اجازه نمی‌دهیم ژئوپارک را از یونسکو اخراج کنند

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰:۰۰ 5 سال پیش

مدیرعامل منطقه آزاد قشم:

اجازه نمی‌دهیم ژئوپارک را از یونسکو اخراج کنند

عصر سفر- مدیرعامل منطقه آزاد قشم اعلام کرد: پروژه پرورش میگو در اطراف غار نمکی متوقف می‌شود و اجازه نمی‌دهیم کارت زرد دوم به ژئوپارک داده شده و از یونسکو اخراج شود.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایسنا، حمیدرضا مومنی امروز در نشست خبری در پاسخ به ایسنا درباره‌ی علت در جریان نبودن منطقه آزاد قشم در زمینه‌ی پروژه پرورش میگو در غار نمکی، اظهار کرد: به دلیل این‌که این زمین‌ها توسط اداره جهاد کشاورزی استان هرمزگان واگذار شده در جریان این پروژه نبودیم؛ هرچند که قبلا به آنها تذکر داده بودیم.

وی افزود: با توجه به این‌که از رییس جمهوری دستور گرفته‌ایم که هیچ‌گونه ساخت‌وسازی خارج از ضوابط بین‌المللی در این منطقه صورت نگیرد پروژه پرورش میگو متوقف خواهد شد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم که کارت زرد دوم به ژئوپارک داده و از یونسکو خارج شود.

به گزارش ایسنا، واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو به‌عنوان جدی‌ترین تهدید برای خروج ژئوپارک قشم از یونسکو مطرح است. واگذاری اراضی در جزیره قشم از سال 1396 درحالی شروع شد که همان سال، پروژه ژئوپارک این جزیره موفق شد که به فهرست ژئوپارک‌های یونسکو بازگردد. این ژئوپارک یک بار در سال 1385 ثبت جهانی شده بود اما در سال 1391 به دلیل آنچه مشکلات مدیریتی اعلام شد، کارت قرمز گرفت و از این فهرست خارج شد.

اما اکنون کارشناسان معتقدند، واگذاری اراضی که بیشتر با هدف احداث اقامتگاه، مرکز پرورش میگو و آبزیان، پلاژ و شهرک‌های صنعتی بوده، این ژئوپارک را بار دیگر در معرض تهدید قرار داده است.