کاربردی شدن نانو روکش‌ آنتی‌باکتریال و ضدحریق یک شرکت‌ دانش‌بنیان در "ایران ایر"

دوشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸:۰۰ 5 سال پیش

کاربردی شدن نانو روکش‌ آنتی‌باکتریال و ضدحریق یک شرکت‌ دانش‌بنیان در "ایران ایر"

عصر سفر- محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از نانو فناوری روکش‌هایی با دو خاصیت آنتی‌باکتریال و ضد حریق تولید کردند و با دریافت تاییدیه از شرکت ایران ایر، این محصول در هواپیماهای این خط هوایی کاربردی خواهد شد.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده پارچه‌های مخصوص روکش هواپیما در سال 1364 با مجوز رسمی وزارت صنایع فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر در نیازهای شرکت‌های هواپیمایی، سالن‌های اجتماعات و هتل‌ها در زمینه‌ روکش‌ها با کاربردهای متنوع فعال است.

روکش‌های صندلی هواپیما، سالن‌های اجتماعات، هتل‌ها، قطار، کشتی و اتوبوس، پارچه‌های پشت سری مخصوص صندلی، دستمال کف سینی و رومیزی، موکت‌های کف داخل هواپیما و سالن‌های اجتماعات قطار و کشتی با ویژگی خود خاموش‌شونده از جمله محصولات این شرکت به شمار می‌رود.

تولید انواع روکش‌های آنتی‌باکتریال از دیگر محصولات این شرکت است و اخیرا نیز این شرکت روکش‌هایی آنتی‌باکتریال و ضدحریق را با استفاده از فناوری‌نانو برای کاربرد در صنعت هوایی تولید کرده است. این روکش‌ها می‌توانند در پتو، بالش و موکت داخل کابین هواپیما استفاده شوند.

درحال حاضر محققان این شرکت دانش‌بنیان در حال رایزنی با چند هتل و بیمارستان هستند تا این فناوری در بخش‌هایی نظیر پتو و بالش در هتل و بیمارستان مورد استفاده قرار گیرد.

تولید روکش‌هایی با خاصیت ضدآب فاز توسعه‌ای این تحقیقات است؛ از این رو این محققان بعد از ایجاد خواص ضدحریق و آنتی‌باکتریال به دنبال ارائه پوشش‌های آبگریز هستند تا بتوانند سه ویژگی ضدحریق، آنتی‌باکتریال و آبگریز را با هم در یک روکش ایجاد کنند.

این محققان تاکنون 4 هزار متر از پارچه آنتی‌باکتریال نانویی را تولید کرده‌اند و نمونه‌های اولیه از روکش‌های نانویی آنتی‌باکتریال را به شرکت ایران‌ایر ارائه داده‌اند و ایران ایر نیز تاییدیه این محصول را صادر کرده است.