چه کسانی حق‌الکشف آثار باستانی را دریافت می‌کنند؟

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵:۰۰ 5 سال پیش

چه کسانی حق‌الکشف آثار باستانی را دریافت می‌کنند؟

عصر سفر- مدیرکل امور موزه‌های کشور نحوه اجرای طرح پرداخت حق‌الکشف آثار باستانی را تشریح کرد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه‌های کشور درباره نحوه اجرای حق‌الکشف که در حدود یک سال پیش توسط علی‌اصغر مونسان، وزیر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شده بود، گفت: شاید اگر بحث حق‌الکشف را با دو مفهوم توضیح بدهیم تا اندازه‌ای برای مخاطبان روشن شود؛ یک حق‌الکشف متعلق به دستگاه‌ها، نیرو‌های انتظامی و دستگاه‌های مرتبط با امور قضایی و انتظامی است؛ آنها در راستای وظایف و مسئولیتشان به آثاری که توسط قاچاقچی‌ها و از طریق حفاری‌های غیرقانونی و طرق مختلف به دست آمده‌اند، می‌رسند و بر اساس قانون به کاشفان چنین آثاری حق‌الکشف پرداخت می‌شود.

او افزود: افرادی هم هستند که به صورت اتفاقی مثلاً در زمان کشاورزی یا بازسازی خانه‌شان به آثاری از جنس فلزات گران قیمت مثلا از طلا و نقره دست پیدا می‌کنند. در چنین زمانی اگر به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراجعه کنند و برای سازمان نیز محقق شود که آثار از طرق ذکر شده به دست آمده، وزارتخانه موظف است آثار به دست آمده را وزن کند و 2 برابر قیمت طلا یا نقره را به قیمت روز به فردی که آثار را کشف کرده پرداخت کند.

مدیر کل امور موزه‌های کشور بیان کرد: طرح پرداخت حق‌الکشف پیش از این نیز مطرح بود و آنچنان که ممکن است تصور شود طرح تازه‌ای نیست؛ اما اخیراً تسریع شده و منابعی برای آن در نظر گرفته شده است. این طرح بسیار حساب شده است و کاملاً در راستای اهداف میراث فرهنگی کشور است. مشکلی در خصوص نحوه اجرای آن نیست و ما در سال‌های گذشته در مواردی حق‌الکشف پرداخت کرده‌ایم.