زوایای جدید از جنایت آمریکا پس از حمله به هواپیمای مسافربری ایران

جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷:۰۰ 5 سال پیش

زوایای جدید از جنایت آمریکا پس از حمله به هواپیمای مسافربری ایران

عصر سفر- اسناد اف‌بی‌آی که به تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهند پلیس فدرال آمریکا بعد از حمله ناو «وینسنس» به هواپیمای مسافربری ایران اقدام به جاسوسی از اتباع ایران کرده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از فارس، یک روزنامه‌نگار مستقر در شیکاگو و استانبول در یادداشتی به بررسی یکی از جنبه‌های کمتربازگو شده سرنگونی هواپیمای ایرباس شرکت‌ ایران‌ایر توسط ناو وینسنس آمریکا در سال 1367 پرداخته است.

«پائول گاتینگر» می‌نویسد 31 سال پیش ناو آمریکایی وینسنس پرواز شماره 655 شرکت ایران‌ایر را سرنگون کرد و 290 ایرانی شامل 66 کودک را به قتل رساند.

سرنگونی این هواپیما در روز 3 ژوئیه 1988 یکی از مرگبارترین فجایع هواپیمایی در تمام ادوار تاریخ است. با آنکه آمریکایی‌ها تا حد زیادی این تراژدی را به دست فراموشی سپرده‌اند ایرانی‌ها هر سال سالگرد آن را برگزار می‌کنند.

گاتینگر نوشته است: «یکی از جنبه‌های پرواز شماره 655 که تا به حال کاملاً ناشناخته مانده اقداماتی است که اف‌بی‌آی بلافاصله بعد از این حادثه انجام داد.»

اسناد قبلاً محرمانه‌ای که به موجب «قانون آزادی اطلاعات» به دست آمده‌اند نشان می‌دهند در روزهای بعد از سرنگونی هواپیمای ایران‌ایر، اف‌بی‌آی برنامه‌ای به نام «کمپین زمستان» راه‌اندازی کرد که هدف آن زیر نظر گرفتن از ایرانی‌ها و گروه‌های ایرانی در ایالات متحده آمریکا بود. این کمیپین بعدها گسترش داده شد و گروه‌های مسلمان را دربر گرفت.

اسناد اف‌بی‌آی که تاریخ شروع آنها از 4 جولای 1988، یعنی تنها یک روز بعد از سرنگونی هواپیمای ایرانی است، «کمپین زمستان» را تلاشی برای جلوگیری از اقدام تلافی‌جویانه از سوی ایران در واکنش به سرنگونی پرواز 655 توصیف می‌کند.

گاتینگر می‌گوید در این اسناد بارها خواسته شده ایرانی‌ها و گروه‌های ایرانی که اقدام به انجام فعالیت‌هایی کاملاً قانونی مانند شرکت در اعتراضات یا عضویت در سازمان‌های سیاسی و مذهبی کرده‌اند تحت نظارت قرار گیرند.

این روزنامه‌نگار نوشته بخش‌های زیادی از این اسناد، سانسور شده‌اند، اما جزئیات موجود در این اسناد به اندازه‌ای هست که بتوان از آنها اطلاعات کافی درباره عملیات‌های تجسس اف‌بی‌آی در هفته‌های بعد از سرنگونی پرواز 655 انجام داد.

اف‌بی‌آی روز 5 جولای 1988 پیامی به دفاتر خود و کاردارهای حقوقی خود در خارج از مرزهای آمریکا ارسال کرده. مدیر اف‌بی‌آی در این پیام به دفاتر این سازمان در شهرهای اصلی آمریکا دستور داده «تجسس فیزیکی، بازرسی‌های محلی و غیره» را از گروه‌ها و افراد ایرانی به عمل آورند.

در حال تکمیل...