آغاز مرحله دوم انتقال آب به تالاب گاوخونی

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰:۰۰ 5 سال پیش

آغاز مرحله دوم انتقال آب به تالاب گاوخونی

عصر سفر- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از آغاز مرحله دوم انتقال آب به تالاب گاوخونی در این استان خبر داد و گفت: با انتقال آب به تالاب گاوخونی، مناطق پایین‌دست سد رودشتین به‌صورت کامل احیا شد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از وزارت نیرو، "مسعود میرمحمد صادقی"گفت: مرحله دوم انتقال آب به تالاب گاوخونی، هم‌زمان با روزهای پایانی توزیع آب در شبکه‌های شرق و خاتمه دوره توزیع آب کشاورزی در شبکه‌های غرب اصفهان، با بازگشایی سد رودشتین از روز 11 مهرماه آغاز و با خاتمه توزیع آب در شبکه این سد در روز 13 مهرماه به بیشینه خود رسید.

وی افزود: با توجه به خشکی مسیر 130 کیلومتری رودخانه زاینده‌رود از محل سد رودشتین تا تالاب گاوخونی و نیز خشکی آن در فصول گرم سال به مدت شش ماه متوالی، در نهایت آب رهاسازی شده پس از 6 روز به ورودی تالاب گاوخونی رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه حجم آب انتقالی در شش روز اول، بالغ بر 4 میلیون مترمکعب است، افزود: در شش روز اول انتقال آب به تالاب، دبی متوسط بیش از 9 مترمکعب در ثانیه و بین 4 تا 17 مترمکعب در ثانیه متغیر بوده است.

صادقی افزود: علاوه انتقال آب به تالاب، مناطق پایین‌دست سد رودشتین، به‌صورت کامل احیا شده و آثار روانی و زیست محیطی مفیدی برای ده‌ها شهر و روستای پایین‌دست از جمله مهم‌ترین آنها شهرهای "اژیه" و "ورزنه" داشته است.

وی یادآور شد: مرحله اول انتقال آب به تالاب گاوخونی از اواسط اسفند 1397 آغاز و تا یازدهم فروردین ماه 1398 (زمان شروع توزیع آب کشاورزی در شبکه‌های شرق اصفهان) ادامه یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: در آن دوره نیز با استفاده از رواناب‌ ناشی از سیلاب‌های بهاره زاینده‌رود، حجم آب قابل ملاحظه‌ای روانه تالاب شد.