نیازمند ۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری هستیم

دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶:۰۰ 5 سال پیش

سرپرست وزارت میراث فرهنگی:

نیازمند ۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری هستیم

عصر سفر- سرپرست وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: هدف گذاری ما رسیدن به سهم 4.7 درصدی گردشگری از GDP است و برای این منظور نیازمند 21 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش گردشگری هستیم.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از فارس، علی اصغر مونسان امروز در نشست صبحانه کاری با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز صنعت گردشگری اقتصاد سوم جهان است و روند رو به رشد آن شتاب بیشتری نسبت به بخش های دیگر اقتصاد دارد.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری افزود: تنها بخشی که هوشمند سازی روی آن اثر منفی ندارد بخش گردشگری است و به همین دلیل کشورهای پیشرفته روی این مساله کار می‌کنند.

* سهمی مشابه ترکیه را از گردشگری می‌خواهیم

وی افزود: بر اساس آمار بانک مرکزی راجع به اقتصاد کشور سهم گردشگری از GDP کشور برابر با 11.8 میلیارد دلار اعلام شد که حدود 2.8 تا 3 درصد جی دی پی کشور است؛ این رقم در کشور ترکیه 4.7 درصد است لذا هدف گذاری ما برای رسیدن به سهم 4.7 درصدی است و برای این منظور نیازمند 21 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش گردشگری هستیم لذا خواهان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش گردشگری با سرمایه‌های اندک هم می‌توان سرمایه‌گذاری کرد گفت:  به ازای هر 11 شغل یک شغل در حوزه گردشگری است .

مونسان اظهار داشت: گردشگری می‌تواند به عنوان یک اقتصاد نوظهور و اقتصاد مهم در کنار اقتصاد نفت نقش ایفا کند و این شعار نیست و امری شدنی است اما هنوز این صنعت به عنوان یکی از سه صنعت اصلی کشور قرار نگرفته است و اولویت نیست در حالی که صنعت گردشگری ظرفیت دارد مشکل اشتغال کشور را تا حدی زیادی حل کند.

سرپرست وزارت گردشگری اظهار داشت: حجم سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری حاکی از توجه سرمایه‌گذاران به این بخش است و ما فقط نقش حمایتی و نظارتی در این بخش ایفا می‌کنیم و هیچ گونه رقابتی با بخش خصوصی نداریم.

وی اظهار داشت: بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری در گردشگری است و سرمایه‌گذاران زیادی هستند که در بخش گردشگری در حال سرمایه‌گذاری مجدد هستند و این نشان می‌دهد این بخش در سرمایه‌گذاری جواب داده است.

مونسان اظهار داشت: طی دو سال گذشته 4500 موافقت‌نامه اصولی صادر شده است که نشان از اقبال بخش خصوصی به این بخش است و شک ندارم بخش گردشگری لاجرم جز اقتصادهای دوم و سوم کشور قرار خواهد گرفت.

وی افزود: دولت تلاش دارد تا از طریق صندوق توسعه ملی منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاران را با نرخ مناسب مهیا کند.

مونسان با اشاره به مصوبات اخیر در دولت دوازدهم بیان داشت: دولت مصوبات خوبی برای حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری داده است و آخرین مصوبه معافیت حقوقی ورودی گمرک بر تجهیزات گردشگری است.

وی با بیان اینکه امیدواریم به 20 میلیون گردشگر در سال برسیم، اظهار داشت: در بخش میراث فرهنگی طی دو سال گذشته بسیاری از امور را برو‌ن‌سپاری کرده‌ایم.

مونسان با اشاره به الکترونیکی کردن فرآینده صدور مجوزها بیان داشت: الان زمان صدور مجوز از 15 ماه به حدود یک تا 2 ماه کاهش یافته است و روند الکترونیکی کردن فرآینده‌ها در وزارتخانه ادامه خواهد داشت.

سرپرست وزارت گردشگری بیان داشت: سند توسعه گردشگری کشور از ابتدای دولت دوازهم آغاز شده و اکنون در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است و امیدوارم به زودی در صحن مجلس مطرح شود.

وی با اشاره به لغو  روادید یک طرف برای ورود گردشگران برخی از کشورها گفت: با لغو  روادید برای ورود گردشگران عمانی تعداد گردشگران از عمان به ایران می‌آیند بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

مونسان با بیان اینکه چین برای ایران بازار مهمی محسوب می‌شود، گفت: لغو رواید برای گردشگران چینی که به ایران می‌آیند اتفاق افتاده و امیدواریم با این اقدام سالانه یک تا دو میلیون گردشگر چینی وارد ایران شوند.

انتهای پیام/