میراث باستانی یمن در خطر نابودی ابدی

دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷:۰۰ 5 سال پیش

میراث باستانی یمن در خطر نابودی ابدی

عصر سفر- از عواقب بزرگ جنگ داخلی یمن،‌ یکی از بزرگ‌ترین فجایع انسانی جهان، به خطر نابودی بسیاری از آثار باستانی و میراث فرهنگی مهم این کشور هم می‌توان اشاره کرد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا،‌ هزاران اثر تاریخی یمن که برای قرن‌های متوالی از شرایط دشوار گوناگون جان سالم بدر بردند، ممکن است برای همیشه در جریان جنگ داخلی پنج ساله این کشور از بین بروند. مدتی است بسیاری از آثار باستانی و مکان‌های تاریخی این کشور  که نقش مهمی در تاریخ بشر داشته‌اند، به حال خود رها شده‌اند.

شهر «مأرب» مرکز حکومت دولت «سبأ» بود و اکنون هم به عنوان یک استان در یمن شناخته می‌شود. آثار باستانی مربوط به دوران ملکه «سبأ» هنوز در این شهر وجود دارد.

معبد «عرش بلقیس» متعلق به قرن دهم پیش از میلاد مسیح یکی از چنیدنی اثر باستانی است که حضور ملکه «‌سبأ» را ثابت می‌کند. با این که این معبد هزاران سال قدمت دارد ولی هنوز بخش اصلی این بنا پا برجاست و در زمره یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی یمن قرار می‌گیرد.

معبد «عرش بلقیس» با وجود ستون‌های سنگی یکپارچه‌اش که طول هرکدام به بیش از 8 متر می‌رسد، بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر جهان به یمن می‌کشاند. در داخل ساختمان کتیبه‌های سنگی و پلکان‌های عظیم سنگی چشم نوازی هنورز باقی مانده‌اند.

معماری این معبد نیز در زمان خود از تکنیک‌های پیشرفته‌ای بهره برده و به عنوان یک از محبوب‌ترین معبدهای این منطقه شناخته می‌شد. این روزها،‌ «عرش بلقیس»‌ با سیم‌های خاردار و میله‌های آهنی محاصره شده است. فقدان تمهیدات امنیتی مناسب در اطراف «عرش بلقیس»، این معبد را بیش از پیش آسیب‌پذیر تر کرده است.

اما معبد «عرش بلقیس» تنها اثر تاریخی مهم یمن نیست که تحت تاثیر جنگ‌های داخلی این کشور در معرض نابودی قرار گرفته است.

معبد «أوام» یک دیگر مکان‌های مهم تاریخی باقی مانده از تمدن 3000 هزار ساله یمن است که به حال خود رها شده است. قدمت این معبد که با نام «حرم بلقیس» نیز شناخته می‌شود و وقف خدای ماه یمن باستان شده بود به قرن پنجم الی هفتم پیش از میلاد باز می‌گردد.

ستون‌های این معبد که به عنوان رایج‌ترین ویژگی‌ها در معماری مکان‌های مذهبی عرب‌های پیش از ظهور اسلام شناخته می‌شد، هنوز پار برجا هستند. متونی که بر روی این ستون‌های سنگی حکاکی شده‌اند هنوز خوانا هستند و این به ارزش به «‌حرم بلقیس» می‌افزاید. در حال حاضر بخش اعظمی از این معبد که تحت تاثیر جنگ‌داخلی این کشور بدون هیچگونه تدابیر حفاظتی و یا امنیتی نادیده گرفته شده است، ‌زیر شن مدفون شده است.

سد «مأرب» یکی از مهم‌ترین بناهای ساخته شده در تاریخ یمن است که برای تامین آب مورد نیاز مردم این منطقه ساخته شد. قدمت  این سد که در دوران دولت «سبأ» ساخته شد به قرن هشتم پیش از میلاد باز می‌گردد و به عنوان  یکی از پیشرفته‌ترین سدهای زمان خود و یک از قدیمی‌ترین سدهای جهان شناخته می‌شود. ویرانه‌های این سد هنوز هم قابل شاهده هستند، اما این بنای تاریخی در جیران حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در سال 2015 دچار خسارت شد.