کاهش ۷۰۰ هزار نفری گردشگری ترکیه

سه شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲:۰۰ 5 سال پیش

تبعات انحلال بزرگ‌ترین شرکت مسافری انگلیس بر گردشگری ترکیه و قبرس؛

کاهش ۷۰۰ هزار نفری گردشگری ترکیه

عصر سفر-امروز رسما انحلال شرکت مسافری توماس کوک انگلیس کلید خورد و صدها هزار مسافر به دلیل انحلال این شرکت سرگردان و متضرر شده‌اند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از فارس، امروز روند انحلال شرکت مسافرتی توماس کوک انگلیس که یکی از قدیمی‌ترین شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل مسافر، خطوط پروازی، و انجام تورهای مسافرتی و گردشگری در جهان است، کلید خورد و در نتیجه آن صدها هزار نفر مسافر برای بازگشت به خانه‌های خود سرگردان شده‌اند.

به گزارش راشاتودی، انحلال این شرکت به دلیل بدهی 2.1 میلیارد دلاری، به سرگردانی 600 هزار مسافر در سراسر جهان منحر شده و خواهد شد چرا که با لغو تمام پروازهای این شرکت مسافران نخواهند توانست بدون همکاری دولت های خود و دیگر شرکت های هواپیمایی به مبدأ خود بازگردند.

به گزارش رویترز، شرکت هواپیمایی کوندور آلمان، که زیر مجموعه شرکت توماس کوک است، اعلام کرده که انحلال شرکت مادر به سرگردانی 240 هزار مسافر این شرکت در سراسر جهان منجر خواهد شد.

این شرکت آلمانی گفته است که پروازهای خود را لغو نمی کند اما مسافران مربوط به توماس کوک را جابجا نخواهد کرد.

* 15 هزار گردشگر در قبرس سرگردان شدند

رویترز در گزارش دیگری اعلام کرده که در حال حاضر 15 هزار نفر از گردشگران که توسط شرکت توماس کوک به قبرس آورده شده‌اند برای بازگشت به خانه های خود سرگردان هستند چرا که شرکت انگلیسی رسما از امروز منحل شده است.

معاون وزرات گردشگری قبرس با اعلام این خبر گفت: که این مسئله میلیون‌ها دلار به هتل‌های این کشور نیز ضرر خواهد زد.

شرکت توماس کوک سالانه 250 هزار نفر مسافر به قبرس می‌برد که معادل 6 درصد کل گردشگران خارجی در این کشور محسوب می‌شود.

قبرس یکی از مقاصد محبوب انگلیسی‌ها برای برگزاری مراسم عروسی است.

* 700 هزار گردشگری که دیگر به ترکیه نمی‌روند

کار به اینجا ختم نمی‌شود چرا که رویترز گزارش داده که فدراسیون هتل‌داران ترکیه اعلام کرده انحلال شرکت مسافرتی توماس کوک انگلیس می‌تواند سالانه 600 تا 700 هزار نفر از  تعداد گردشگران خارجی ورودی به ترکیه بکاهد.

عثمان آییک، دبیر فدراسیون هتلداران ترکیه، گفت: این عدد با استفاده از آمار تعداد گردشگرانی است که توسط توماس کوک طی سال‌های گذشته به ترکیه آورده‌ شده‌اند.

آییک می‌گوید گردشگرانی که هم اکنون تحت پوشش تورها و پروازهای توماس کوک در ترکیه قرار دارند نیز احتمالا با استفاده از دیگر شرکت‌های مسافری به کشورهای خود باز خواهند گشت.

وی تاکید کرد:‌در حال حاضر 45 هزار گردشگر از انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی که توسط شرکت توماس کوک به ترکیه آورده شده‌اند در این کشور حضور دارند.

وب سایت فرودگاه دالامان نشان می‌دهد که حداقل 7 پرواز به مقصد انگلیس، که قرار بود امروز از این فرودگاه پرواز کنند، لغو شده‌اند.

گردشگری یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد ترکیه محسوب شده و به این کشور کمک می‌کند کسری حساب جاری خود را کاهش دهد.

به خصوص در ماه‌های تابستان شاهد ورود گردشگران زیادی به ترکیه هستیم و در سال 2018 آمارهای رسمی از ورود 40 میلیون گردشگر به ترکیه خبر داده‌اند که برای این کشور آسیایی اروپایی 29.5 میلیارد دلار درآمد داشته است.

آییک تاکید کرد: تعداد زیادی از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کوچک در ترکیه وجود دارند که سرنوشت آن‌ها به توماس کوک بستگی داشت.

وی تاکید کرد که شرکت انگلیسی به برخی از هتل‌های کوچک ترکیه 100 تا200 هزار پوند بدهکار بوده که در نتیجه انحلال آن این مسئله می‌تواند به ضرر هتل‌های ترکیه تمام شود.

وزارت گردشگری ترکیه اعلام کرده است که با همکاری وزارت اقتصاد این کشور قصد دارد به هتل‌ها و بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده از انحلال توماس کوک وام بلندمدت پرداخت کند.