نوروز در کرمانشاه؛ از طاق بستان تا معبد آناهیتا

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴:۰۰ 7 سال پیش

نوروز در کرمانشاه؛ از طاق بستان تا معبد آناهیتا

عصر سفر- استان کرمانشاه جزو شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌رود و در تعطیلات به‌ویژه نوروز، مقصد سفر بسیاری از ایرانیان است.

سرویس : ایرانگردی

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از باشگاه خبرنگاران، کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌رود و پیدایش آن به سده چهارم میلادی بازمی‌گردد. در استان کرمانشاه 3000 اثر تاریخی برآورد شده‌ است. در گذشته شهر کرمانشاه به دلیل خوش آب و هوایی به عنوان دومین اقامتگاه پادشاهی ساسانیان برگزیده شد.

طاق بستان

طاق بستان اولین نمادی است که پس از شنیدن نام کرمانشاه در ذهن تداعی می شود و در شمال غربی کرمانشاه واقع شده‌است. طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دوره ی ساسانی است. صحنه‌های تاریخی تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم روی سنگ‌های دو طاق حجاری شده است. در کنار بازدید از این آثار تاریخی، می توانید از طبیعت منطقه نیز دیدن کنید چرا که وجود کوه و چشمه در این مکان و مغازه‌های کبابی آن اطراف را به گردشگاهی مفرح تبدیل کرده است. برای بازدید از این مکان تفریحی و تاریخی از ساعت از 8 صبح تا 8 شب میتوانید راهی بلوار طاق بستان شوید. هزینه ورودی این مجموعه 2000 تومان است.

بیستون

مجموعه‌ی تاریخی بیستون از آثار دوره هخامنشیان است و در سی کیلومتری شهر کرمانشاه در دامنه کوه بیستون قرار دارد. این محوطه‌ی تاریخی، فرهنگی و طبیعی 28 اثر ثبت شده ملی دارد و در حریم آن بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده است. شرایط مطلوب آب و هوایی و قرارگیری بر سر راه‌های مهمی از جمله جاده ابریشم دلیل اصلی توجه بسیاری از پادشاهان و فرمانروایان به این منطقه شده است.

غار قوری قلعه

این غار در 25 کیلومتری شهر روانسر و در فاصله 87 کیلومتری شهر کرمانشاه در دامنه کوه شاهو قرار گرفته است. این اثر طبیعی دارای تالارهای زیبا به نام‌های تالار مریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس می‌باشد و نورپردازی از زوایای مختلف آن را تبدیل به مکانی زیبا برای گردشگری کرده است. این غار یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی و جهانگردیِ شهرستان روانسر می‌باشد.

آبشار پیران

این آبشار پر ابهت در دره ای زیبا قرار دارد. آب آبشار از منطقه ای به نام ریجاب سرچشمه می گیرد و پس از عبور از روستای ژالکه و سقوطش از آبشار، در میان دره ی هونه جاری می شود و در آخر به روستای پیران می رسد. برای اقامت میتوانید در کرمانشاه اقامت کنید، در این صورت با آبشار 2 ساعتی فاصله خواهید داشت ویا کمپینگ در طبیعت را برگزینید. این آبشار سه طبقه با ارتفاعی بیش از 160 متر بلندترین آبشار ایران است ولی در منابع اینترنتی آبشار لاتون گیلان با 105 متر ارتفاع بلندترین آبشار ایران شناخته شده است. امکاناتی همچون پارکینگ. سرویس های بهداشتی و آلاچیق ها در فاصله ی 300 متری از آبشار وجود دارند و مسیر پارکینگ تا پای آبشار نیز سنگفرش و برای دسترسی از پای آبشار به طبقه ی میانی راه پله ای ایجاد شده است.

روستای هجیج

روستای هجیج به عنوان پاک ترین روستای منطقه ی اورامان شناخته می شود و به دلیل معماری پلکانی و سنگی خانه ها به ماسوله اورامان شهرت دارد. قدمت این روستا1200 سال است. بقعه ی امامزاده سید عبیدا... که یکی از فرزندان امام موسی کاظم نیز در این روستا قرار دارد. پیک نیک، قایق سواری در رودخانه ی سیروان و کوهنوردی خاطره ی خوشی را در این طبیعت برایتان رقم رقم خواهد زد. از پاوه تا هجیج 25 کیلومتر راه است که در یک جاده ی زیبای کوهستانی شما به هجیج می رسید.

سراب نیلوفر

این دریاچه کوچک در 20 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و دامنه کوه کماجار، قرار دارد و مملو از گل‌های نیلوفر آبی است. برای اقامت می توانید از هتل ها و مهمانسراهای کرمانشاه و یا از چادر مسافرتی برای ماندن در این منطقه استفاده کنید. امکانات رفاهی خوبی اطراف دریاچه وجود دارد و لذت پیک نیک و قایق سواری را از دست ندهید. البته باید دقت کنید ماهیگیری و شنا در این دریاچه ممنوع می باشد.

غار پراو

این غار در 12 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه، در کوه پراو میان کوه طاق بستان و کوه بیستون قرار دارد. پَراو در زبان محلی به معنای پر آب است. گذرگاه های تنگ و خرچنگ رو ها ، ریزشی بودن برخی از قسمت های غار ، تراورس های خطرناک و چاه های عمیق ، پرآو را در دنیا به غاری صعب العبور و سخت مشهور کرده است ،حتی پنج غارنورد ایرانی جان خود را در این غار از دست داده اند و اجساد برخی از آن ها هیچوقت به بیرون از غار منتقل نشده است از این رو به غار قاتل نیز مشهور است.

معبد آناهیتا

«آناهیتا» فرشته و نگهبان آب، فراوانی و زیبایی بوده است و ایرانیان مقام ارزشمندی را برای او قائل بوده‌اند. معبد آناهیتا در شهر کنگاور قرار دارد و از بزرگترین بناهای سنگی ایران است. قدمت این بنا به دوره‌ی اشکانی یا ساسانی می رسد.

ره آورد و غذاهای محلی

بژی، نان روغنی کرمانشاهی و نان شکری، نان برنجی، کاک، روغن کرمانشاهی و نان خرمایی، از شیرینی های خوشمزه و ترخینه، خورش خلال بادام، دنده کباب کرمانشاهی، سیب پلو، آش عباسعلی و آبگوشت کرمانشاهی، آبگوشت باغی از غذاهای محلی این دیار هستند.

گلیم، گیوه، جاجیم، انواع آلات موسیقی(دف، تنبور، تار، دیوان و سه‌تار) و چرم نیز از صنایع دستی استان کرمانشاه به شمار می روند.

پیشنهاد

در صورت اقامت بیشتر در این استان پیشنهاد می کنیم از تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی، طاق گرا، مقبره احمد بن اسحاق قمی، پارک کوهستان، سراب صحنه، تالاب هشیلان، باغ گل‌ها و موزه های استان کرمانشاه دیدن کنید.
دانلود مسیرهای عمومی گردشگری استان کرمانشاه
در این فایل که به صورت pdf ارائه شده است شناسه مسیرهای عمومی گردشگری استان اصفهان معرفی شده اند و با کلیک بر روی نقشه کرمانشاه می توانید آن را دانلود کنید.