این سفر برای ساوجی‌ها گرانتر تمام می‌شود

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵:۰۰ 5 سال پیش

این سفر برای ساوجی‌ها گرانتر تمام می‌شود

عصر سفر- از زمان بهره‌برداری ایستگاه راه آهن ساوه و بصدا در آمدن سوت قطار در 24 اردیبهشت ماه سال 1396 در این شهرستان بارقه امیدی در دل مردم شهر ساوه مشاهده شد و آن اینکه زین پس از خدمات حمل‌ونقل ریلی از ساوه تا مشهد و بالعکس بهره‌مند خواهند شد؛ اما با گذشت 2.5 سال از افتتاح ایستگاه راه آهن برخی موانع و محدودیت‌ها موجب شده است که شهروندان ساوجی نتوانند از این مزیت برخوردار شوند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، ایستگاه راه آهن ساوه پس از افتتاح در حالی مدیریت آن به راه‌آهن قم واگذار شد که فضای فیزیکی و زیرساخت‌های آن ناتمام مانده بود و طی این مدت هیچ اقدام عملی برای تکمیل عملیات عمرانی احداث ایستگاه و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز یک ایستگاه صورت نگرفت.

با تشکیل اداره کل راه‌آهن غرب کشور از حدود یک سال پیش، مدیریت ایستگاه راه‌آهن ساوه از قم انتزاع شده و به اداره کل راه‌آهن غرب کشور واگذار شد و در این مدت نیز نه تنها اقدام عملی برای برطرف کردن محدودیت‌های موجود صورت نگرفت بلکه به دلایلی که در ادامه گزارش می‌خوانید مردم این شهر به جای پرداخت هزینه قطار ساوه تا مشهد مجبورند نرخ بلیط مسیر همدان تا مشهد را بپردازند که این پرداخت مازاد، نوعی اجحاف در حق شهروندان این شهر به شمار می‌رود.

گرچه از آغاز فعالیت ایستگاه راه‌آهن ساوه برخی اعتراضات مردمی به دلیل سفری گرانتر از ساوه به مشهد صورت گرفت، اما پاسخ مسئولان راه‌آهن این بود که به دلیل استقبال پائین مردم شهر ساوه امکان عرضه بلیط از ساوه تا مشهد وجود ندارد که البته این واکنش مقامات راه‌آهن کشور از نظر مردم ساوه کمی دور از انصاف بود چرا که از همان روز نخست آغاز بکار راه‌آهن، اشتیاق مردم برای سفر به مشهد با قطار وجود داشت.

سهمیه 4 نفری برای جمعیت 350 هزار نفری!

با پیگیری‌های صورت گرفته و تاکید مدیران آژانس‌های مسافرتی مبنی بر استقبال خوب مردم ساوه از قطار مشهد نهایتا سهمیه شهروندان ساوجی روزانه تنها 4 مسافر آن هم در قطار رجاء اعلام و در سامانه فروش بلیط رجاء ثبت شد و هیچ سهمیه‌ای برای قطار بنیاد در نظر گرفته نشد. یعنی فقط یک روز در میان  چهار نفر می‌توانستند با پرداخت هزینه قطار از ساوه به مشهد عزیمت کنند و متقاضیان بیشتر می‌بایست بلیط  قطار همدان به مشهد را بپردازند که متاسفانه حتی این سهمیه چهار نفری نیز از مهرماه از سامانه فروش رجاء برداشته شد.

این سوال پیش می‌آید که ساوه و زرندیه با جمعیتی افزون بر 400 هزار نفر چرا نباید سهمیه جداگانه‌ای از قطار مشهد داشته باشند و به چه دلیل با وجود تقاضای بالا همچنان پس از گذشت 2.5 سال از راه‌اندازی ایستگاه باید گرانتر به مشهد بروند؟

در همین رابطه مدیر آژانس مسافرتی اقبال ساوه با تاکید بر اینکه از زمان راه‌اندازی ایستگاه راه‌آهن ساوه استقبال قابل توجهی از سوی شهروندان ساوجی صورت گرفته است، گفت: میزان استقبال مردم از خدمات ریلی و انتخاب قطار برای مسافرت به تمام نقاط کشور تعمیم دارد و اینگونه نیست که مثلا در ایام خاصی یا در تعطیلات حجم مسافر بالا باشد و در ایام غیر پیک استقبال چندانی از مسافرت با قطار صورت نگیرد.

محمد اقبال با تاکید بر اینکه بطور متوسط درصد ضریب اشغال مسافر در کوپه‌های قطارهای سراسر کشور به یک میزان است، افزود: اگر بررسی میدانی از وضعیت حمل‌ونقل ریلی مسافر صورت گیرد، خواهید دید این طور نیست که همه روزه قطار با ظرفیت 100 درصدی در خطوط ریلی کشور تردد کند و بعضا اتفاق می‌افتد که در همان مسیر همدان به مشهد قطار با ظرفیتی کمتر از سهمیه اختصاص یافته این مسیر را بپیماید.

وی با تاکید بر اینکه نوسان صدور بلیط برای مسافرین قطار در ایام پیک و غیر پیک را نمی‌توان بهانه‌ای برای عدم تخصیص سهمیه جداگانه برای ایستگاه راه آهن ساوه قرار داد، اظهار کرد: پیشنهاد مدیران آژانس‌های مسافرتی این است که پروسه صدور بلیط قطار را به صورت شناور انجام دهند. بدین مفهوم که برای هر ایستگاه سهمیه جداگانه‌ای تخصیص یابد و در صورت عدم تکمیل ظرفیت مسافر به عنوان مثال از ایستگاه راه‌آهن ساوه، بلافاصله ایستگاه راه آهن همدان اقدام به عرضه بلیط برای مسافران این شهرستان کند. بدیهی است که اگر میزان استقبال مسافر از ساوه بیشتر از سهمیه شد، با شناور شدن فروش بلیط، مسافرین ساوه از سهمیه ایستگاه راه‌آهن همدان برخوردار خواهند شد.

اقبال در ادامه گفت: مدیران آژانس‌های مسافرتی آمادگی دارند چنانچه هیچ راهکاری برای تخصیص سهمیه جداگانه برای شهرستان ساوه اتخاذ نشد و حتی موضوع شناور کردن فروش بلیط از سوی مقامات راه آهن کشور پذیرفته نشد به منظور رفاه حال شهروندان این شهر از طریق چارتر اقدام به فروش بلیط کنند.

وی همچنین به تغییر ساعت حرکت قطار از ایستگاه راه آهن ساوه اشاره کرد و افزود: تا قبل از 10 آبان ماه ساعت حرکت قطار از همدان 15 بود که با پیمودن مسیر 170 کیلومتری، در ساعت 17 به ساوه می‌رسید و نهایتا مسافران خود را در ساعت 7 صبح روز بعد در ایستگاه راه آهن مشهد پیاده می‌کرد، اما چند روزی است که ساعت حرکت قطار حدودا سه ساعت به عقب برگشته و مسافران در ساعت 4 صبح به مشهد می‌رسند که با مشکلات اقامتی در هتل‌ها و مهمانسراها در آن ساعت از بامداد مواجه هستند.

به گزارش ایسنا، عدم تامین زیرساخت‌های لازم در ایستگاه راه آهن ساوه نظیر بوفه و رستوران، پارکینگ، عدم اطلاع رسانی مناسب در داخل شهر برای آگاهی بیشتر مردم از زمان حرکت قطارها و نیز نبود تابلوی ایستگاه راه‌آهن ساوه در جاده منتهی به ایستگاه از دیگر مشکلاتی بود که توسط برخی از شهروندان در بازدید میدانی خبرنگار ایسنا از راه آهن ساوه مطرح شد.

همچنین قیمت بالای بلیط قطار از ساوه به تهران به میزان 47 هزار تومان از دیگر مواردی بود که توسط برخی مسافران مطرح شد. مردم ساوه می‌گویند نرخ کرایه ساوه به تهران توسط خودروهای عمومی، اتوبوس یا تاکسی‌های برون شهری از 15 هزار تومان تا 25 هزار تومان متغیر است و هیچ ساوه‌ای حاضر نیست که قیمت بلیط قطار همدان تا تهران را برای مسیر ساوه تا تهران پرداخت کند.

هم اکنون نرخ بلیط قطار چهار تخته از همدان به مشهد حدودا 170 هزار تومان و 6 تخته حدودا 117 هزار تومان است و نرخ بلیط همدان تا تهران نیز 47 هزار تومان است و مردم ساوه برای طی این مسیر مبلغی بالغ بر 30 هزار تومان بیشتر می‌پردازند در حالیکه با تخصیص سهمیه جداگانه، نرخ واقعی بلیط از ساوه تا مشهد را خواهند پرداخت و حتی نرخ بلیط از ساوه تا تهران نیز 7 هزار تومان خواهد بود، موضوعی که برخی مسئولان شهرستان در آئین افتتاح ایستگاه راه‌آهن ساوه از آن خبر داده بودند.

راه اندازی ریل باس در مسیر ساوه به تهران

در همین رابطه مدیر کل راه‌آهن غرب کشور از پیگیری‌های این اداره کل برای اختصاص سهمیه جداگانه ایستگاه راه‌آهن ساوه خبر داد و افزود: امیدواریم پیگیری‌های صورت گرفته به نتیجه برسد و سهمیه جداگانه‌ای برای شهرستان ساوه اختصاص یابد.

سیدسعید ابراهیم‌نژاد به استقبال خوب مردم ساوه از ایستگاه راه‌آهن این شهر اشاره کرد و افزود: بازدیدهای میدانی صورت گرفته و میزان مراجعه مردم به آژانس‌های مسافرتی و سامانه فروش بلیط قطار نشانگر اشتیاق بالای مردم این شهر برای مسافرت با قطار است و این موضوع به مقامات بالادستی راه آهن برای اختصاص سهمیه جداگانه منعکس شده است.

وی به استقبال مردم از "ریل‌باس" در ایام اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: به دلیل استقبال قابل توجه مردم از قطار ریل‌باس، با پیگیری‌های صورت گرفته درصدد هستیم پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسی، چنانچه با تقاضای بالای مردمی برای سفر در مسیر همدان تا مشهد مواجه باشیم در مسیر تهران به ساوه در گام اول و در گام دوم برای تهران به همدان، این قطار با هزینه‌ای کمتر از سایر قطارها راه‌اندازی شود.

وی در ادامه به احداث راه دسترسی ایستگاه راه‌آهن به جاده اصلی به عرض هفت متر اشاره کرد و افزود: در خصوص توسعه ایستگاه راه‌آهن شاهد وقفه چند ماهه در ادامه عملیات عمرانی بودیم که با دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی مراحل نهایی تکمیل ساختمان ایستگاه راه‌آهن در دستور کار است و ظرف چند روز آینده ادامه عملیات اجرایی تکمیل ساختمان ایستگاه راه‌آهن ساوه و همدان از سرگرفته خواهد شد.

چشم انتظاری سه ساله برای مسیر امن دسترسی

به گزارش ایسنا، از اختصاص سهمیه جداگانه برای ایستگاه راه‌آهن ساوه که بگذریم، نبود راه دسترسی مناسب و ایمن از ساوه تا ایستگاه راه‌آهن از دیگر مشکلاتی است که مردم ساوه با آن مواجه هستند.

محمود زمانی قمی استاندار وقت استان مرکزی در جریان بازدید معاون رئیس جمهور از ایستگاه راه آهن ساوه که در 18 آذرماه سال 1395 صورت گرفت، با اشاره به نامناسب بودن محور دسترسی شهر ساوه به ایستگاه راه‌آهن گفته بود: این محور روستایی بوده و متصل‌کننده چند روستای بخش مرکزی ساوه به این شهر است، از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و از آنجاکه با راه‌اندازی این ایستگاه حجم تردد در این محور افزایش می‌یابد پیش‌بینی می‌شود شاهد بروز حوادث ترافیکی در این محور باشیم، به همین دلیل با تخصیص اعتبارات لازم محور دسترسی ساوه به این ایستگاه به طول 10 کیلومتر تعریض و ایمن سازی خواهد شد.

اما با گذشت قریب به سه سال از وعده عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان مرکزی هیچ اقدامی برای ایمن‌سازی و تعریض این محور صورت نگرفته است و به دلیل نامناسب بودن این محور روستایی، مشکلاتی را در تردد به دلیل حجم بالای ترافیکی بوجود آورده و بعضا اخبار تلخی از وقوع سوانح رانندگی و تلفات جاده‌ای در این مسیر منتشر می‌شود.

یکی دیگر از قول‌های مسئولان شهرستانی استقرار یک دستگاه اتوبوس درون شهری در نزدیک‌ترین میدان شهر ساوه به ایستگاه راه‌آهن (میدان فلسطین) بود که یک ساعت قبل از حرکت قطار، مسافرین را از داخل شهر به سمت ایستگاه راه آهن منتقل کند. موضوعی که بارها از سوی مقامات شهرستانی وعده داده شده  اما تا زمان انتشار این گزارش محقق نشده است.