انگلیس فرصت کار دانشجویان خارجی را ۲ ساله می‌کند

دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳:۰۰ 5 سال پیش

انگلیس فرصت کار دانشجویان خارجی را ۲ ساله می‌کند

عصر سفر- در حال حاضر دانشجویان خارجی بعد از پایان تحصیل می‌توانند 4 ماه کار کنند ولی دولت قصد دارد این زمان را به 2 سال افزایش دهد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از گسترش نیوز، با نزدیک شدن انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار، روزنامه محلی ایونینگ استاندارد ابراز امیدواری کرده است که بوریس جانسون، رهبری بزرگ، آینده‌نگر و لیبرال از آب درآید. آنها انتظار دارند که جانسون در صورت نخست‌وزیر شدن، دل میلیون‌ها رای‌دهنده لیبرال را که از نظر اجتماعی مایوس شده‌اند به دست آورد. جانسون تاکنون، آن رهبر لیبرالی که وعده داده شده، نبوده است. عملکرد جانسون در این مدت هم چندان امیدوارکننده نبوده است.

البته به نظر می‌رسد که روحیه لیبرال او برای یک روز هم شده، بازگشته است. جانسون دو روز قبل اعلام کرد دانشجویان خارجی بعد از پایان تحصیلات خود می‌توانند دو سال در انگلستان بمانند و کار کنند یا دنبال کار بگردند. به نظر می‌رسد که دولت جانسون، قصد دارد رویکرد خصمانه خود به مهاجران را (رویکردی که ترزا می به‌شدت به آن وفادار بود) را تعدیل کند.

البته تا قبل از سال 2012 دانشجویان مهاجر می‌توانستند 2 سال بعد از پایان تحصیلات خود در انگلستان بمانند اما با قدرت گرفتن خانم می این مدت به دو ماه کاهش یافت تا نرخ خالص مهاجرت کاهش یابد. این خبر برای دانشگاه‌ها خبر خوشی به شمار می‌آید. دانشگاه‌های انگلستان همواره برای دانشجویان خارجی جذابیت بسیاری داشته‌اند. دانشگاه‌های این کشور همچنان رتبه دوم را در فهرست جذاب‌ترین دانشگاه‌های جهان دارند اما در چند سال اخیر سهم آنها از بازار، به شدت کاهش یافته بود. به‌عنوان‌مثال تعداد دانشجویان هندی به دانشگاه‌ّ‌های کشورهایی رو آوردند که امکان کار بعد از پایان تحصیلات را برای آنها فراهم آورد. در حال حاضر یک‌پنجم دانشجویان دانشگاه‌های انگلستان، خارجی هستند. انتظار می‌رود که قوانین مساعد‌تر، زمینه افزایش این آمار را فراهم آورد. دانشجویان خارجی غیراروپایی، جذابیت بیشتری برای دانشگاه‌های انگلیسی دارند چون آنها برخلاف دانشجویان اروپایی باید تمام هزینه مدرک خود را بپردازند (11 هزار و 400 دلار). رونق اقتصادی باعث شده است که شمار دانشجویان آسیایی که دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند به‌طرز انفجاری افزایش یابد. دولت بریتانیا امیدوار است تا سال 2030 آمار دانشجویان خارجی را از 450 هزار به 600 هزار نفر برساند.

کارفرمایان هم از این وضعیت خوشحال هستند. در حال حاضر آنها نمی‌توانند کارمندان خارجی ماهر را استخدام کنند چون هرلحظه امکان دارد به وطن خود بازگردند. اگر قوانین جدید به تصویب برسد کارفرمایان فرصت بیشتری برای ارزیابی نیروهای خود خواهند داشت.