احتمال خروج آمریکا از یک معاهده بین‌المللی دیگر؛ این بار «پیمان آسمان‌های باز»

سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳:۰۰ 5 سال پیش

احتمال خروج آمریکا از یک معاهده بین‌المللی دیگر؛ این بار «پیمان آسمان‌های باز»

عصر سفر-یک عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال خروج این کشور از «پیمان آسمان‌های باز» خبر داده و این اقدام را خلاف منافع آمریکا توصیف کرده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از فارس، «الیوت انگل» رئیس دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید شنیده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است به زودی این کشور را از «معاهده آسمان‌های باز» خارج کند.

انگل در نامه‌ای به «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نوشته است: «عمیقا از گزارش‌ها در مورد اینکه دولت ترامپ در حال بررسی خروج از پیمان آسمان‌های باز است، نگران هستم و قویا توصیه می‌کنم از این اقدام بی‌ملاحظه خودداری شود.»

بر اساس این پیمان که در سال 1992 امضا و از سال 2002 اجرایی شده، 34 کشور از جمله روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی می‌توانند برای اطمینان از پایبندی طرف‌های دیگر به معاهدات تسلیحاتی، در آسمان یکدیگر پرواز نظارتی انجام داده و آرایش نظامی کشورهای دیگر را رصد کنند. این پیمان، که سابقه ایده اولیه آن به دوران جنگ سرد بازمی‌گردد، با هدف کاهش سوء ظن میان این کشورها و پایین آوردن احتمال درگیری ناشی از سوء تفاهم امضا شد.

بر اساس آمارهای رسمی، بین سال‌های 2002 تا 2016 میلادی، آمریکا و متحدان این کشور 196 بار بر فراز روسیه پرواز نظارتی انجام داده‌اند. در مقابل، روسیه 71 بار در آمریکا پرواز نظارتی داشته است.

پایگاه تحلیلی «دیلی بیست» با انتشار این خبر، در مورد اهمیت این پیمان نوشته است: «این پیمان از زمان اجرایی شدن در سال 2002، به ابزاری کلیدی برای ایالات متحده و متحدان اروپایی آن برای پایس استقرار نظامی روسیه در کشورهای اقماری اتحاد جماهیر شوروی، از جمله حمله روسیه به اوکراین، بدل شده است.»

انگل در نامه خود عنوان کرده است که خروج آمریکا از این پیمان به سود روسیه خواهد بود، چراکه واشنگتن تاکنون ذیل این توافقنامه توانسته بر وضعیت نیروهای نظامی مسکو نظارت داشته باشد و به اطلاعات ذی‌قیمتی دست یابد. به گفته انگل، آمریکا با خروج از این پیمان، خود را از یک منبع مهم اطلاعاتی محروم می‌کند و ضمنا به امنیت کشورهای متحد خود در اروپا لطمه می‌زند.

او هرچند همسو با دولت ترامپ روسیه را با مانع‌تراشی در مسیر اجرای کامل این پیمان متهم کرده، اما نوشته است: «اما روشن است که این نگرانی‌ها در زمینه نحوه اجرا، به حدی نیست تخطی فاحش از پیمان به شمار آید و بتوان از آن به عنوان بهانه‌ای برای خروج استفاده کرد.»

در پایان نامه انگل آمده است: «از شما می‌خواهم که شخصا در این موضوع مداخله کرده و اطمینان یابید که ایالات متحده به شکلی بی‌خردانه و عجولانه از پیمان آسمان‌های باز خارج نمی‌شود. این پیمان همچنان در خدمت منافع امنیت ملی آمریکاست و خصوصا به عنوان عامل بازدارنده‌ای در برابر تهاجم‌های بیشتر روسیه علیه اوکراین، حائز اهمیت است.»

ترامپ در دو سال و نیم گذشته تعداد زیادی از توافقات بین‌المللی آمریکا را لغو کرده یا به صورت یکجانبه از آن‌ها خارج شده است. توافق هسته‌ای با ایران، توافقنامه آب و هوایی پاریس، پیمان منع استقرار موشک‌های بالستیک میان‌برد، پیمان‌های تجارت آزاد با اروپا و آسیا و پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، از جمله این توافقات هستند.