آثار تاریخی سیل‌زده نیازمند اعتبارات فوری برای مرمت‌اند

يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶:۰۰ 5 سال پیش

معاون میراث فرهنگی:

آثار تاریخی سیل‌زده نیازمند اعتبارات فوری برای مرمت‌اند

عصر سفر- معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که خسارات ناشی از سیل از ابتدای سال جاری هنوز پرداخت نشده است، گفت: سیل اخیر حدود 500 میلیون تومان به بناهای فرهنگی تاریخی کشور خسارت وارد کرده که اگر وارد مراحل مرمت آنها نشویم خسارات جبران ناپذیری به بار می‌آید.

سرویس : اخبار

به گزارش پایگاه خبری «عصر سفر» به نقل از ایرنا، محمدحسن طالبیان روز  یکشنبه با اعلام این خبر گفت: برآورد ما از خسارات ناشی از سیل جاری حدود 400 میلیارد تومان بود که دولت با پرداخت 100 میلیارد تومان آن موافقت کرد اما تاکنون ریالی از آن نیز پرداخت نشده است. 
وی با بیان اینکه بسیاری از بناهای تاریخی در سیل فروردین خسارات زیادی  برداشتند، گفت: تاکنون با اعتبارات استانی که در اختیار داشتیم تنها مرمت های اولیه انجام داده شد، که بیشتر عملیات ها به شکل مُسکن بوده است.

طالبیان افزود: در سیل ابتدای سال بناهای تاریخی استان های گلستان، لرستان و خوزستان خسارت دیدند که اگر هرچه زودتر مراحل مرمت آنها را آغاز نکنیم خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد.

وی گفت: در سیل اخیر برخی از بناهای تاریخی استان لرستان آسیب دیدند که خیلی گسترده نبوده است.
طالبیان درباره خسارت اخیر لرستان گفت: با پیشگیری و فعالیت های اضطراری که همکاران استانی برای پل ها و قلعه فلک‌الافلاک انجام داده‌اند از تخریب جلوگیری شد ولی باید اعتبارات کافی برای مرمت در اختیار ما قرار بگیرد. اگر اعتبارات نرسد فرسایش و تخریب اتفاق می افتاد.

وی افزود: مشکل ما در سیل اخیر لرستان بیشتر بناها و خانه های تاریخی بروجرد است. باید مرمت های اساسی انجام شود چون پیش از این به دلیل نبود اعتبارات این مرمت ها انجام نشده است زیرا فرسایش در حال گسترش است.

معاون میراث فرهنگی گفت: پل تاریخی حاج فتح علی یا ریزش بخشی از خانه تاریخی نجارزاده در بروجرد لرستان در سیل اخیر دچار خسارت شدند که امیدواریم با پرداخت اعتبارات مرمت ها آغاز شود.

سید امین قاسکی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان پیش از این به ایرنا گفته بود: سیل ششم و هفتم اسفندماه جاری خسارتی به آثار و ابنیه تاریخی استان وارد نکرده است.

قاسمی افزود: در پی وقوع بارش‌های اخیر خسارات چندانی به ابنیه تاریخی لرستان وارد نشده، چراکه با توجه پیش‌بینی شدت بارش در لرستان، اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه در مکان‌هایی که در معرض خطر بودند انجام شد.

وی اظهار داشت: لرستان با دارا بودن 100 پل تاریخی به‌عنوان پایتخت پل‌های تاریخی ایران معروف است و با توجه به اینکه این پل‌ها در مسیر رودخانه‌ها قرار دارند با شدت بارش‌ها و جاری شدن سیل در معرض تخریب قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در سیل فروردین امسال نیز حدود 800 میلیارد ریال به ابنیه تاریخی، تاسیسات گردشگری و کارگاه‌های صنایع‌دستی استان خسارت وارد شد.

برآورد اولیه خسارت سیل هفته جاری در لرستان 2 هزار و 100 میلیارد تومان است. استان لرستان امسال برای دومین بار سیل ویرانگر را تجربه کرد و تنها در کمتر از 48 ساعت متوسط بارندگی در این استان به 9.7 میلیمتر رسید.
به راه افتادن سیلاب سبب تخلیه شبانه شهر نورآباد دلفان شد و بار دیگر غرب پلدختر را در خطر طغیان رودخانه کشکان قرار داد. تخریب پل های موقت، ورود آب به خانه های مردم، اعلام آماده باش در شهرستان درود، سیلابی شدن شهرستان نورآباد و بسته شدن راه های ارتباطی از جمله خسارت های ناشی از سیل به شمار می رود.