مازندران جاذبه‌های چهار فصل و گردشگری تک فصلی

دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱:۰۰ 5 سال پیش

مازندران جاذبه‌های چهار فصل و گردشگری تک فصلی

عصر سفر- مازندران از معدود استان‌های چهار فصل کشور است که توانایی جذب مسافران و گردشگران با تمایلات متفاوت در تمامی فصول را دارد، درحالی که برنامه‌ریزی‌های جذب گردشگری در این استان فقط محدود به فصل تابستان و ایام عید است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، مازندران  با میزبانی سالانه از حدود 30 میلیون مسافر و گردشگر رتبه یک کشور را دارد که متناسب با جاذبه‌های گردشگری دور از انتظار نیست .

در تازه ترین خبر شاهد افزایش 43 درصدی گردشگری به استان مازندران هستیم که در 6 ماهه نخست امسال توانست 20 میلیون نفر گردشگر را جذب کند که گویای ظرفیت بالای مازندران برای برطرف کردن نیاز گردشگر دارد.

مازندران علاوه بر جاذبه‌هایی همچون دریا، ساحل، جنگل، تالاب، دشت، کوه، مزارع ، رودخانه ، دریاچه و آب‌بندان و جاذبه خفته ای دیگر دارد که آن تغییر فصول و شرایط استان در هر فصل است.

شرایطی که زیبایی‌های متنوعی را برای هر بیننده در آستین دارد و خودنمایی فصول مختلف که می تواند به تنهایی یکی از ظرفیت‌های عظیم جذب گردشگر به استان باشد.

اما  امکانات و خدمات دائمی همچون رستوران‌ها، سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای مدیریت سفر گردشگر فقط برای فصل تابستان و همچنین ایام نوروز تعریف شده و فصول دیگر عملا جاذبه ای برای دیده گردشگر وجود ندارد یا تعریف نشده است.

بسیاری از جاذبه های دیدنی استان مازندران که ظرفیت بالایی برای جلب نظر گردشگر دارند در ایام پاییز و زمستان است که همواره ناشناخته می ماند.

برای فهم بهتر این مسئله در تابستان و ایام نوروز بسته های راهنمای مسافر ، اماکن تفریحی گردشگری ، اماکن تاریخی مانند موزه ها ، تبلیغات گسترده از جاذبه ها و زیرساخت های گردشگری و دیگر موارد انجام می شود و گردشگران تا حدی از روزمرگی خارج شده و به سراغ این جاذبه ها می روند. در فصول دیگر جز سواحل که به دلیل شرایط جوی از دریای آن نیز نمی توان استفاده کرد ، گردشگران جاذبه ای برای دیده ندارند و عملا برنامه ای برای هدایت گردشگران وجود ندارد.

با وجود اینکه گردشگران به استان وارد می شوند و زیرساخت های متعدد اقامتگاهی نیز در استان وجود دارد، اما هیچ جاذبه زمستانه و پاییزه که در مازندران کم هم نیست به گردشگر یا مسافر معرفی نمی شود تا نه تنها جذابیت حضور در استان را چند برابر کند، بلکه ظرفیت های درآمد زایی را نیز متنوع سازد.

زمستان سال گذشته بود که برخی مسئولان و کارشناسان حوزه گردشگری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا صراحتا اعلام کردند که برنامه ای برای گردشگری فصول غیر پیک در استان وجود ندارد.

اما آیا به راستی مازندران برنامه‌ای در سفرهای زمستانه ، پاییزه و حتی بهاره گردشگران ندارد؟ و اگر ندارد چرا کسی به فکر این سرمایه عظیم نیست؟

خدمات گردشگری در طول سال تعریف می شود

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران اظهار داشت: خدمات گردشگری در مازندران برای یکسال تعریف می شود و جز در صورت بروز مشکل فعالیت آنها توقف ناپذیر است.

مهران حسنی با بیان اینکه هر منطقه گردشگری برای خود ایام پیک و غیر پیک دارد ، افزود: شاید در ایام نوروز و تابستان برنامه‌های ویژه ‌ای داشته باشیم اما این به معنای سرگردانی گردشگران در ایام دیگر سال نیست.

وی ادامه داد: سالانه حدود 70 درصد از گردشگران ما در فصل تابستان و زمستان به مازندران سفر می کنند که جذابیت این فصول را برای سرمایه‌گذار و هم برای ارائه خدمات بیشتر بیشتر می کند.

به گفته او اماکن تفریحی استان نیز در تمامی فصول سال فعال هستند اما در فصل پیک گردشگر فعالیت بیشتر خواهد بود زیرا حجم گردشگران و همچنین ساعات حضور آنها گسترده تر است.

ریسک سرمایه‌گذاری فصلی در مازندران بالا است

معاون گردشگری مازندران با اشاره به اینکه هنوز به گردشگری فصول دیگر ورود جدی نکردیم ، گفت: ریسک سرمایه گذاری فصلی در مازندران بالا است و سرمایه گذاران سعی می کنند به گونه ای سرمایه گذاری کنند که تقریبا چهار فصل را پوشش دهد.

حسنی یکی از عوامل عدم برنامه ریزی بر جاذبه های پاییزه و زمستانه مازندران وابستگی آنان به شرایط آب و هوایی دانست و افزود: متاسفانه بستر زمستانه و پاییزه گردشگری برای سرمایه گذاران و برنامه ریزان گردشگری قابل اتکا نبوده و هنوز ورود جدی نکردند.

علاوه بر این به گفته او نبود زیر ساختهای لازم در مناطقی که دارای جاذبه گردشگری زمستانه هستند همچون ارتفاعات استان از دیگر عوامل عدم ورود سرمایه گذاران به این مناطق عنوان کرد.

معاون گردشگری مازندران همچنین گفت: متاسفانه اغلب گردشگری ما در بستر مسافرت تفریحی تعریف می شود و هنوز به صورت هدفمند انجام نمی شود تا بتوانیم بر اساس تحلیل نیاز گردشگر برنامه و امکانات ارائه دهیم .

مازندران گرفتار گردشگری سنتی

حسنی از بزرگ ترین دغدغه های گردشگری مازندران در جهت حرکت به سوی یک صنعت اقتصادی رسوب نگاه تفرجگاهی مسافران به استان دانست و افزود: باید این نگاه جایش را به یک گردشگری برنامه‌ریزی شده و بر پایه تعامل اجتماعی بدهد.

وی با بیان اینکه مازندران این ظرفیت و توانایی را دارد تا در تمام فصول سال برای گردشگران برنامه داشته باشد ، ادامه داد: اما ابتدا باید با فرهنگ سازی مسافر را به گردشگر تبدیل کنیم.

حرفهای معاون گردشگری مازندران در حالی فقط بخشی از جواب سوال ماست که مسافران در فصول غیر پیک حتی یک راهنمای سر راهی نیز در جاده های استان نخواهند دید که این ضریب المثل را به ذهن متبادر می کند " نه رومی روم نه زنگی زنگ".

خواب زمستانه گردشگری مازندران حداقل هشت ماه از سال در شرایطی هر ساله اتفاق می افتد که در تمام سال هر هفته شاهد ورود صدها هزار مسافر به استان هستیم.

مسافرانی که عملا هیچ جاذبه ای جز ساحل برایشان تعریف نشده است و پاسخ به سوال بالا که همچنان گردشگری چهار فصل مازندران باید در خواب زمستانه چشم انتظار توجه مدیران و برنامه ریزان بماند.