راه اندازی نخستین اورژانس ریلی کشور در مسیر مراغه - میانه

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶:۰۰ 5 سال پیش

راه اندازی نخستین اورژانس ریلی کشور در مسیر مراغه - میانه

عصر سفر- مسیر ریلی مراغه - میانه به طول حدود 180 کیلومتر جزو مسیرهای کوهستانی ریلی کشور است که از حداکثر عوارض طبیعی برخوردار بوده و وجود نقاط کور متعدد در طول این مسیر، راه اندازی اورژانس ریلی در این مسیر را برای مواقع بحران ضروری می‎کند.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، مدیریت بحران از سه مولفه پیش بینی و پیشگیری، برنامه ریزی و آموزش و هدایت و کنترل تشکیل شده و به معنای سوق دادن هدفمند جریان پیشرفت امور به روالی قابل کنترل و انتظار برگشتن امور در اسرع وقت به شرایط قبل از بحران است و مسوولان دستگاه های متولی در بخش های مختلف باید با اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم اقداماتی انجام دهند که در شرایط بروز بحران کمترین آسیب به زیرساخت ها برسد و خدمات رسانی به مردم مختل نشود.

حمل و نقل ریلی از جمله بخش ‏های زیربنایی اقتصاد کشور است و نقش بسزایی در فرآیند توسعه اقتصادی و مبادلات بازرگانی و جابجایی مسافران درون و برون شهری دارد و بروز هرگونه مشکلی در این حوزه می تواند مکانیسم حمل و نقل کالا و مسافر را مختل و مشکلات زیادی را در این بخش ایجاد کند.

راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌آهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و 100 کیلومتر می رسد که در طول حدود 60 کیلومتر ناپیوسته از مسیر 180 کیلومتری مسیر مراغه - میانه به علت نداشتن شبکه دسترسی غیرریلی جاده ای و هوایی از نقاط بحرانی شبکه ریلی محسوب و در صورت بروز مشکل در این مسیر امدادرسانی جاده ای و هوایی تا حدودی غیرممکن می شود.

راه اندازی اورژانس ریلی در طول این مسیر تا حدودی می تواند پاسخگوی مشکلات احتمالی پیش آمده در زمان بروز بحران در شبکه ریلی راه آهن آذربایجان شود.    

مدیرکل راه آهن آذربایجان با تاکید بر اهمیت راه اندازی اورژانس ریلی در مسیر ریلی مراغه - میانه، می گوید: این مسیر کوهستانی و سخت عبور بوده و با توجه به وجود تونل ها، ترانشه ها و پل های متعدد در طول آن اتخاذ تمهیدات لازم در مواقع اضطراری برای خدمات رسانی و امدادرسانی سریع به مسافران ضروری است.

شاپور ارصلانی، می افزاید: طول مسیر مراغه - میانه 180 کیلومتر بوده و در حدود 60 کیلومتر ناپیوسته از طول این مسیر مناطقی وجود دارد که فاقد شبکه دسترسی غیرریلی جاده ای و هوایی است و در زمان بروز بحران در این مناطق امدادرسانی با مشکل مواجه می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر نقش اساسی آموزش در مدیریت بحران و لزوم شرکت کارکنان اداره کل راه آهن آذربایجان در کلاس های تخصصی می گوید: شناسایی راه های فرعی دسترسی به حریم راه آهن و اجرای طرح شناسایی و تعیین محل نشستگاه بالگرد در موقعیت های متفاوت و در دسترسی به راه آهن ضروری است.

محمدرضا هنربر، با اشاره به آمادگی این اداره کل برای همکاری در این زمینه، می افزاید: در این راستا و براساس امضای تفاهم نامه بین راه آهن جمهوری اسلامی و اورژانس کشور، اورژانس ریلی راه اندازی می شود و این اورژانس برای اولین بار در این استان شروع به کار می کند.

وی اظهار می کند: در برخی از مناطق سخت عبور مسیر ریلی مراغه - میانه راه فرعی و شبکه دسترسی جاده ای و هوایی برای امداد و نجات وجود ندارد بنابراین قرار است پلان مسیرهای فرعی و اصلی دسترسی به شبکه ریلی از سوی راه آهن تهیه و اقدامات لازم در این زمینه با همکاری دستگاه های ذیربط انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی می گوید: واگنی نیز از سوی راه آهن برای اورژانس ریلی اختصاص می یابد و از سوی اورژانس به سیستم ها و تجهیزات امداد و نجات و اطفای حریق مجهز می شود تا در زمان بروز حادثه در شبکه ریلی یا خرابی قطار بتوان در اسرع وقت امدادرسانی را انجام داد.

هنربر، با اشاره به اینکه به صورت جدی پیگیر راه اندازی اورژانس ریلی و تجهیز ایستگاه های راه آهن به تجهیزات امداد و نجات و اطفای حریق هستیم، ادامه می دهد: تلاش می شود تا پایان سال این اورژانس در این استان راه اندازی شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی نیز می گوید: برای تسهیل در دسترسی به مسیرهای ریلی در مواقع بحرانی این مدیریت آماده است اورژانس ریلی را به امکانات مورد نیاز تجهیز کند.

فرزاد رحمانی، می افزاید: این اقدام با استفاده از امکانات راه آهن از جمله درزین در راستای امضای تفاهم نامه راه آهن جمهوری اسلامی و اورژانس کشور انجام می شود.

وی بر لزوم آموزش کمک های اولیه تمامی کارکنان شاغل در این مسیر با استفاده از امکانات مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان تاکید و اظهار می کند: همکاری دستگاه های مختلف برای انجام اقدامات پیشگیرانه در مواقع بروز سوانح و بحران ضروری است.

رحمانی، ادامه می دهد: در قالب این تفاهم نامه آموزش امدادگری به مهمانداران قطار، دپو اقلام امدادی، تهیه واگن‌های بیمارستان سیار در راستای مرتفع شدن مشکلات و ارتقای آمادگی در بحران‌ها و حوادث با توجه به موقعیت کوهستانی استان و سخت عبور بودن برخی مناطق کوهستانی ریلی استان انجام می شود.

سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی نیز با اشاره به آمادگی این جمعیت برای کمک در راه اندازی اورژانس ریلی در مسیر ریلی مراغه - میانه می گوید: راه اندازی این اورژانس در سرعت بخشی برای امداد و نجات حادثه دیدگان نقش بسزایی داشته و می تواند از میزان تلفات و خسارت ها بکاهد.

سیدهادی موسوی، دستیابی به مختصات محل وقوع حادثه را خیلی مهم ارزیابی کرده و می افزاید: آمایش سرزمینی استان برای فراهم کردن زمینه امداد و نجات در مواقع بحرانی انجام می شود.