کرونا، بلای جان گردشگری خراسان شمالی

چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲:۰۰ 5 سال پیش

کرونا، بلای جان گردشگری خراسان شمالی

عصر سفر- گردشگرانی که اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان شمالی را به عنوان هدف سفرهای نوروزی انتخاب کرده بودند رزروهای خود را لغو کردند و با توجه به رکود صنعت نه چندان پررونق گردشگری، می توان گفت که ویروس کرونا، دامنگیر این صنعت نوپا شده و آنرا به زانو درآورده است.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، گردشگری خراسان شمالی، که چندان پیشینه و سابقه کهنی ندارد، در چند سال اخیر با سیاست های سازمان متبوع و تدابیر در پیش گرفته شده استانی، به تدریج سینه از خاک برداشته و گام های لرزان خود را آغاز کرده بود و عمدتا با رسیدن نوروز و فصل بهار، نفسی تازه کرده و گردشگرانی را از جای جای کشور و نیز خارج کشور پذیرایی می کرد.

اما امسال در آستانه شکوفایی فصل گردشگری بهاری، ناگهان هراس و وحشت کرونا چون بختکی بر سر این صنعت نوپا آوار شد و همه رشته های فعالان این بخش را پنبه کرده و برنامه های نوروزی آنان را تحت الشعاع قرار داد. 

گردشگری خراسان شمالی، تازه در چند سال اخیر سینه از خاک برداشته و گام های لرزان خود را آغاز کرده بود

در شرایطی که افزایش مراکز اقامتی، بومگردی ها، تورهای مختلف یک روزه طبیعت گردی و توسعه آژانس های مسافرتی خونی به دست و پای گردشگری خراسان شمالی دوانده بود،  اتفاقاتی مانند افزایش قیمت بنزین از مدتی پیش بر سر آن سایه انداخته بود و این روزها هم گسترش ویروس کرونا و مهیب تر از آن جو روانی ایجاد شده در جامعه، موجب شد تا نهال نازک گردشگری این خطه کمر خم کرده و راه نفس اش را بسته ببیند.

کرونای گردشگری در 70 درصد بومگردی ها

از آنجا که اقامتگاه های بومگردی خراسان شمالی رو به رشد است، یکی از تاثیرات این بیماری بر کاهش مسافران این اقامتگاه ها حتی در همین چند روز هم قابل مشاهده است به طوری که رییس هیات‌ مدیره انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان شمالی از به صفر رسیدن رزرو بومگردی های این استان خبر می دهد.

علی وصالی اظهار می کند: همه رزروی های نوروزی بومگردی های خراسان شمالی لغو شده است که این زیان بزرگی برای فعالان این بخش در استان است.

وی با بیان اینکه در نوروز 98 جای سوزن انداختن در اقامتگاه های بومگردی استان نبود، می افزاید: فعالیت های بومگردی موجب شده تا حتی برخی از بومگردی های ما برای مسافران خارجی رزرو شود، اما این روزها اقامتگاه ها خالی از گردشگران شده است.

وصالی اضافه می کند: هم اکنون میزان مسافر در 70 درصد اقامتگاه های استان به صفر رسیده است.

رییس هیات‌ مدیره انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان شمالی از به صفر رسیدن رزرو بومگردی های این استان خبر داد

وی می گوید: با توجه به این شرایط امیدواریم با اتمام موج کرونا دوباره شاهد رونق گردشگری در استان باشیم.

مسافران هتل ها نزدیک به صفر

مدیر یکی از آژانس های گردشگری خراسان شمالی نیز می گوید: شمار افرادی که به هتل های استان مراجعه می کنند در شرایط عادی هم چندان زیاد نیست اما این روزها این رقم به صفر رسیده است.

وی که خواست نامی از وی برده نشود، اظهار می دارد: کرونا موجب شد که نزدیک به نیمی از تورهای خارجی استان لغو شود و بعد از جهش قیمت دلار، رزرو تورهای خارجی کند شد و حالا موج لغو تورهای داخلی شهرهای شلوغ و پرمسافر مانند مشهد، اصفهان و شیراز هم یکی یکی در حال تحقق است.

وی می افزاید: حتی تورهای طبیعت‌گردی یک یا 2 روزه نیز اقدام به لغو برنامه‌های خود کرده‌اند و گمان می رود سفرهای نوروزی نیز به‌شکل چشمگیری کاهش پیدا کند که در این‌صورت تأثیر بسیار منفی بر گردشگری ایران خواهد داشت.

حتی تورهای طبیعت‌گردی یک یا 2 روزه نیز اقدام به لغو برنامه‌های خود کرده‌اند و گمان می رود سفرهای نوروزی نیز به‌شکل چشمگیری کاهش پیدا کند که در این‌صورت تأثیر بسیار منفی بر گردشگری ایران خواهد داشتوی تاکید می کند: جای تردید نیست که هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی نیز با ضررهای هنگفتی مواجه خواهند شد.

وی اضافه می کند: با رکود ایجاد شده و کاهش سفرها و از طرفی صفر شدن ورودی گردشگران خارجی، وضعیت گردشگری و حرفه های وابسته به آن وضعیتی نابسامان پیدا کرده است.

کرونا مسافران نوروزی را خانه نشین کرد

مدیر آژانس می سی نو خراسان شمالی نیز می گوید: طبیعی است که در شرایط فعلی مردم از سفر بترسند و ترجیح دهند در خانه بمانند که این موضوع ضرر و زیان زیادی را متوجه صنعت گردشگری استان کرده است.

پیام مهنانی اظهار می دارد: قطعا آمدن کرونا به ایران، آن هم در آستانه تعطیلات عید نوروز تأثیر 100 درصدی بر روی کاهش سفرها خواهد گذاشت و این موضوع قابل کتمان نیست و نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم و بگوییم که کرونا تأثیری روی گردشگری نمی‌گذارد در حالی که کرونا مسافران نوروزی را خانه نشین کرده است.

وی با بیان اینکه تورهای ورودی اقتصاد گردشگری را تقویت می کند، خاطرنشان می سازد: با افزایش قیمت بنزین، تورها افزایش قیمت یافت و کم کم از تعداد افرادی که در تورهای طبیعت گردی و دیگر تورهای ما شرکت می کردند کاسته شد، سپس با موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی این وضعیت بدتر شد و اکنون نیز به علت کرونا مرزها بسته شده است.

وی تاکید می کند: برای رسیدن گردشگری خراسان شمالی، به نقطه ای که ابتدای امسال و تابستان داشت، حداقل دو سال زمان لازم است و این طفل نوپا که کمی جان گرفته بود باید منتظر بماند تا حال کشور خوب شود، اقتصاد ساماندهی و کرونا مهار و مرزها باز شوند تا بتواند راه بیفتد.

اولویت سلامت مردم

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه اولویت کشور بحث سلامت مردم است، می گوید: البته دیگر بخش های اقتصادی هم نباید نادیده گرفته شوند و گردشگری از جمله این بخشها است.

علی کاظمی از برگزاری نشستی با دستگاههای مربوط به حوزه گردشگری استان خبر داده و می افزاید: قرار است تا با همراهی این دستگاه ها و هماهنگی هایی که شده است و حضور نیروهای دانشگاه علوم پزشکی در این مراکز، فعالیت بومگردی ها و مراکز اقامتی ادامه یابد.

وی اضافه می کند: این بخش آسیب خودش را دیده است ولی همچنان دارد فعالیت می کند و اگرچه قطعا به لحاظ اقتصادی تاثیر کرونا را نمی توان کتمان کرد اما فعالیت این مراکز همچنان ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی هم می گوید: بدیهی است که گردشگری خراسان شمالی از کرونا صدمه می بیند اما اولویت بر سلامت مردم و عبور از این موج بحرانی است.

حبیب یزدان پناه تاکید می کند: تا اطلاع ثانوی، هرگونه گردهمایی و تجمع با هر عنوانی در واحدهای گردشگری استان با هدف پیشگیری از گسترش بیماری کرونا ممنوع و دستورالعمل های بهداشتی به واحدهای زیرمجموعه ابلاغ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی: بدیهی است که گردشگری استان از کرونا صدمه می بیند اما اولویت بر سلامت مردم و عبور از این موج بحرانی است

وی اظهار می دارد: به دهیاری روستاهای هدف و مناطق نمونه گردشگری استان نیز اعلام شده است تا بر مکان‌های عمومی روستا و سرویس های بهداشتی عمومی مطابق با توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی، نظارت کنند و جریان گردشگری استان در رابطه با این موضوع توجیه شده و اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود.

هم اکنون هفت هتل، یک متل، 11 مهمان‌پذیر، 38 خانه‌مسافر و 35 اقامتگاه بوم‌گردی در استان خراسان شمالی مسافران را پذیرش می کنند.   

بنا به اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکنون در این استان بیماری با کرونای مثبت مشاهده نشده است.