بازگشت قطار اصفهان - تهران به ریل اجرا

سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲:۰۰ 5 سال پیش

بازگشت قطار اصفهان - تهران به ریل اجرا

عصر سفر- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان از برگزاری جلسه هماهنگی برای از سرگیری عملیات قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران در هفته آینده خبر داد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از روزنامه همشهری، اجرای طرح قطار سریع‌السیر اصفهان – قم - تهران با 410 کیلومتر خط ریلی یکی از پروژه‌های مهم اصفهان است که اخیرا با تاخیر چند ماهه روبه‌رو شده. حالا حجت‌الله غلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان اعلام کرده است موانع اجرای پروژه رفع شده و به‌زودی شاهد از سرگیری آن خواهیم بود.

نخستین قطار پرسرعت
پروژه جدید قطار سریع‌السیر ایران که اخیرا در مسیر تهران – قم - اصفهان کلید خورده نخستین و بزرگ‌ترین طرح قطار پرسرعت کشور با طول 410 کیلومتر است. این مسیر ریلی نخستین تجربه کشور در دستیابی به فناوری روز دنیا در حمل ‌و ‌نقل ریلی سریع‌السیر است و با تکمیل شدن آن و تحقق سرعت 300 کیلومتر بر ساعت، زمان سفر از پایتخت تا اصفهان به یک ساعت و 45 دقیقه می‌رسد.
این پروژه در قالب 22 ست قطار 8 واگنی طراحی شده و شامل 2 قطعه تهران - قم به‌ طول 165 کیلومتر و قم - اصفهان به ‌طول 245 کیلومتر است که قادر به جابه‌جایی حدود 16 میلیون مسافر در سال خواهد بود، زیرا زمان سفر با قطار سریع‌‌السیر از تهران تا اصفهان و بالعکس حدود 2 ساعت طول می‌کشد در حالی که زمان سفر جاده‌ای حدود 6 ساعت است. این قطار در طول مسیر از شهرهای قم، دلیجان و میمه هم عبور خواهد کرد.
قطار سریع‌السیر پروژه‌ای ‌است که به اذعان استاندار اصفهان شریان حیاتی پایتخت است و بنا به گفته اخیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، این پروژه باید به عنوان پروژه‌ای ملی هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به مدت زمان طولانی سپری‌شده از زمان تصویب طرح و پیشرفت فیزیکی اندک این پروژه بر لزوم بررسی دقیق ابعاد فنی، اقتصادی و اجرایی این طرح و تعیین تکلیف آن تاکید می‌کند و می‌افزاید: اهمیت این پروژه به عنوان پروژه‌ای ملی مطرح است و از وزارت راه و شهرسازی خواستیم در اسرع وقت همه جوانب این پروژه را مورد بررسی قرار دهد و گزارشی جامع در زمینه میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز، نحوه تأمین مالی، نحوه بازپرداخت تسهیلات و برنامه زمان‌بندی اجرای طرح به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهد تا این سازمان تصمیم‌گیری نهایی را در خصوص نحوه اجرا و تخصیص اعتبار مورد نیاز انجام دهد.

تاخیر در اجرای طرح قطار سریع‌السیر
طرح قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان برای نخستین بار حدود 40 سال پیش کلید خورد، اما نیمه‌کاره ماند. بعد از مدت‌ها در سال 82 ساخت این مسیر ریلی پرسرعت مطرح شد و در سال 86 با تعیین مسیر حرکت قطار، این طرح روندی جدی‌تر به خود گرفت که مسئولان کشوری و استانی اجرای آن را پیگیر شدند. قرار بود این طرح در سال 89 تکمیل شود، اما بار دیگر به دلایلی به تعویق افتاد و سرانجام پس از بازنگری پروژه، کلنگ آن بار دیگر در سال 93 توسط رئیس‌ جمهوری به زمین زده شد. هر چند دولتمردان همواره از این پروژه به عنوان اولویت فعالیت‌ خود نام می‌بردند، اما نتیجه‌ای که انتظار می‌رفت هنوز محقق نشده است.

رفع موانع
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به رفع موانع پروژه قطار سریع‌السیر بیان می‌کند: سعی ما بر بهره‌برداری از پروژه در مدت زمان تعیین شده است.
به گفته حجت‌الله غلامی، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، مدت اجرای این طرح 4 سال خواهد بود و عملیات اجرایی آن در محدوده اصفهان توسط قرارگاه خاتم الانبیا (ص) صورت خواهد گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان تصریح می‌کند: طرح قطار سریع‌السیر اصفهان – قم - تهران با اعتبار 13 میلیارد و 600 میلیون یوان (واحد پول چین) فاینانس شده و هدف از این طرح کاهش زمان سفر از اصفهان به تهران، ایمنی، سهولت، رفاه مردم و کاهش حوادث جاده‌ای است.
وی می‌افزاید: این قطار ظرفیت جابه‌جایی سالانه 16 میلیون مسافر را خواهد داشت و برای آن 4 ایستگاه در شهرهای اصفهان، قم، تهران و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) پیش‌بینی شده است.
غلامی اظهار می‌کند: علت تاخیر چند ماهه در اجرای پروژه، تغییر در دستگاه اجرایی بود. پروژه قرار بود توسط شرکت زیرساخت انجام شود، اما بعد از مدتی تصمیم گرفته شد پروژه از شرکت زیرساخت تحویل گرفته شود و در اختیار راه‌آهن قرار گیرد. برای همین اتفاق ساده که باید قراردادها از شرکت زیرساخت به شرکت راه‌آهن منتقل شود، حداقل 6 ماه زمان تلف شد و این فرایند انجام امور را به تأخیر انداخت. اما بحث قابل توجه این است که دوباره تصمیم گرفته شده پروژه به شرکت زیرساخت بازگردانده شود.
وی توضیح می‌دهد: با این روال، درحالی که طرف چینی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را برای پرداخت اعتباری که از طریق فاینانس تأمین شده بود می‌شناخت، با تغییراتی که در مدیریت طرح ایجاد شد، هزینه کردن برای این پروژه با موانعی روبه‌رو شد.
وی می‌گوید: اکنون با اقداماتی که صورت گرفته، و معرفی شرکت زیرساخت از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان مدیر پروژه مذکور، مشکلات رفع شده و قرار بر تداوم طرح است.

فعالیت 2 کارگاه
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان بیان می‌کند: 4 کارگاه برای عملیات اجرایی این طرح در محدوده اصفهان در نظر گرفته شده که فعلا 2 کارگاه در حال فعالیت است. با فعال شدن 2 کارگاه دیگر، اجرای طرح ادامه خواهد یافت.
وی هفته آینده را زمان برگزاری جلسه هماهنگی عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: پروژه قطار سریع‌السیر فاینانس است و باید در طول 4 سال به انجام برسد، اما از آنجا که یک سال هم زمان برای بهره‌برداری لازم است، این طرح نهایتا باید در مدت 5 سال تکمیل شود.


   پیگیری جدی برای تکمیل پروژه

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی، درباره تعلل وزارت راه و شهرسازی در اجرا و تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان تهران بیان می‌کند: تا امروز چند بار کلنگ این پروژه به زمین خورده است، اما اراده‌ای برای رفع موانع آن وجود ندارد. متأسفانه کار جدی و اقدامات لازم برای رفع مشکلات پروژه صورت نگرفته است. اختصاص وام به این پروژه هم ضروری است.

طرح قطار سریع‌السیر اصفهان - قم - تهران با اعتبار 13 میلیارد و 600 میلیون یوان فاینانس شده و با ظرفیت جابه‌جای سالانه 16میلیون مسافر تا 5 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

علت تاخیر چند ماهه پروژه این بود که طرح از شرکت زیرساخت در اختیار راه‌آهن قرار گرفت و مجددا به شرکت زیرساخت بازگشت. همین اتفاق ساده و تغییر قراردادها 6 ماه زمان را تلف کرد.