زمان بازگشایی مرزهای چذابه و شلمچه مشخص نیست

سه شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱:۰۰ 5 سال پیش

زمان بازگشایی مرزهای چذابه و شلمچه مشخص نیست

عصر سفر- فرماندار دشت آزادگان با اشاره به بسته بودن مرزهای زمینی چذابه و شلمچه گفت: نمی‌توان زمان مشخصی را برای ازسرگیری تردد زائران ایرانی و گردشگران عراقی از این مرزها بیان کرد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، حمید سیلاوی روز سه شنبه با اشاره به اینکه بستن مرزهای زمینی چذابه و شلمچه بنا به تصمیم‌های مسئولان  به منظور رعایت مسایل امنیتی و حفاظت از جان زائران بوده است اظهار داشت: تداوم اغتشاش و ناآرامی‌ها در برخی شهرهای عراق به خصوص شهرهای مقدس این کشور  امکان عزیمت زائران به عتبات عالیات را ناممکن کرده است.
وی گفت: در صورت صلاحدید مقام های سیاسی و امنیتی کشور و بازگشت آرامش به عراق ، مرزهای زمینی چذابه و شلمچه دوباره بر روی زائران و گردشگران 2 کشور باز خواهد شد.
مرزهای زمینی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در 15کیلومتری غرب خرمشهر در 2 ماه اخیر بارها به دلایل و ملاحظات امنیتی و ضرورت حفظ جان زائران کشورمان به صورت موقتی باز و بسته شده اند.

دراربعین امسال حدود1.2میلیون زائر ایرانی و خارجی از گذرگاه‌های چذابه و شلمچه راهی شهرهای مقدس عراق شدند.

تداوم صادرات کالا به عراق از چذابه و شلمچه
فرماندار دشت آزادگان گفت: با وجود ممنوعیت تردد زائران و گردشگران 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق از مرزهای چذابه و شلمچه ، صادرات کالاهای غیرنفتی به این کشور بدون توقف ادامه دارد.
سیلاوی افزود:بازرگانان محلی به صورت روزانه در مرزهای چذابه و شلمچه در حال تجارت و مراودات اقتصادی هستند و در این مدت که برخی ناآرامی ها در شهرهای عراق اتفاق افتاده روند صادرات کالا به این کشور دچار خلل نشده است.
پارسال بیش از یک میلیارد دلار کالا از مرزهای چذابه و شلمچه به عراق صادر شده است و گزارش گمرکات خوزستان از افزایش قابل توجه حجم صادرات کالا به عراق در 9 ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت می کند.

صادرات شلتوک از مرز چذابه مجاز است
فرماندار دشت آزادگان با اشاره به اینکه مجوز صادرات شلتوک(نه برنج) به عراق از مرز چذابه از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر شده است افزود: صادرات شلتوک به کشورعراق از پایانه تجاری مرز چذابه ادامه دارد.       
سیلاوی افزود: دوره زمانی صادرات شلتوک تولیدی خوزستان به عراق مشخص نیست و تجار می‌توانند به صادرات این محصول از چذابه ادامه دهند.
2 هفته پیش برای نخستین بار، محموله 50 تنی شلتوک خوزستان از چذابه به عراق صادر شد.
امسال حدود 900هزار تن شلتوک از سطح 206هزار هکتار از شالیزارهای خوزستان برداشت شد که در تاریح کشاورزی استان بی سابقه است.
پیش بینی شده امسال در مجموع 550هزار تن برنج محلی و معطر در خوزستان استحصال شود.