رودخانه‌های شمال کرودخانه‌های شمال کشور زنده‌اند/ ادعای کلانتری از سر بی‌اطلاعی است

دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰:۰۰ 5 سال پیش

رودخانه‌های شمال کرودخانه‌های شمال کشور زنده‌اند/ ادعای کلانتری از سر بی‌اطلاعی است

عصر سفر-یک کارشناس محیط زیست ادعای رئیس سازمان محیط زیست درباره مرگ رودخانه‌های کشور را ادعای عجیب و غیرواقعی خواند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از فارس، «هیچ رودخانه‌ای در شمال کشور نداریم که موجود زنده داشته باشد»، این ادعا از سوی عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان شده است.

کلانتری در جلسه شورای اداری در جلسه شورای اداری خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه هیچ رودخانه‌ای در شمال کشور وجود ندارد  که موجود زنده‌ای در آن وجود داشته باشد گفته است: پسماندهای زباله‌ها شیرابه‌هایی را وارد رودخانه‌ها کرده که موجودات زنده این رودخانه‌ها را از بین برده‎ است.

وی با بیان اینکه امروز تالاب‌های ما قربانی زیاده‌خواهی‌های‌مان هستند، عنوان کرده است: غیر از سفیدرود و کارون هیچ رودخانه‌ای زنده‌ای در کشور نیست زیرا به مقصد نمی‌رسند. همه تالاب‌های ما غیر 2، 3 مورد همه از بین رفته بودند. برای روشن شدن این ادعا از کارشناسان این حوزه کمک گرفتیم.

سهیل اولادزاد کارشناس و فعال محیط زیست که سال‌هاست درخصوص وضعیت اسفناک پسماندهای شمال کشور کنشگری می‌کند با ابزار شگفتی از اینکه رئیس سازمان محیط زیست در موضوعی اعلام خطر کرده است که از نظر کارشناسان این حوزه هنوز شرایطش بحرانی نیست، درباره این ادعا اظهار داشت: اینکه هیچ‌گونه موجود زنده‌ای در رودخانه‌های شمال کشور وجود ندارد، ادعای کذبی است، چراکه با یک پایش ساده می توانید زنجیره آبزیان، کف‌زیان، موجودات ساحل‌زی و دوزیستان را در رودخانه‌های شمال کشور ببینید.

وی ادامه داد:‌ حتی در آلوده‌ترین شرایط ممکن هم در یک متر مکعب از مساحت یک رودخانه چیزی حدود 100 گونه جانوری زنده وجود دارد.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه با آلوده‌تر شدن رودخانه‌ها حیات انسان‌ها به مخاطره می افتد، اظهار داشت: ماهیان رودخانه‌های آلوده منتقل کننده عناصر سنگین هستند و این آلودگی‌ها به انسان منتقل شده و موجب نابودی انسان می‌شود نه رودخانه‌ها.

اولادزاد مطرح شدن چنین ادعایی از زبان رئیس سازمان محیط زیست را نوعی در باغ سبز نشان دادن به صنایع آلوده برای آلوده‌تر کردن رودخانه‌ها دانست و گفت: چیزی که امروز باعث به خطر افتادن حیات رودخانه‌های کشور شده است، برداشت از بستر آنها هست ضمن اینکه با این ادعای اشتباه کلانتری صنعتگران آلاینده با این توجیه که دیگر حیاتی در رودخانه‌ها وجود ندارد، پساب بیشتری را به رودخانه‌ها سرریز می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست مرجع تخصصی محیط زیست کشور است و نباید با یک ادعای غیرعلمی بهانه به دست رسانه‌های خارجی برای سیاه نشان دادن شرایط محیط زیست کشور بدهد یادآورشد: در چند روز اخیر رسانه‌های بیگانه از این اظهارات بسیار سوءاستفاده کرده‌اند.

وی بیان چنین اظهاراتی را نوعی بحران‌سازی برای موضوعی دانست که هنوز شرایطش بحرانی نشده است.

این فعال محیط زیست با اشاره به  عدم تصویب بودجه مدیریت پسماند شمال کشور در مجلس در سال 96، بیان داشت: دلیل عدم اختصاص این بودجه عدم پیگیری دولت بوده است، آنهم دولتی که ادعا می‌کند، دولت محیط زیستی و نگران محیط زیست شمال کشور  و ضعیت پسماندهاست، بهتر است رئیس سازمان محیط زیست به جای قرار گرفتن در جایگاه کنگشر اجتماعی و تذکر شرایط نامطلوب پسماندها، اقدام عملی در اینباره داشته باشد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مجلس نیز در واکنش به  اعلام این خبری از سوی رئیس سازمان محیط زیست گفت: برخی از دولتی‌ها بجای اینکه پاسخگوی عملکردشان باشند، منتقد دستگاه خود بوده و فعالیت‌های آن را زیرسوال می‌برند، چرا آقای کلانتری در حال جوک گفتن است آن هم در شرایطی که وی عامل بروز این مشکلات است؟

وی ابراز داشت: آیا سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده که رئیس آن تنها مصاحبه کرده و ایرادات را بیان کند؟ به غیر از وی این ایرادات را فرد دیگری نمی‌داند؟ رئیس این سازمان به غیر از ایجاد مشکل برای دولت و فحاشی کردن به نمایندگان وظیفه دیگری ندارد؟