قیمت بلیت هواپیما چند برابر نشده است

سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۷:۰۰ 5 سال پیش

باوجود چند برابر شدن قیمت ارز؛

قیمت بلیت هواپیما چند برابر نشده است

عصر سفر- رئیس سازمان هواپیمایی کشور: باوجود وابستگی هزینه پرواز به نرخ ارز، قیمت بلیت هواپیما چند برابر نشده است

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصرسفر» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ بلیت هواپیما را معقول توصیف کرد و افزود: یکسر پرواز برای خطوط هوایی ایران حداقل بیش از 40 دلار هزینه دارد. در مسیری مانند تهران-مشهد، هزینه تمام‌شده برای خطوط هوایی بین 650 تا 700 هزار تومان به ازای هر مسافر است؛ بنابراین خطوط هوایی مجاز است با توجه به هزینه تمام‌شده پرواز، حداقل و حداکثر نرخ بلیت را خود اعلام کنند. سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر فروش بلیت در این بازه نظارت می‌کند.
عابدزاده ادامه داد: نرخ فروش بلیت هواپیما در مسیر مشهد از 200 هزار تومان تا 800 هزار تومان متغیر است و بخش اعظمی از بلیت‌ها زیر نرخ تمام‌شده فروش می‌رود. اگر بلیتی به نرخ 700 هزار تومان در این مسیر فروش رود، به این معنی نیست که آن شرکت سودی کسب می‌کند. شرکت شاید در این مسیر پروازی از 150 مسافر، 10 تا 12 عدد بلیت را با نرخ 700 هزار تومان فروخته باشد، اما اکثر قریب به‌اتفاق بلیت‌های فروخته‌شده زیر 400 هزار تومان است. این دامنه از سوی شرکت‌های هواپیمایی رعایت می‌شود.
وی با اشاره به تأثیرگذاری نرخ ارز بر نرخ بلیت هواپیما گفت: نرخ ارز نیز در طول یک سال گذشته برای شرکت‌های هواپیمایی متغیر بوده و از هر دلار 8 هزار تومان تا نزدیک به 12 هزار تومان خریداری شده است. با توجه به تغییرات نرخ ارز، شرکت‌های هواپیمایی نیز در قیمت بلیت خود تغییراتی اعمال می‌کنند.
عابدزاده به برخی اظهارنظر‌ها درباره حذف بلیت هواپیما از سبد خرید خانوار اشاره کرد و افزود: این صحبت اشتباه است، چراکه باوجود چند برابر شدن قیمت ارز، نرخ بلیت برای همه چند برابر نشده است. نرخ بلیت مشهد، از 220 تومان شروع شده و تا 800 تومان به فروش می‌رسد. نرخ 200 هزارتومانی با گذشته فرقی نکرده است و در زمان نرخ‌گذاری نیز بلیت مشهد 190 هزار تومان بود. امروز کسانی سوار هواپیما می‌شوند که درگذشته نمی‌شدند.
وی ادامه داد: اگر زمان سفر به‌درستی انتخاب شود، قیمت‌های مناسب وجود دارد. مسافر باید برنامه‌ریزی کرده و در بازه‌ای بلیت بخرد که قیمت بلیت پایین است. در تمام دنیا نیز روند این‌چنین است، درزمانی که تقاضا زیاد است، قیمت بالا می‌رود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وجود پرواز‌های چارتر در مسیر تهران-مشهد گفت: هرچند پرواز چارتر در مسیر مشهد به حداقل رسیده، اما مسیر مشهد چارتر پذیر است. فروش چارتر در مسیر‌های مشهد، کیش و قشم به خاطر بسته‌های سفری که فروش می‌رود، غیرقانونی نیست. چارتر جزو ذات حمل‌ونقل هوایی است و نمی‌توان آن را حذف کرد. اما چارتر کننده اجازه تک‌فروشی ندارد و باید بلیت را در قالب بسته سفر عرضه کند.
وی افزود: در مقاصدی مانند قشم و کیش مسافر نیاز به هتل و خدمات تور دارد، بنابراین در این مسیر‌ها فروش چارتر آزاد است. در مسیر‌های دیگر چارتر به حداقل رسیده و قیمت‌ها نیز کنترل می‌شود. روی‌هم‌رفته در بازار فروش و توزیع بلیت هواپیما نظم وجود دارد.


فرآیند‌های ایمنی سختگیرانه‌تر از گذشته است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با رد برخی ادعا‌ها مبنی بر ممنوع بودن استفاده از لوگوی ایران ایر در فرودگاه‌های خارجی گفت: سوخت‌رسانی به هواپیما‌های ایرانی در ترکیه نیز در حال پیگیری است. در حال برنامه‌ریزی هستند که بتوانند با رعایت قانون، سوخت به شرکت‌های هوایی ایران بدهند.
عابدزاده سپس به موضوع ایمنی در سفر‌های هوایی اشاره کرد و افزود: فرآیند‌های ایمنی که اکنون در سازمان هواپیمایی کشوری رعایت می‌شود، از هر زمان دیگر سخت گیرانه‌تر و گسترده‌تر است. نظارتی که ما انجام می‌دهیم، با فرآیند‌های جدید صورت می‌گیرد که منطبق با فرآیند‌های اجرایی روز دنیاست و جنبه‌های مختلف حمل‌ونقل هوایی کنترل می‌شود.
وی ادامه داد: بازرسی‌های قبل از پرواز به‌صورت موردی توسط سازمان صورت می‌گیرد. خود شرکت‌های هواپیمایی فرآیند‌های ایمنی را انجام می‌دهند و ما بر انجام این فرآیند‌ها نظارت می‌کنیم. آنجا که لازم باشد ممیزی و آنجا که لازم باشد بازرسی می‌کنیم. ممیزی‌ها بیشتر دوره ایست و بازرسی‌ها هم بدون اطلاع قبلی صورت می‌گیرد.
عابدزاده با اشاره به رشد توانمندی‌های علمی در صنعت حمل‌ونقل هوایی گفت: علی رقم محدودیت‌ها، با توانمندی‌های علمی حوزه حمل‌ونقل هوایی صنعت رو به رشد است. امروز به لحاظ علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ما غیرقابل مقایسه با گذشته هستند.
وی ادامه داد: درگذشته این امکانات دانشگاهی وجود نداشت، اما امروز صد‌ها دکتر، مهندس، فوق‌لیسانس و آموزش‌دیده در کشور وجود دارد. با اتکا به توان علمی که در مجموعه صنعت نهفته است، مسائل بهتر و ایمن‌تر رعایت می‌شود.