اتیوپی به‌دنبال جریمه بوئینگ

چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶:۰۰ 5 سال پیش

اتیوپی به‌دنبال جریمه بوئینگ

عصر سفر- به نظر می‌رسد که شرکت هواپیمایی اتیوپی ایرلاینز قصد دارد شرکت هواپیماسازی بوئینگ را به علت سقوط مرگبار بوئینگ 737 مکس جریمه کرده و تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، چند ماه پیش بود که دومین هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 مکس 8 تنها چند دقیقه بعد از بلند شدن از زمین که به نایروبی، پایتخت کنیا در حال پرواز بود، سقوط کرد و تمامی 157 سرنشین آن کشته شدند. این دومین سانحه مرگباری بود که دقیقاً به فاصله چند ماه، برای این هواپیمای جدید و پیشرفته اتفاق می‌افتاد.

بعد از آن تمامی ایرلاین‌های جهان تصمیم گرفتند که مجوز پرواز برای این نوع خاص از هواپیما صادر نکنند، به ادامه فعالیت این نوع خاص از هواپیما پایان دهند و به طور موقت پرواز آن را به حالت تعلیق دربیاورند. هنوز هم با این‌که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در جهان تعداد زیادی از این هواپیما را در خطوط فعال خود در اختیار دارند، بوئینگ 737 مکس زمین گیر شده است.

هم اکنون 387 فروند هواپیمای بوئینگ در فرودگاه‌های سراسر جهان زمین گیر شده و تا اطلاع ثانوی مجوز پرواز نخواهند داشت.

بعد از این اتفاق سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با متخصصان شرکت هواپیماسازی بوئینگ وارد همکاری شدند تا علت دقیق حادثه و نواقص موجود در هواپیمای مذکور را کشف، اعلام و برطرف کنند.

حالا بر اساس گزارش کوارتز، به نظر می‌رسد بسیاری از خانواده‌های مسافرانی که در هواپیمای بوئینگ 737 مکس اتیوپی ایرلاینز با پیگیری وکلای متخصص در این امر سعی دارند که از شرکت بوئینگ شکایت کرده و در صورت امکان، غرامت دریافت کنند. دولت این کشور نیز بوئینگ را به علت سهل انگاری در بهبود و ارتقای ایمنی هواپیماهای تولیدی خود تحت پیگرد قانونی قرار داده و قصد دارد آن را مجبور به پرداخت جریمه و خسارت کند.

در نخستین بررسی‌های صورت گرفته بعد از این سقوط مرگبار مشخص شد که علت سقوط هواپیمای بوئینگ 737 مکس یک نقص نرم افزاری بوده است اما بعد از نتایج تحقیقات آتی متخصصان سازمان هوانوردی فدرال آمریکا نشان داد که سیستم اتوماتیکی که در دماغه هواپیما برای جلوگیری بالا رفتن هواپیما بکار رفته، در شرایط بخصوصی کنترل هواپیما را از دستان خلبانان خارج کرده و موجب حرکت سریع رو پایین و در نهایت سقوط آن شده است.

نتایج بررسی‌های سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با همکاری شرکت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، نشان می‌داد که سیستم جدیدی که از سنسورهای پیشرفته در نوک دماغه جت به‌کار برده شده، موجب سقوط آن شده است. این بدان معناست که سنسورهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به دلیل مشکلات نرم‌افزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مرکزی هواپیما مخابره کرده و این بدان معناست حتی در زمانی که خلبان کنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودکار و اتوماتیک) می‌گذارد، این سنسورهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین می‌کشانند و این امر موجب می‌شود کنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط کند.