مهاجرت ۷۱۱ هزار نفر از شهرها و روستاها

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳:۰۰ 5 سال پیش

10 درصد مهاجرت‌ها برای شغل؛

مهاجرت ۷۱۱ هزار نفر از شهرها و روستاها

عصر سفر- بررسی علت مهاجرت از شهرها و روستاها در سال گذشته نشان می‌دهد که علت 10 درصد از این مهاجرت‌ها برای «جستجوی شغل» بوده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از مهر، نتایج آمار جمعیت مهاجرین از روستاها و شهرها حکایت از آن دارد که 711 هزار و 154 نفر در سال گذشته از مناطق شهری و روستایی مهاجرت کردند که 588 هزار و 312 نفر مربوط به نقاط شهری و 122 هزار و 841 نفر مربوط به نقاط روستایی بوده است.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، بررسی عوامل مهاجرت نشان می‌دهد، «جستجوی شغل» با سهم 10 درصدی نسبت به سایر عوامل، دومین عامل مهاجرت بوده است. بیشترین علت مهاجرت از شهرها و روستاها «پیروی از خانواده» بوده که 52.8 درصد از کل مهاجرت ها را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین «جستجوی برای پیدا کردن شغل بهتر» با سهم 6.5 درصدی سومین علت مهاجرت را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، در نقاط شهری بیشترین علت مهاجرت به ترتیب مربوط به «پیروی از خانوار» ( 53.9 درصد)، «جستجوی کار» ( 10.1 درصد) و «جستجوی کار بهتر» ( 6.4 درصد) بوده است.

در نقاط روستایی نیز بیشترین علت مهاجرت به ترتیب مربوط به «پیروی از خانوار» ( 47.8 درصد)، «پایان خدمت وظیفه» ( 13.5 درصد) و «جستجوی کار» ( 9.1 درصد) بوده است.

از بین جمعیت مهاجر سال 1397 ، تعداد 302 هزار و 817 نفر معادل 42.6 درصد از نظر اقتصادی فعال بودند یعنی در یکی از گروه شاغلان یا بیکاران قرار داشتند که از این تعداد 234 هزار و 64 نفر از این جمعیت شاغل بودند و 68  هزار و 753 نفر نیز در گروه بیکاران قرار داشتند. این آمار نشان می دهد که 77.3 درصد از «جمعیت فعال مهاجر» شاغل و 22.7 درصد بیکار بودند.

بیشترین علت مهاجرت جمعیت شاغل در سال گذشته ، به ترتیب مربوط به «جستجوی کار»، «پیروی از خانوار» و «جستجوی کار بهتر» و کمترین علت مهاجرت شاغلان نیز مربوط به «پایان تحصیل»، «تحصیل» و «انجام خدمت وظیفه» بوده است.

در بین گروه بیکاران مهاجر نیز بیشترین علت مهاجرت در سال 1397 به دلیل پایان خدمت وظیفه سربازی، «پیروی از خانوار» و «جستجوی کار» بود. همچنین کمترین علت مهاجرت این قشر نیز مربوط به«انتقال شغلی»، «انجام خدمت وظیفه» و «تحصیل» بوده است.