چینی‌ها برای انجام عمل چشم به ایران می آیند

چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳:۰۰ 5 سال پیش

چینی‌ها برای انجام عمل چشم به ایران می آیند

عصر سفر- عمارت آزادی(سازمان میراث فرهنگی) بعد از لغو ویزا برای گردشگران چینی توسط وزارت امورخارجه، از این وزارتخانه خواست تا روادید ترانزیت مسافران چینی را هم بردارد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از روزنامه ایران، «محمد ابراهیم لاریجانی» مدیرکل بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به  می‌گوید: «بیشتر از 170 هزار چینی هر روز بین 5 تا 15 ساعت در فرودگاه امام منتظر بلند شدن پروازهای خود به سمت اروپا هستند.» او این لغو را باعث کاهش 100 دلاری هزینه برای چینی‌ها و حضور آنها در شهر می‌‌داند. لاریجانی می‌گوید:«حضور آنها در شهر تهران باعث می‌شود تا همان 100 دلار را در پایتخت خرج کنند.» او لغو ویزا برای گردشگران چینی را پیشنهاد سال گذشته عمارت آزادی به وزارت امورخارجه اعلام می‌کند. این پیشنهاد به هیأت دولت رفته و لاریجانی احتمال می‌دهد که بزودی تصویب شود. لاریجانی در پاسخ به انتظار بخش خصوصی برای تبلیغ در بازار نوظهور چین از شرکت ایران در 14 نمایشگاه در کشورهای آسیای شرقی خبر می‌دهد که چهار نمایشگاه آن در چین برگزار خواهد شد. ایران در سال‌جاری دو بار هم به نمایشگاه‌های هند خواهد رفت و دوبار هم جاذبه‌های خود را در روسیه معرفی خواهد کرد. همچنین فعالان گردشگری ایران در نمایشگاه‌هایی در عمان، ترکیه، آذربایجان، عراق و پاکستان شرکت خواهند کرد. اردیبهشت سال‌جاری بود که جمعی از رسانه‌های چینی به ایران آمدند. تأثیر حضور آنها را می‌توان در انتشار خبر لغو ویزای چینی در رسانه‌های این منطقه دید. لاریجانی این گروه را خبرنگاران، مجریان رادیو و تلویزیون، افراد تأثیر‌گذار حوزه فضای مجازی و... معرفی می‌کند.

جراحی چشم‌های بادامی
آن طور که لاریجانی می‌گوید چینی‌ها هم به هوای تاریخ و فرهنگ و تجارت به ایران می‌آیند و هم به قصد عمل‌های زیبایی. به‌گفته او یکی از دلایلی که چینی‌ها را از مراکز جراحی زیبایی کره جنوبی می‌گیرد و به ایران می‌آورد گران بودن انجام این عمل‌ها در کره‌جنوبی و حتی چین است. چینی‌های زیادی به جراحی چشم تمایل نشان می‌دهند. این جراحی‌ها در کره‌جنوبی به‌گفته لاریجانی برای هر فرد 5 هزار و 500 دلار هزینه می‌برد. همچنین آنها باید 5 تا 6 ماه نیز در نوبت جراحی بمانند. همین عمل در ایران با 1500 دلار انجام می‌شود بدون نوبت. او البته اعتقاد دارد که باید مراکز درمانی و جراحی زیبایی را به چینی‌ها معرفی کرد. کاشت مو و جراحی بینی از دیگر دلایلی است که تعداد گردشگران سلامت چینی را افزایش می‌دهد. او می‌گوید:«ظرفیت جراحی چشم در چین یا کم است یا گران.» هزینه جراحی بینی و چشم در کشورهای کره، ماکائو، ژاپن و اروپا بسیار بالا است. لاریجانی اعتقاد دارد که این گرانی می‌تواند فرصتی برای صنعت گردشگری ایران باشد. مسأله دیگری هم وجود دارد و آن این که چینی‌ها هنوز با همه شهرهای ایران آشنایی ندارند. آنها همان مسیر کلاسیک را که چهل سال قبل «برند» شد می‌شناسند و می‌آیند. تهران، اصفهان، شیراز و یزد مسیر کلاسیک گردشگری ایران اند. کمی هم درباره کرمان و گرگان و گلستان شنیده‌اند.
قیمت ترکی تورهای ایرانی
  12 روز سفر به ترکیه برای چینی‌ها 2500 دلار خرج دارد. راهنمایان گردشگری می‌گویند برای اینکه ایران بتواند چینی‌ها را به سمت جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بیاورد باید قیمت‌ها را به اندازه ترکیه یا کمتر از آن، در نظر بگیرد. مسأله‌ای که لاریجانی هم روی آن تأکید دارد اما نمی‌گوید آخرین قیمتی که قرار است شرکت‌های توریستی برای هر تور از چین اعلام کنند، چقدر است. او اعتقاد دارد وجه اشتراک‌های تاریخی و فرهنگی ایران از جمله دلایلی است که اگر به گوش چینی‌ها برسد آنها را به سمت ایران می‌آورد. مثلاً سفال‌های آبی و سفید مشترک بین تاریخ ایران و چین می‌تواند، موزه ملی را به مقصد جدید چینی‌ها تبدیل کند. به اعتقاد او، چینی‌های آبی و سفید می‌تواند مثل یک حلقه زنجیر، چینی‌ها را به شهرهای مختلف ایران وصل کند. مثلاً اشیای سفالی بقعه شیخ صفوی اردبیل می‌تواند ساعت‌ها یک چینی را به خود مشغول دارد. به گفته لاریجانی، سال نو چینی بهترین بهانه برای برگزاری «گردشگری سفالی» بود. او می‌گوید: «این تور امتحان شد و جواب داد. حالا ما می‌دانیم سفال‌ها می‌توانند بهانه برگزاری تور برای آنها باشند.» چینی‌ها هر جا که می‌روند به‌دنبال ردپای تاریخ خود هستند اما نمی‌دانند که ردپای پررنگی در میان سفال‌های آبی و سفید ایرانی دارند.
کتری آب جوش در اتاق، اینترنت در اتوبوس
لاریجانی از برگزاری دوره آموزشی برای آژانس‌دارها و هتلدارها خبر می‌دهد. عمارت آزادی، آموزش غذای چینی را در منوی هتل‌ها و رستوران‌ها گذاشته است. چینی‌ها با غذا آب گرم می‌خورند. لاریجانی به هتلدارها گفته است که همیشه در اتاق مسافران چینی‌شان یک کتری آب گرم باشد. او وجود اینترنت در فضاهای عمومی و اتوبوس‌های حمل و نقل گردشگران چینی را یکی دیگر از مهم‌ترین خواسته‌های چینی‌ها می‌داند که می‌تواند در تشویق آنها برای انتخاب یک مسیر بسیار تأثیرگذار باشد. قصد داشتیم این مسأله را از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال کند اما تلاش‌های برای گفت‌و‌گو با «محمدجواد جهرمی آذری» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا یکی از مدیران این وزارتخانه درباره این موضوع، با‌وجود تماس‌های مکرر با مدیر روابط عمومی آن بی‌نتیجه ماند! حال باید دید و ماند که آیا آذرجهرمی وزیر جوان طرحی برای اینترنت اتوبوس گردشگران چینی دارد یا خیر؟