راه‌آهن تهران-قزوین امسال۲خطه می‌شود

پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳:۰۰ 5 سال پیش

معاون برنامه‌ریزی سازمان برنامه:

راه‌آهن تهران-قزوین امسال۲خطه می‌شود

عصر سفر- معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه، از دو خطه شدن راه آهن تهران - قزوین تا پایان امسال خبر داد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری«عصر سفر» به نقل از مهر، حمیدرضا عدل در نشست مشترک با جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: با توجه به مباحث جدی در موضوع آمایش و اسناد توسعه استان، از روسای امور می‌خواهم که در جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  استان تهران حضور داشته و هماهنگی و همکاری فشرده و موثری داشته باشند.

وی افزود: موضوع قابلیت‌سنجی انتقال پایتخت هم در کارگروه مربوط که با حضور معاون اول رییس جمهور تشکیل می‌شود مطرح شده و در دوره وزیر سابق راه و شهرسازی سامان‌دهی پایتخت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت، البته به دلیل اهمیت موضوع، این امر نیاز به کار و بررسی بیشتری دارد.

عدل با اشاره به این‌که مبنای ما در بخش کشاورزی صرفه جویی در مصرف آب و بهره‌گیری از روش‌های کم آب بر است، گفت: دولت در سال 1396 مصوبه سازگاری با کم‌آبی را به تصویب رسانده است و تمامی استان‌ها مکلف هستند که برنامه خود را در این مورد تهیه و به تصویب برسانند.

معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به گزارش ابتدایی جلسه در مورد وضعیت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: سامان‌دهی آب‌های جنوب تهران ضروری است، اما مطالعات آن متأسفانه کافی نبوده و در کمیسیون کلان شهرها، بحث‌هایی در این زمینه انجام شد و مقرر شد که مصوباتی هم در سطح دولت داشته باشیم.

وی در ادامه، در مورد دغدغه نحوه توزیع عوارض آلایندگی مواد و استفاده آن گفت: نکاتی که پیرامون عوارض آلایندگی در جلسه مطرح شد، درست است و ما هم قبول داریم که عوارض آلایندگی در جای خود هزینه نمی‌شود، اما این موضوع نیاز به اصلاح قانون دارد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط سخت اقتصادی در کشور و لزوم اصلاح ساختار بودجه، اظهار کرد: شرایط طوری است که با توجه به محدودیت  و درآمدهای دولت غربالگری و اولویت‌بندی طرح و پروژه‌ها ضروری است بنابراین، تخصیص ها به فراخور نوع اولویت‌های کشور خواهد بود.

معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر این‌که اتمام پروژه‌های قابل بهره‌برداری در دستور کار قرار می‌گیرند، افزود: قطعه اول آزادراه تهران-شمال و تصمیم برای تزریق منابع به این پروژه، موضوعی ملی بود که برای اجرایی کردن آن از دستگاه مجری تعهد گرفتیم و در سال جاری شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: همچنین همزمان با این پروژه، تأمین اعتبار ادامه اتوبان همت تا کرج هم در دستور کار قرار گرفت و انتظار داریم تا پایان سال به مرحله بهره برداری برسد.

عدل گفت: دو خطه شدن راه آهن تهران - قزوین هم، از دیگر اولویت‌های ما است که تا یایان سال باید به سرانجام برسد.

به گفته عدل منابعی که در سفر دکتر نوبخت به شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران برای چهار خطه شدن خط ریلی تهران-ورامین-پیشوا اعلام شد هم تخصیص داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان ها باید تغییر رویکردها و پارادایم‌ها را در چارچوب شرایط جدید اقتصادی کشور در نظر بگیرند، بر ضرورت ارایه روش‌های تأمین منابع برای بهینه‌سازی استفاده از منابع و تکمیل طرح‌های اولویت‌دار تأکید کرد.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور با یک نظر از کارشناسان عالی اقتصادی برنامه و پیشنهادات لازم برای اصلاح ساختار بودجه کشور را ابتدا به ستاد اقتصادی دولت ارایه کرد و پس از آن به تأیید سران سه قوه هم باید برسد.

معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در برنامه اصلاح ساختار بودجه در چهار محور و 9 بسته طراحی شده است که همکاران ما و متولیان امور اقتصادی در حال بررسی هستند تا برنامه‌های ذیل آن را طراحی و تبیین کنند.

به گفته وی، این برنامه‌ها در سطوح کوتاه‌مدت ، میان‌مدت و درازمدت در حال تدوین است و انتظار داریم که بخش هایی از این برنامه‌ها که جنبه کوتاه‌مدت دارد، در سال جاری اجرا شود.