سفر به روستای آسیاب‌های آبی

چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰ 7 سال پیش

سفر به روستای آسیاب‌های آبی

عصر سفر- قرار گرفتن روستای آسیاب سر در کنار رودخانه و عوارض طبیعی موجب شد که این روستا مکان مناسبی برای ساختن آسیاب های آبی شود.

سرویس : ایرانگردی

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، اگر به طبیعت گردی علاقه مندید و سفر به روستاهایی با بافت خاص و منحصر بفرد شما را سرشار از هیجان زندگی می کند حتما به روستای آسیاب های آبی سری بزنید. در پنج کیلومتری شهرستان بهشهر و در مسیر جاده اصلی که نکا را به بهشهر متصل می کند روستایی در کنار رودخانه بنا شده که در مجاورت جنگل های انبوه و تپه های سبز و یشمی رنگ قرار دارد؛می گویند اهالی اولیه روستا از مهاجرانی تشکیل شده که در سال هایی دور از گرجستان به این نواحی کوچ کرده اند؛ به همین دلیل اغلب ساکنان این روستا گرجی تبار هستند؛ قدمت تاریخی این روستا به بیش از دو هزار سال می رسد.

حسین رمضان‌پور رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهشهر در گفت و گو با ایسنا مازندران در رابطه با روستاهای هدف گردشگری این شهرستان گفت: در گذشته هجده آسیاب آبی توسط اهالی در مسیر رودخانه احداث شد که اکنون اندکی از بقایای آن وجود دارد، نام آسیاب سر برگرفته از همین آسیاب ها بوده است.

وی گفت: روستاهایی مانندسفیدچاه  و آسیاب‌سر در بهشهر به دلیل جاذبه های منحصربفرد به عنوان روستاهای هدف گردشگری تعیین شده اند.

رمضان‌پور در ادامه گفت: روستای آسیاب‌سر به لحاظ بافت تاریخی و بر اساس منابع مکتوبی که از دوره ساسانیان و پس از آن (دوره اوایل اسلامی) اشاره شده و با توجه به قلعه تاریخی که از دوره ساسانیان در آن وجود دارد دارای جایگاه ویژه‌ای از لحاظ بعد تاریخی است.

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی بهشهر با بیان این که بقعه‌ای از دوره تیموریان به نام امیر کمال‌الدین و جمال‌الدین در این روستا وجود دارد، افزود: یک آسیاب آبی هم از دوره ساسانیان در روستا وجود دارد و خود بافت و معماری سنتی روستایی این جا از شاخصه‌های مهم برای جذب گردشگر است.

وی تصریح کرد: این روستا به دلیل جاذبه های بسیار  و بافت منحصربفرد بعنوان روستای هدف گردشگری بهشهر معرفی شده  روستا تا بتوان مزیت‌های فرهنگی و تاریخی مازندران را از طریق این روستا به گردشگران معرفی کرد.

رمضان پور یادآورشد: در چند ماه اخیر با آموزش و ظرفیت‌سازی که در جامعه محلی در روستای آسیاب‌سر انجام شد، توانستیم این میل و رغبت را در روستاییان ایجاد کنیم که خانه‌های سنتی خود را به عنوان آمدگاه‌های بوم‌گردی معرفی کرده و در اختیار گردشگران قرار دهند.

وی در توصیف چگونگی انتخاب این روستا به عنوان روستای هدف، گفت: قلعه آسیاب‌سر یا قلعه باستانی که در عصر ساسانیان بنا شده، بقعه امیر کمال‌الدین و امیرجمال‌الدین که متعلق به دوره تیموریان است و 700 تا 800 سال‌قدمت دارد، درخت زیتون 400 ساله در این منطقه و خانه‌هایی با بافت روستایی از جمله مهمترین آیتم هایی بوده که این روستا را شاخص کرده است.

رئیس میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بهشهر گفت: رودخانه و جنگلی که در حاشیه روستا قرار دارد، باعث ایجاد محیطی شده که گردشگرها می‌توانند در آن قسمت اقامت داشته باشند.