داستان سفرهای ریلی تهران از کجا آغاز شد؟

يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸:۰۰ 5 سال پیش

داستان سفرهای ریلی تهران از کجا آغاز شد؟

عصر سفر- به نظر می‌رسد که سفر با قطار یکی از جذاب‌ترین انواع سفر است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نظر می رسد که سفر با قطار یکی از جذاب ترین انواع سفر است. به ویژه اگر از این وسیله برای سفر به شهرهای ایران استفاده کنید. سفر با قطار به مسافران این شانس را می دهد که اماکنی که نمی توانید در حالت عادی ببینید را تماشا کنید و روی دیگری از سفر را با قطار تجربه کنید. اگر در میان خاطرات کسانی که اهل خاطره نویسی در سفر باشند بگردید، می بینید که بیش ترین خاطرات خوش که حرفی برای گفتن دارند، متعلق به سفرهای قطاری آن ها است. امروز می خواهیم به سراغ قطار تهران برویم که یکی از خطوط ریلی مهم و قدیمی کشور به حساب می آید.

همه چیز از ایستگاه راه آهن تهران شروع شد 
ایستگاه راه آهن تهران در نقطه جنوبی مرکز این شهر قرار دارد. از دور که نگاهش کنی، به جز چند دکه و دو ریل رفت و برگشتی، چیز دیگری ندارد اما نزدیک تر که می شوید، متوجه وجود یکی از مهم ترین شاهراه های حیاتی انتقال انسان و کالاهای ضروری کشور می شوید. سوزن بان های این خط قدیمی، دیگر بروز شده اند و به جای دسته های سنگین تغییر مسیر ریل، از سیستم های دیجیتال و غیر دستی استفاده می کنند. قطارهایی که در خط راه آهن تهران مشغول هستند، به مقاصد بیش تری نسبت به ایستگاه راه آهن شهرهای دیگر اعزام می شوند و کسانی که بلیط قطار تهران را برای سفر خود تهیه می کنند، به مراتب قدرت انتخاب وسیع تری برای رسیدن به مقصد مورد نظرشان دارند.

اگر اهل پرسه زدن در رگ های تهران باشید، بهتر است گشت و گذار خود را برای دیدن ایستگاه راه آهن تهران، از باغ منیر السلطنه شروع کنید. بعد از آن، سری به قهوه خانه سنتی آذری بزنید و چای را به همان سبک 90 سال پیش بنوشید. چرا 90 سال پیش؟ چون راه آهن ایران، همین یک سال پیش 90 ساله شد! ایستگاه راه آهن تهران نیز قسمتی از بدنه این مار پر پیچ و خم نود ساله است که در طی این 9 دهه، به جا به جایی مسافران در سراسر ایران اشتغال داشته است. ایستگاه راه آهن تهران در دفتر خاطرات خود، جدا از جا به جا کردن هزاران هم وطن، رویدادها و اتفاقات بسیاری را نیز در حافظه خود به ثبت رسانده است. روزی ارتش متفقین و انگلیسی ها و روس ها برای مقاصد اشغال گرانه در این ایستگاه رفت و آمد داشته اند و روزی دیگر، صربستانی ها برای فرار از دست جنگ و نابودی، از طریق همین ایستگاه، وارد تهران شدند و برای همیشه مقیمان ایران شدند. ایستگاه راه آهن تهران یک جا ثابت ایستاده و با صبوری، منتظر گام های بعدی مسافران است.

قطار تهران به شیراز می رود
تجربه سوار شدن بر هواپیما و قایق، این احساس را به بعضی از مسافران می دهد که در جایی میان زمین و هوا قرار دارند و چنین احساسی در میان بعضی مسافران بسیار خوشایند است و به آن ها احساس آرامش می دهد؛ اما از این حس زیباتر، زمانی است که در وسیله ای نشستید که می دانید هر چه هم بشود، چرخ دنده هایش تا آخرین لحظه سفر، دست از گریبان ریل نمی کشد و شما را درست به مقصد می رساند. ذهن تان را از هر چیزی پاک کنید و به این بیندیشید که با سوار شدن بر قطار و از تهران راهی شیراز شدن، چه لذت هایی را می تواند برای شما به همراه داشته باشد. شهرهای ایران را باید با قطار تجربه کرد تا به وسعت جغرافیایی و تمامیت ارضی ایران زمین پی برد. سوار قطار تهران به شیراز می شوید و از همان لحظه اول دشت ها و مراتع زیبا را می بینید.

قطار تهران به شیراز، خود می تواند یک سفر گردشگری به حساب بیاید. از آن جایی که شیراز شهری پر از جاذبه های گردشگری است، پس سفر با قطار به این شهر نیز خالی از لطف نیست؛ پرسپولیس، تخت جمشید، کومه های هزار ساله، دلتاهایی که عمرشان شاید به میلیون ها سال برسد و حیوانات صحرایی این منطقه، تمام زیبایی های بی پایانی هستند که در راه خط ریلی تهران به شیراز می توان آن ها را تماشا کرد و لذت برد. 

قطار تهران و شرکت های مهم حمل و نقل ریلی
از آن جایی که قطار تهران و ایستگاه راه آهن آن، یکی از نقاط مهم اقتصاد و خدمات حمل و نقل کشور به حساب می آیند، بسیاری از شرکت های حمل و نقلی ریلی مهم کشور با این خط مراوده ای پایدار و باسابقه دارند.

قطارهای ایستگاه تهران نه تنها به شیراز، بلکه به بسیاری از شهرهای دیگر مانند مشهد مقدس، تبریز، اصفهان و قم نیز سفر می کنند و همین قدرت حمل و نقل باعث شده تا 12 شرکت حمل و نقل ریلی با خط ریلی تهران، طی سال های متمادی، قرارداد ببندند و همچنان بعد از گذشت ده ها، همکاری خود را با آن ادامه دهند؛ فدک، رجا، صبا و نور از دسته شرکت های مهم طرف قرار داد قطار تهران و خط ریلی آن هستند.

امکانات قطارهای تهران
با حضور چنین شرکت های فعال و اهل رقابت در خط ریلی تهران، ایستگاه راه آهن تهران، هر روز، نه تنها بدرقه کننده و پیشواز کننده هزاران مسافر است بلکه میزبان به روزترین قطارهای سریع السیری است که به کشور وارد می شوند و در ناوگان ریلی حمل و نقل ایران قرار می گیرند. قطارهای پیشرفته این خط ریلی از وعده های غذایی گرفته تا کابین های مجهز به سیستم های گرمایشی و سرمایشی را برای رفاه حال مسافران فراهم کرده اند. قطارهای خط ریلی تهران، به صورت منظم و بدون هیچ وقفه غیرمنطقی، مدام در حال خدمات دهی به مسافرانی هستند که از تهران به شهر دیگر و بالعکس سفر می کنند.

فضای راهروهای این قطارهای پیشرفته برای قدم زدن و تماشای مناظر بیرون، بسیار مناسب و مجهز طراحی شده است. در تمام قطارهای خط راه آهن تهران، امکاناتی چون رستوران های مجهز با بالاترین کیفیت ممکن، فهرستی متنوع از غذاها را به مسافران ارائه می دهند. بسیاری از واگن های این قطارها با سیستم های صوتی و تصویری مناسب مجهز شده اند و مسافران در حین سفر می توانند از تماشای برنامه های تلویزیونی و حتی تماشای فیلم های سینمایی مورد علاقه شان لذت ببرند.

برای کودکان نیز، میان وعده های خوشمزه و مورد علاقه این سنین ترتیب داده شده است و والدین می توانند تقاضای سرویس میان وعده کودکان را هم به رستوران قطار بدهند و در اسرع وقت، آن را تحویل بگیرند. در هر حالتی، باید حتی برای یک بار هم که شده، سفر با قطار را تجربه کرد و از این وسیله نقلیه پرتجربه استفاده کرد.