سکوی پرتاب بازار گردشگری

سه شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰:۰۰ 5 سال پیش

ورود توریست سلامت در نیم‌سال اول 98 رکورد زد؛

سکوی پرتاب بازار گردشگری

عصر سفر- آمارها نشان می‌دهد که ورود گردشگر سلامت در نیمه اول امسال نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته به‌طوری که در 6 ماه ابتدای امسال معادل کل 2/ 1 برابر گذشته جذب گردشگر در حوزه سلامت داشته‌ایم.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از دنیای اقتصاد، ارزآور بودن حوزه گردشگری برای هیچ کشوری قابل‌کتمان نیست؛ از همین رو شناسایی پتانسیل‌های مربوط به هر سبک از گردشگری در مناطق مختلف کشورها می‌تواند شرایط را برای فعالیت در بخش‌های مختلف گردشگری فراهم کند. ایران نیز در حوزه‌های متفاوت گردشگری پتانسیل‌های قابل‌توجهی دارد که یکی از این بخش‌ها حوزه سلامت است که با توجه به قدمت پزشکی که در ایران وجود دارد تاکنون توانسته در حوزه گردشگری سلامت به نتایج مطلوبی دست پیدا کند. سال گذشته حدود 70 هزار نفر گردشگر سلامت وارد ایران شدند. طبق آمارها بیش از کل گردشگران سلامت سال 97 در 6 ماه ابتدای امسال وارد کشور شده‌اند. در همین راستا سعید هاشم‌زاده رئیس اداره گردشگر سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: طبق آمار در 8 ماه ابتدای امسال حدود 83 هزار نفر گردشگر سلامت به بیمارستان‌های کشور مراجعه کرده‌اند و اگر حوادث اخیر در کشور رخ نمی‌داد می‌توانستیم تا پایان سال شاهد به ثبت رسیدن آمار قابل توجهی در این حوزه باشیم، زیرا ایران برای گردشگران سلامت جذابیت‌هایی همچون کیفیت بالا، خوش‌نامی پزشکان ایرانی، مراکز درمانی مجهز و ارزانی ارائه خدمات پزشکی که علت آن افزایش نرخ ارز در کشور است را دارد.

وی افزود: طبق آمار‌ها بیشترین گردشگران سلامت به ترتیب از کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان، عمان، پاکستان، کویت، بحرین، قطر، هند و ترکمنستان هستند که به ایران مراجعه می‌کنند و برای دریافت خدمات پزشکی مختلف به یکی از 190 بیمارستان دارای مجوز IPD که در شهرهای مختلف کشور هستند، مراجعه می‌کنند. از همین رو شهرهایی که تاکنون بیشترین گردشگران سلامت به آنها سفر کرده‌اند به ترتیب تهران، مشهد، قم، شیراز، اهواز، ارومیه و تبریز هستند.  رئیس اداره گردشگر سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اغلب گردشگران سلامت برای درمان بیماری‌های زنان وزایمان، ناباروری، جراحی‌های ارتوپد، قلب، چشم و جراحی زیبایی به ایران سفر می‌کنند که به‌طور میانگین هزینه‌ای که هر گردشگر سلامت در ایران برای دریافت خدمات پزشکی صرف می‌کند تقریبا 2 هزار و 500 تا 3 هزار دلار است. بنابراین با توجه به ارزآوری که این بخش از گردشگران برای کشور دارند باید در بازاریابی پزشکی و جذب بیمار در کشور تغییراتی ایجاد کنیم که در این خصوص اقداماتی نیز انجام داده‌ایم که بخشی از نتیجه این اقدامات در آمار جذب گردشگر سلامت به کشور مشخص است. هاشم‌زاده درخصوص روند افزایشی که گردشگری سلامت کشور در پیش گرفته است گفت: یکی از دلایل افزایش جذب گردشگر سلامت در 8 ماهه ابتدای سال مربوط به سیاست‌هایی می‌شود که دولت درباره روادیدها در نظر گرفته که در همین راستا اقدام به لغو روادید برای گردشگران ورودی عمان و عراق کرده است. تاثیر وقایع اخیر که در کشور اتفاق افتاده بر جذب گردشگر سلامت چندان زیاد نیست؛ زیرا گردشگری سلامت چندان تابع عوامل تاثیرگذار بر گردشگری نیست و اغلب افرادی که به این قصد سفر می‌کنند به منظور درمان و نجات جان عزیزانشان این کار را انجام می‌دهند و در سفر آنها درمان بیماری بر تفریح یا دیدن اماکن تاریخی اولویت دارد، بنابراین چنین مسافرانی همچنان وارد ایران خواهند شد. اما با این حال به علت حوادث اخیر تعداد گردشگران سلامت که از اروپا به جهت جراحی‌های زیبایی وارد کشور می‌شدند با کاهش مواجه شده ‌است.

در حال حاضر ایران از نظر فنی و علمی در حوزه پزشکی نسبت به کشورهایی همچون هند و ترکیه برتری دارد، اما برای گردشگران سلامت خدماتی که در کنار درمان به آنها عرضه می‌شود مانند اتاق بیمار، چیدمان اتاق، تجهیزات رفاهی و... از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین منظورهم برخی از گردشگران سلامت ورود به کشورهایی همچون ترکیه را به ایران ترجیح می‌دهند بنابراین باید متولیان این امر در کشور به ایجاد شرایط مطلوب و مطابق با ذائقه این نوع گردشگران در کشور اقدام کنند.