیزلی در فاصله 200 متری شمال روستای چورس شهرستان چایپاره واقع شده و در سال 1388 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.