بوتیک‌هتل‌ها؛ فرزندان امروزی عمارت‌های دیروزی

سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵:۰۰ 5 سال پیش

بوتیک‌هتل‌ها؛ فرزندان امروزی عمارت‌های دیروزی

عصر سفر- عمارت‌ها و خانه‌های تاریخی در گوشه و کنار این سرزمین کهن کم نیستند؛ حالا برخی از آنها به هتل‌هایی تبدیل می‌شوند که نمادی از فرهنگ و تاریخ ایران را به گردشگران عرضه می‌کنند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، در پاسخ به این سؤال که بوتیک‌هتل چیست، باید گفت بوتیک‌هتل‌ها مکان‌هایی  هستند که معماری زیبا، شیک و هم‌زمان امکانات یک هتل پنج ستاره را دارند. اصلی‌ترین تفاوت بوتیک‌هتل با هتل در تعداد اتاق‌ها، اندازه هتل و سبک معماری داخلی آن‌هاست. بر خلاف مسافرخانه‌ها که بیشتر نمادی از محیطی روستایی هستند، هدف از ایجاد بوتیک‌هتل‌ها ایجاد محیطی خودمانی، اختصاصی، شهری و مدرن است. بوتیک‌هتل‌ها معمولا در محله‌های پر رفت و آمدِ شهری یا گاهی در ساختمان‌های قدیمی تازه بازسازی شده ساخته می‌شوند.

بوتیک‌هتل‌ها هم برای مسافران تفریحی و هم مسافران کاری که امکانات به‌خصوص و طراحی‌های خاصی را طلب می‌کنند، جذاب هستند. برای بسیاری افراد محیط بوتیک‌هتل‌ها به علت شباهت زیاد آن با خانه‌ آن‌ها جذاب است. بسیاری از بوتیک‌هتل‌ها 3 یا 4 ستاره هستند و از نظر قیمتی در بازه قیمتی متوسط و متوسط رو به بالا قرار دارند.

این نوع هتل‌ها به واسطه محدود بودن تعداد اتاق‌ها و طراحی داخلی فوق العاده‌ به راحتی می‌تواند تجهیزات و امکانات یک هتل پنج ستاره را فراهم آورد و به عنوان یک هتل منحصربه‌فرد مطرح شود. این هتل ها ممکن است مستقل فعالیت کنند یا زیرمجموعه‌ یک هتل لوکس برند یا هتل زنجیره‌ای باشد؛ در مجموع دستور کاری آن به گونه‌ای تعریف شده که تمام فعالیت‌های خود را مستقل انجام دهد و از هیچ تلاشی در خصوص ارائه‌ خدمات با استاندارد بالا دریغ نکند. هتل بین المللی لاله کندوان در اسفند سال 1385، به عنوان نخستین بوتیک‌هتل در ایران بهره‌برداری شد. بوتیک‌ هتل‌سرای عامری‌ها نیز از برجسته‌ترین نمونه‌های این سبک هتل در ایران است. تاسیس این گونه هتل‌ها با توجه به افزایش علاقمندان آنها گسترش یافته است.

ساختمان هشتادوهشت ساله‌ ایرانی میزبان گردشگران خارجی

آخرین آنها هتل‌بوتیک نظامیه بود که هفته گذشته با حضور گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در منطقه بهارستان تهران افتتاح شد. باغ نظامیه تهران را میرزا آقا خان نوری صدراعظم ناصرالدین شاه برای پسرش میرزا کاظم خان نظام الملک راه انداخت. زمانی عمارت نظامیه این باغ که اسمش با کافه لقانطه گره خورده، حسابی برو بیا داشت اما حاج عیلنقی کاشانی در دهه 30 با وجود ثبت بودن بنا آن را تخریب کرد تا تهران برای همیشه یکی از عجیب‌ترین بناهایش را از دست بدهد. از آن زمان عمارتی کوچک باقی مانده در میان ده‌ها ساخت و ساز این محله  اسم نظامیه را یدک کشید و سال‌ها در کوچه‌ای بن‌بست و میان خانه‌های بلند پنهان بود.

باغ نظامیه بعدها تقسیم شد و زمین این ملک باقی مانده از آن را سپهسالار از همدم السلطنه خریداری کرد. بعد از  آن کاظم خان فتاحی نوری، مدیر تشریفات سفارت آلمان در این بنا ساکن بوده است. بنای نظامیه که به بوتیک هتل نظامیه تبدیل شده، مربوط به دوره پهلوی اول است. بنایی آجری که می‌توان رد معماری وارداتی غربی در دوره پهلوی را در آن دید. سند این بنا سال 1310 ثبت شده و حالا 88 سال دارد. کاظم خان فتاحی نوری با همسر و دخترخوانده‌اش عالم تاج ساکنان این عمارت بودند.

 

بنای عمارت نظامیه سال 1395 از طریق صندوق احیا با کاربری اقامتی و پذیرایی به یک بهره‌بردار خصوصی تحویل داده شد. بهره برداری که پس از مرمت این بنا را تبدیل به یک بوتیک هتل کرده و حالا نام اعضای خانواده کاظم خان فتاحی روی هر اتاق این هتل است. نظامیه اکنون به مدت 10 سال با هزینه مرمت 300 میلیون تومان و اجاره ماهیانه 15 میلیون و پانصد هزار تومان به شرکت مان مالک تجارت واگذار شده است.

مهمان نوازی می تواند برند ایران شود

مدیر اجرایی هتل‌بوتیک نظامیه وقوع تحریم را سبب تغییر نگرش سرمایه ‌گذاران از صادرات و واردات به سرمایه گذاری درونی خبر داد و گفت: سرمایه گذاری روی ظرفیت‌های جامعه می تواند کارآمد و درآمد زا باشد.

امید رضا کاظمی با بیان این که ایجاد بوتیک هتل سال‌های گذشته در اروپا و آمریکا از سال های دور آغاز شده است، گفت: معاشرت جامعه فرهیخته ایرانی با آنها سبب شده این شکل از سرمایه گذاری‌ها در ایران نیز آغاز شود.

وی با اشاره به ایجاد هتل‌بوتیک‌ها در دهه 40 در استان اصفهان گفت: در دوره‌هایی این نوع فعالیت‌ها محدود شد؛ ولی از 10 ساله گذشته دوباره با توجه دولت، دوباره اوج گرفته است.

دولت با دراختیار گذاشتن بافت‌های تاریخی به سرمایه گذار بخش خصوصی به منظور ایجاد هتل‌بوتیک‌ها تحولی بزرگی را به وجود آورده که نمونه بارز آن در یزد و کاشان  (سرای عامری) است.

کاظمی درباره گسترش این نوع فعالیت‌ها در تهران گفت: ایجاد هتل‌بوتیک‌ها در خانه عمارت تاریخی نظامیه اتفاق خوب و نگاهی به گذشته مان است. توجه به گذشته و فرهنگ کشورمان، گرایش به آنچه بودیم و آنچه می توانیم بشویم؛ است. در این نوع از سرمایه گذاری، بروی داشته‌های فرهنگی ملتمان سرمایه گذاری می شود و نگاهی کاملا درون زایی است که به برون‌زایی منجر می‌شود.

وی یکی از شاخصه‌های داشته‌های فرهنگ ایرانی را «مهمان نواز» بودن دانست و گفت: ایرانی‌ها به مهمان‌ نوازی شهره‌اند و قصد داریم در هتل بوتیک‌نظامیه این شاخصه فرهنگ ایرانی را به گردشگران خارجی نشان دهیم. مهمان نوازی عنصری مغفول در حوزه گردشگری ماست؛ در حالی که می توان به عنوان برند  ایرانی به دیگر ملل  عرضه کنیم، برند ایرانی مفهومی است که دیگران ما را با آن، یاد می کنند.

وی یکی از مشکلات حوزه گردشگری را ضعف نیروی انسانی و ضعف در نخبه پروری دانست و گفت: هنوز بسیاری باور ندارند که می توان از تبدیل از کار آماتور به حرفه‌ای ثروت کسب کرد. یکی از اهداف ما در تاسیس این هتل بوتیک شناخت فرهنگ ایرانی به گردشگران خارجی است که به ایران سفر می کنند؛ آنها می آیند و با اقامت در این گونه مکان ها اصالت فرهنگ ایرانی را به عنوان سوقات به کشور خود می برند.

وی با تاکید بر آموزش مهمان‌نوازی به افراد فعال در حوزه گردشگری گفت: به این مهم رسیدیم که می دانیم می توانیم با مهمان نوازی پول دربیاوریم. هنگامی که گردشگری رونق می گیرد، ثروت تولید و منجر به آبادانی می‌شود.