«سلین»، روستایی در مهم‌ترین مسیر طبیعت‌گردی کردستان

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷:۰۰ 7 سال پیش

«سلین»، روستایی در مهم‌ترین مسیر طبیعت‌گردی کردستان

عصر سفر- روستای سلین بر مسیر مهمترین مسیر طبیعت گردی استان، یعنی مسیر مریوان به هورامان تخت و روستای گردشگری هجیج قرار گرفته و این یکی از مزیت های گردشگری روستا در برنامه ریزی تورهای گردشگری است که به علت قرارگیری در منطقه حفاظت شده کوسالان دارای تنوع در گونه های جانوری و گیاهی بوده و این تنوع به توسعه اکوتوریسم در منطقه کمک شایانی کرده است.

سرویس : ایرانگردی

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، روستای سلین از توابع بخش هورامان تخت شهرستان سروآباد، در فاصله 7 کیلومتری جنوب شرقی شهر هورامان تخت و در 70 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهرستان واقع شده است فاصله روستا تا سنندج 200 کیلومتر بوده که مسیر دسترسی کاملاً آسفالت است.

طول جغرافیایی روستای سلین برابر با 46 درجه و 19 دقیقه و عرض آن 35 درجه و 14 دقیقه و ارتفاع آن از سطح دریا برابر با 850 متر است و به‌علت ارتفاع کم آن، از مناطق گرم استان می‌باشد.

این روستا بر مسیر مهم‌ترین مسیر طبیعت‌گردی استان یعنی مسیر مریوان به هورامان تخت و روستای گردشگری هجیج قرار گرفته است و این یکی از مزیت‌های گردشگری روستا در برنامه‌ریزی تورهای گردشگری است و به‌علت قرارگیری در منطقه حفاظت شده کوسالان دارای تنوع در گونه‌های جانوری و گیاهی بوده و این تنوع به توسعه اکوتوریسم در منطقه کمک شایانی کرده است.

به‌علت احداث سد داریان در سال‌های اخیر، آب دریاچه پشت سد بخشی از زمین‌های روستا را در برگرفته و از همین‌رو روستای سلین آخرین روستائیست که در آن از طریق قایق، تردد به سایر روستاها مانند هجیج انجام می‌شود که معمولاً این نوع تردد، در برنامه گشت‌های مسافرتی به صورت ترکیبی با سفرهای زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهالی روستا بسیار خونگرم و مهمان‌نواز و دارای تحصیلات عالیه هستند که زبانزد منطقه است. زبان مردم روستا کردی هورامی و مانند سایر مناطق هورامان، تمامی اهالی روستا، لباس های زیبای کردی برتن می پوشند.

امکانات عمومی روستا :

روستای سلین دارای امکانات آب شرب، برق، تلفن و گاز(در حال گازرسانی در سال 1396) بوده و از امکانات عمومی آن می‌توان به مرکز بهداشت درمانی و خانه بهداشت، مدرسه راهنمایی و ابتدایی، مرکز دهیاری، سالن ورزشی، دو باب مسجد و نمازخانه اشاره کرد. در این روستا یک باب هتل با امکانات رستوران و ظرفیت پذیرش 50 نفر جهت اسکان گردشگران وجود دارد که حاکی از گردشگرپذیر بودن این روستا می باشد.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای سلین :

بافت پلکانی:

بافت روستا گرچه در برخی کوچه‌ها دارای شیب کمتری است اما روستای سلین نیز مانند سایر مناطق هورامان دارای بافتی پلکانی و خشکه چین می‌باشد که در دامنه کوه کوسالان به زیبایی خودنمایی کرده و به همراه طبیعت زیبای آن که ترکیبی از کوه، جنگل و دریاچه می‌باشد موجب جذب گردشگر به روستا شده است.

دریاچه سد داریان :

با احداث سد داریان در سال‌های اخیر بر روی رودخانه سیروان، روستای سلین نیز بر حاشیه این دریاچه قرار گرفته که موجب گسترش ورزش و تفریحات آبی به ویژه قایق سواری در فاصله روستای سلین با سایر روستاهای مجاور شده که حتی مسافتی که از طریق راه شوسه مابین این روستاها پیموده می‌شود از طریق راه آبی و قایق سواری برای گردشگران بسیار کمتر و مفرح‌تر شده است.

پل موجود بر روی دریاچه :

به علت چشم‌اندازهای زیبایی که از طریق آن چشم‌انداز روستا و مناطق جنگلی آن نمایان است این پل نیز به یکی از جاذبه‌های روستا تبدیل شده است.

قرآن تاریخی سلین:

قرآن مشهور به غیب‌الله بیگی پس از قرآن نگل، تاریخی‌ترین قرآن موجود در کردستان است. قرآن روستای سلین به جامانده از قرن هشتم هجری است و بنا به روایات مردم در زمان حکومت «غیب‌الله بیگی» حاکم منطقه هورامان توسط این پادشاه در یک غاری در روستای سلین کتابت شده و سال 94 به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مرمت و در مسجد روستا نگهداری می‌شود.

هوار «دره ویان»

هوار دره ویان در دامنه کوه کوسالان از مناطق بسیار خوش آب و هوا و زیبای منطقه هورامان است که طی سال‌های اخیر آژانس‌های مسافرتی به ویژه در بحث طبیعت‌گردی، تورهای بسیاری را در این منطقه اجرا کرده‌اند. معرفی زندگی مردم هوارنشین به همراه فرهنگ و معماری ساده و زیبای آن از جمله جاذبه‌های هوار دره ویان و سایر هوارهای این روستا مانند هوار «هشه دول» است که البته تورهای مجاز بیراهه نوردی(Off Road ) با حفظ رعایت مقررات زیست محیطی مسیرهای بسیار مهیج و جذابی را میان گردنه‌های پر پیچ و خم کوهستانی به گردشگران عرضه کرده‌اند.

مراسم نیشت:

این مراسم که در چهلمین روز پاییز هر سال برگزار می‌شود نوعی مراسم شکرگزاری برای محصولات باغی است که در هوار دره ویان برگزار می‌شود که همراه با زیارت بابا حیرانی از بزرگان منطقه هورامان است و اکنون تبدیل به یکی از جاذبه‌های روستا سلین شده است.

صنایع‌دستی سلین:

در روستای سلین صنایع‌دستی‌های زیادی از جمله کلاش بافی، جاجیم بافی، ارغوان بافی و نساجی سنتی(جولایی) همچون سایر روستاهای کردستان رونق دارد.

سوغات روستا:

خشکبار مشهور سلین، عسل و روغن محلی، کشک از جمله سوغات این روستای تاریخی است.

قابل ذکر است که روستای سلین دارای جاذبه‌های دیگری مانند تماشای شکوفه‌های زیبای انار، قلعه تاریخی سلین، زیارت پیران طریقت (پیر قاسم و پیر اسماعیل)، آبگرم معدنی موسوم به «آوه تال»(آب تلخ) و آبشار فصلی نیز است که می‌تواند در برنامه‌ریزی تورهای گردشگری به‌عنوان سایر جاذبه‌ها به گردشگران معرفی شود.