۲ تا ۳ هزار اطلاعات در FDR هواپیمای اوکراینی وجود دارد

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲:۰۰ 5 سال پیش

کارشناس مراقبت پرواز و عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها:

۲ تا ۳ هزار اطلاعات در FDR هواپیمای اوکراینی وجود دارد

محل نگهداری جعبه سیاه باید کاملا آنالیز شده باشد

عصر سفر- دیجوری گفت: بر روی FDR جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی 2 تا 3 هزار دیتا وجود دارد که در بازخوانی آن باید دقت زیادی شود.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد صادق دیجوری کارشناس مراقبت پرواز و عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در هوانوردی، هواشناسی نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری دارد گفت: هواشناسی به ویژه درجه حرارت هوا از جمله گرمسیر بودن و یا سردسیر بودن منطقه پروازی برای عملیات حوزه هوانوردی بسیار مهم و تاثیر گذار است.

او با بیان اینکه هواپیمای نظامی در مقررات ایکائو جایی ندارد، گفت: در صورتی که هواپیما‌های نظامی بخواهند در فرودگاه‌های غیر نظامی فرود بیایند باید خود را با استاندارد‌های غیر نظامی مطابقت دهند و عملیات هوانوردی را انجام دهند.

دیجوری با اشاره به اینکه در کشور آمریکا 300 هزار هواپیمای عمومی وجود دارد ،افزود: هواپیما‌های عمومی در ایران حدود 300 فروند است و به دلیل آنکه تعدادی هواپیما‌ در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار دارد ، تعداد پرواز‌های عبوری کاهش می یابد.

کارشناس مراقبت پرواز و عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران افزود: در سال 1317 پایگاه خلبانی با 20 فروند هواپیما تاسیس شد و در سال 1325 اداره‌ای به نام اداره کل هواپیمایی کشوری در ایران کار خود را آغاز کرد.

او تصریح کرد: درسال 1328 قانون هوایی کشور به تصویب رسید و در سال 1353 اداره‌ای تحت عنوان سازمان هواپیمایی کشوری که زیر پوشش وزارت جنگ بود تاسیس شد.

دیجوری بیان کرد: هم اکنون 53 فرودگاه مسافربری 20 فرودگاه داخلی 287 فرودگاه مرز هوایی و 8 فرودگاه بین‌المللی درکشور وجود دارد.

کارشناس مراقبت پرواز و عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران به تفاوت بین فرودگاه‌های بین‌المللی و فرودگاه مرز هوایی اشاره کرد و گفت: در فرودگاه مرز هوایی هواپیما‌ها می‌توانند از مرز خارج شوند، ولی استاندارد‌ها ایکائو را برای انجام پرواز‌های بین‌المللی ندارند، اما فرودگاه‌های بین‌المللی تمامی استاندارد‌های لازم و تحت تایید ایکائو را دارند.

او یادآور شد: هم اکنون 110 راه هوایی در فضای کشور وجود دارد و ما 26 ایستگاه ارتباطی کنترل از راه دور را داریم که برای مدیریت و کنترل پرواز‌ها در راه‌های کشور به کار گرفته می‌شود.

دیجوری بیان کرد: همچنین 16 سامانه رادار اولیه و ثانویه در کشور وجود دارد که بخشی از آن‌ها مربوط به ارتباط مستقیم با فرودگاه‌های کشور است و بخشی مربوط به ارتباط مستقیم با مراکز کنترل کشور‌های هم جوار دارد.

کارشناس مراقبت پرواز و عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران در ادامه به جعبه سیاه هواپیما‌ها هم اشاره کرد و گفت: جعبه سیاه شامل دو بخش از جمله FDR و CVR است که در زمانی که سوانحی برای بخش‌های هوایی کشور رخ دهد می‌توانیم از این دو بخش برای بازخوانی اطلاعات استفاده کنیم.

او ادامه داد: اطلاعات CVR مربوط به مکالمات خلبان و کمک خلبان است که بر روی این نوار ضبط می‌شود و اطلاعات FDR بستگی به نوع هواپیمای جدید و یا قدیم دارد که تعداد و نوع اطلاعات آن کاملا متفاوت است.

دیجوری اظهار کرد: در هواپیمای بوئینگ اوکراینی و در بخش FDR آن 2 تا 3 هزار دیتا و اطلاعات فنی وجود دارد و باید کاملا مراقب اطلاعات این جعبه سیاه باشیم.

کارشناس مراقبت پرواز و عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران افزود: درجه حرارت چرخ، بال، فشار روغن یخ زدگی از جمله اطلاعاتی است که بر روی این جعبه سیاه وجود دارد و باید کاملا در محیط امن و آنالیز شده‌ای این جعبه نگهداری شود.

او بیان کرد: هر جا که نسبت به عملیات پروازی مشکلی وجود داشته باشد سنسور‌های لازم به صدا در می‌آیند و اطلاعات را برای عملیات نشان می‌دهند.

کارشناس مراقبت پرواز و عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران اظهار کرد: برای بدست آوردن اطلاعات FDR باید هارد آن استخراج و بر روی اپلیکیشن تعریف شود.

دیجوری گفت: این جعبه سیاه بسیار حساس است و باید در نوع نگهداری آن نکاتی به صورت کامل رعایت شود .برای دست زدن به این جعبه سیاه باید یک دستبند خاص بر روی دست فرد بسته شود تا سیگنال‌های بدن به این جعبه سیاه منتقل نشود.

او افزود: در صورتی که یکبار اشتباه اطلاعات این جعبه سیاه بازخوانی شود اطلاعات به صورت کامل از بین می‌رود بنابراین باید برای بازخوانی آن اقدامات لازم صورت بگیرد.

کارشناس مراقبت پرواز و عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران یادآور شد: در هواپیمای 141 که در سال‌های گذشته سقوط کرده بود اطلاعا ت FDR جعبه سیاه کاملا از بین رفته بود به طوری که رنگ نارنجی این جعبه سیاه به رنگ سیاه در آمده بود علاوه بر این که در نگهداری این جعبه سیاه باید اقدامات لازم صورت بگیرد ممکن است جعبه سیاه در حوادث آسیب ببیند.