جذب نزدیک به ۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری

سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵:۰۰ 5 سال پیش

معاون سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی خبر داد:

جذب نزدیک به ۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری

عصر سفر- معاون سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به جذب 1میلیارد و 800میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در دو سال گفت:2451پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری با ارزش 200هزار میلیارد تومان در حال ساخت است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از مهر، حسین اربابی معاون سرمایه گذاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اولین نشست خبری خود ظهر روز سه شنبه در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد، گفت: 900 سمن در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شناسایی شده است. تمام این سمن‌ها در حوزه توان‌سنجی بررسی شده‌اند. ما شروع به واگذاری امور به این سمن‌ها کرده‌ایم و آموزش‌های توان‌افزایی آنها نیز به خودشان واگذار شده است.

وی ادامه داد: ما دومین کشور در حوزه ورود گردشگر به کشور شده‌ایم و رشد 49 درصدی را در این حوزه گزارش داده‌اند. همچنین واژه‌هایی مانند «هتل ـ بوتیک»، «بومگردی» و واژه‌های دیگر به وجود آمده‌اند که اینها نشان از استقبال در حوزه سرمایه‌گذاری تأسیسات گردشگری دارد.

معاون سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: 2400 پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه تأسیسات گردشگری داریم که ارزش آنها بیش از 200 هزار میلیارد تومان است. شاید وامی که به آن حوزه داده باشیم، یک دهم درصد هم نباشد.

یک میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در حوزه گردشگری

اربابی افزود: رشد ساخت هتل‌های پنج ستاره به نسبت مدت مشابه در دولت یازدهم بالغ بر 400 درصد بوده است. در دو سال گذشته 44 هتل پنج‌ ستاره شروع به ساخت کرده‌اند. همچنین در دو سال گذشته یک میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری داشته‌ایم. حتی سرمایه‌گذار خارجی بوده که سهام استارت‌آپ گردشگری را خریداری کرده است البته با نقل و انتقال پول و مشکلات بانکی روبرو هستیم ولی این سرمایه‌گذاری‌ها در حال انجام است. همچنین بسته‌های سرمایه‌گذاری چند زبانه توسط سفرای ما در خارج از کشور ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه گردشگری بین 50 تا 70 میلیون تومان هزینه اشتغال یک شغل پایدار محاسبه شده است بنابراین کمترین هزینه را در کشور برای اشتغال پایدار داریم و نسبت هزینه به ایجاد اشتغال فوق‌العاده است. توقعمان این است که سازمان برنامه و بودجه بتواند بودجه خوبی را در اختیار ما قرار دهد. اکنون 1000 میلیارد تومان بودجه وزارتخانه ما است یعنی یک سوم بودجه آخرین وزارتخانه دولت.

معاون سرمایه گذاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در سال گذشته و اوایل امسال بیش از 150 هزار طرح گردشگری در روستاها، وام کم‌بهره گرفته‌اند. بیش از 900 میلیارد تومان آن مصوب بانک‌ها است و به بیش از 800 طرح نیز وام داده شده است. بسته‌های سرمایه‌گذاری را برای اولین‌بار آماده کرده‌ایم که شامل روستاها و جاذبه‌های طبیعت‌گردی می‌شود و در آن سهم دولت مشخص شده است. در حوزه زیرساخت‌های گردشگری نیز هر آنچه تصور کنید، به هزینه نیاز دارد. نگاه ما نباید به منوط به داشته‌های میراثی و طبیعی‌مان برای ایجاد زیرساخت‌ گردشگری باشد. ایجاد جاذبه‌های جدید گردشگری در دستور کار قرار گرفته است. ورود به آن حوزه برای بخش خصوصی ممکن است دارای ریسک باشد. اکنون در برخی از نقاط کشور این جاذبه‌های جدید در حال راه‌اندازی است. به عنوان مثال در استان فارس، رایحه‌درمانی همراه با گردشگری راه‌اندازی خواهد شد.

اربابی با بیان اینکه درباره بازنگری در قوانین اتفاق خوبی انجام شده است، گفت: تنقیح قوانین کلی این وزارتخانه شروع شده است. بیش از 30 آئین‌نامه بازنگری شد که تمام حوزه‌های قوانین را از جمله قوانین تسهیلگر دربر گرفت.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها در همه حوزه‌ها با مشکل روبروست. قوانین بانک‌ها در ایران سختگیرانه است بخصوص در حوزه روستایی. توانسته‌ایم از محل صندوق توسعه ملی 40 درصد تسهیلات تکمیلی را دریافت کنیم برای وام‌هایی که در حوزه روستایی داده شده بودند. با 30 درصد به توافق رسیدیم که طرح‌های روستایی در مسیر خود از بهره‌برداری جا نمانند. همچنین از 400 واحد بومگردی، اکنون به 2000 واحد بومگردی قرار است برسیم. بالغ بر 800 بومگردی تاکنون ثبت شده‌اند. ما با پیشرفت 200 درصدی در این حوزه روبرو بوده‌ایم. بسته‌های سفر ارزان نیز اکنون ایجاد شده است. استانداردهای 24 تأسیسات گردشگری نیز در حال تدوین است که برای استانداردسازی پنج تأسیسات گردشگری مراحل پایانی انجام شد. 550 میلیارد تومان یکی از بانک‌ها به مردم وام با بهره‌ مناسب خواهد داد. 300 میلیارد تومان آن برای استانداردسازی زیرساخت‌ها بخصوص دفاتر گردشگری هزینه خواهد شد.